Gå til innhold

Fyll på skoletur

Gjest er det jeg som er dum, nå?

Anbefalte innlegg

Gjest teatrika

Jovisst fikk vi telefon umiddelbart om at ungene våre ble sendt hjem, og lapp om at et møte ville komme i etterkant. Men er det nok?

Jeg mener vel at det er vanlig å reagere umiddelbart når noe så alvorlig er skjedd. Og da ikke bare med å sende barna hjem. Men å også forsøke å vende det til noe barna kan lære noe av. Vi snakker jo tross alt om en skole,i dette her? En slik affære må da være en pedagogisk mulighet til å få satt virkelige og alvorlige ting på dagsorden? F.eks. hva som er en god venn, hvordan vi kan ha det moro sammen _uten_ alkohol osv.?

Jeg synes at skolen, med å a)vente så lenge med oppfølging av sin umiddelbare reaksjon overfor ungene, og b)invitere sosialkontor og politi og gjøre noe kjempesvært og patologisk ut av det, ikke støtter meg som oppdrager.

Jeg synes det skulle ha vært et skikkelig oppvaskmøte med foreldre og barn til stede, gjerne med foreldrene først, slik at vi fikk samkjørt vår reaksjon. De drakk kollektivt, de kan godt straffes kollektivt.

Alkohol i vår kultur har en veldig tvetydig plassering. Det er mange som bagatelliserer litt drikking, nesten synes det hører med og er litt tøft - også før 18 år - "alle" gjør jo det i tenårene? Så vi reagerer ikke likt på det som skjedde, kan det være grunnen til at vi venter og så trekker inn politiet og maler fanden på veggen i stedet? Så kan de 5-6 det lyser et blått lys for få høre alvoret, og så kan vi andre lene oss tilbake i stolen og si at dette gjelder gudskjelov ikke ungen min?

For mitt barn kommer ikke til å bli alkoholiker, men hans drikkemønster nå og seinere kan bidra til å forsterke andres alkoholproblemer. Derfor er jeg for et rusfritt ungdomsmiljø til minst 18 år.

Vet dette er lovlig sent å svare, men jeg klarer ikke å la være: Det er da ikke skolens oppgave å _støtte deg som oppdrager_! Det er da ene og alene din jobb, og det er foreldrene sin jobb å ta oppvasken når det skjer slike ting! Jeg ville _ikke_ at skolen skulle ta denne oppgaven overfor mitt barn, men med å varsle foreldrene, la det være opp til dem hva slags straff barna skal få. Foreldre har forskjellig syn på hva som er akseptabelt, skolen gjorde det de måtte ifht sine regler (sende barna hjem fra skoletur pga alkohol) men videre konsekvenser av dette er opp til hver enkelt forelder.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gullfisk

4

• favn

4

• laban

3

• DarkPink

2

Mest aktive i denne tråden

Petrine Eiffel

Jeg er selvfølgelig oppskaket over at fyll/drikking av alkohol foregår blant barn under 18. (eller fyll i det hele tatt!)

Men det som også forvirrer og irriterer meg, er at skolen bare lar dette ligge i 30 (!) dager før de kaller inn til foreldremøte. For jeg mener at her kunne vi (voksne) virkelig ha slått oss sammen, vist de unge hva vi mener om drikking og fyll, også sett i forhold til deres alder, og trukket opp en klar grense for dem.

Men nei, da - her er det altså opp til hvert enkelt hjem å takle dette alene i 30 dager før skolen kommer på banen?

Det er det som irriterer meg mest. At de ikke grep denne gylne sjansen til å ta dette opp til debatt med en eneste gang! Og i samarbeid med hjemmene.

Men som "part" i saken, er jeg litt usikker på om jeg bør si dette høyt - og om det kanskje er jeg som har noen forsvarsmekanismer på gang?

Er kanskje den mest pedagogiske framgangsmåten den skolen har valgt? Siden mitt barn ble sendt hjem, er det jo ting som tyder på at min pedagogikk ikke er feilfri, mener jeg - hva mener du?

Ååååå, selvfølgelig er det opp til foreldrene å ta konsekvensen av dette. Skolen skal ikke være et oppradgelsessted, men et undervisningssted!

Og du sier at dette hadde vært en gylden anledning for foreldrene å slå seg sammen å vise hva de mener om drikking hos mennesker under 18 år: Hvorfor i all verden har du da ikke tatt kontakt med de andre foreldrene og satt i gang noe selv, iom dette er så viktig for deg? Hvorfor må skolen være involvert? TA TAK I DET SELV DA, menneske!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...