Gå til innhold

Mye nattmat


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Datteren min er snart fire måneder, og nå ammer jeg annenhver time døgnet rundt. Jeg er sliten ! Vuggen står ved siden av sengen min, og jeg ligger og ammer om natten, så enklere kan det ikke gjøres, men jeg får ikke hvilt noe særlig om dagen siden jeg har flere barn.

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om det er økedager (har isåfall pågått i snart tre uker...) eller en dårlig vane. Har prøvd å trekke ut tiden mellom nattmåltidene til tre timer, hun lar seg ganske lett vugge i søvn hvis hun våkner etter to, men hun våkner igjen etter en time, så jeg får enda mindre søvn. Når hun spiser, sovner hun gjerne etter ett bryst, jeg må nesten riste henne våken for at hun skal ta det andre.

Jeg er så usikker på hvordan jeg skal takle dette, har du noen råd ? Det er vanskelig å legge henne på eget rom, siden vi ikke har noe eget rom til henne. Dessuten er jeg redd hun skal fortsette å våkne, og da blir jeg enda mer sliten hvis jeg må stå opp hver gang hun våkner.

Jeg er redd jeg har for lite melk nå, hun gulper ikke noe særlig mer, og det virker ikke som om tre uker med konstante økedager har ført til noen økning i produksjonen. Hvis jeg bestemmer meg for å gi noe ekstra, er det da best med morsmelkerstatning, grøt eller moste grønnsaker/frukt når hun er blitt fire måneder gammel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Mye nattmat. Forstår godt at du blir sliten av hyppig amming på natten og flere barn. Vedrørende annen føde er det naturlig å starte med grøt eller grønnsaker i stedet for tilegg. Hva du foretrekker av grøt eller grønnsaker er opp til deg.En av grunnene til etterhvert å gi fast føde er å tilføre mere jern, så da bør du tenke litt over hva grønnsakene inneholder om det er det du vil gi. For å vurdere om det er økedager eller ikke ville jeg anbefale deg å veie henne. Er vekten veldig god vet du at du kan prøve å sette litt mere grenser med god samvittighet. Hva med at faren roer henne litt ned om natten og at du legger deg på stuen? Det at hun ikke gulper betyr ikke at du har lite melk. Gulping avtar som regel etter at barnet blir eldre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...