Gjest Persille Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det tenker jeg også. Og skal man gi opp når hun har tisset ut ytterklærne noen få ganger på noen måneder? Men her er det jo et spørsmål om å finne en varig løsning, og her er jeg usikker. Det nytter jo ikke at hun har truse og bleie om hverandre. Mvh Jeg tror faktisk ikke at truse & bleie om hverandre er noe stort problem - så lenge hun er oppmerksom på det selv. De siste dagene har det vært skikkelig kaldt ute, og da har snuppa hatt på bleie. Hun sier fortsatt fra, men de rekker ikke løpe opp, kle av alt og sette henne på do før det kanskje er for sent. Hun vet at hun ikke skal tisse i bleien - det er bare tilfelle de ikke rekker do, og det er kun ute når hun har på dress (hun sluttet i august). De tok også på bleie da de skulle på en tur som krevde en times reiser med tog/t-bane etc - fordi det ikke var noen do i nærheten. Vi løper jo alt vi kan for å finne en do tidsnok - men det er ikke alltid det går likevel... 0 Siter
SirenMerete Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg syns ikke de er noe galt i at de satte på henne bleier igjen. Tisser man på seg så spiller det ingen rolle hvor lenge det er siden sist man gikk med bleie vel? Har man behov for bleie så bør man bruke det. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det har jeg prøvd. Jeg har gjort det som står i min makt å gjøre :-(( Har ikke lyst at h*n skal bli mobbeoffer på skolen... Noen ganger må man faktisk bare innse at barnet har behov for bleier. Ja, slevsagt kan barnet bli mobbet dersom det oppdages at hun/han går med bleier, men det samme vil uten tvil skje om de andre barna ser at ungen tisser på seg hele tiden. Og det vil de jo uten tvil gjøre om det skjer ofte. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Vi tar også på bleier om ungene har mange uhell, dvs daglig uhell. Vi har ikke kapasitet til å stadig skifte på barn som tisser seg ut, dessuten er det uhygenisk , vi opplever at barn tisser på leker osv. Du kan ikke forvente at personalet skal skifte opp til flere gang om dagen på ditt barn Jeg har full forståelse for denne holdningen. Jeg tviler nemlig på at barnehage ansatte iler til med bleier så fort et barn som er i avvenningsfasen tiser på seg, de ansatte skjønner også at uhell kan og vil forekomme. Men så er det et faktum at mange foreldre ikke vil innse at barna deres trenger bleier en stund til etter at de egentlig har sluttet. Sluttet vil her si at foreldrene har bestemt at ungen ikke skal bruke bleier lenger. Da forventer de også at barnehagen skifter klær gang på gang på barnet. Hvis alle barn skulle få spesial oppfølging på et eller annet felt, sier det seg selv at de får kapasitetsproblemer i en barnehage. 0 Siter
SirenMerete Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg tror faktisk ikke at truse & bleie om hverandre er noe stort problem - så lenge hun er oppmerksom på det selv. De siste dagene har det vært skikkelig kaldt ute, og da har snuppa hatt på bleie. Hun sier fortsatt fra, men de rekker ikke løpe opp, kle av alt og sette henne på do før det kanskje er for sent. Hun vet at hun ikke skal tisse i bleien - det er bare tilfelle de ikke rekker do, og det er kun ute når hun har på dress (hun sluttet i august). De tok også på bleie da de skulle på en tur som krevde en times reiser med tog/t-bane etc - fordi det ikke var noen do i nærheten. Vi løper jo alt vi kan for å finne en do tidsnok - men det er ikke alltid det går likevel... Helt enig i dette. Det går helt fint ann å kombinere truse og bleie om hverandre. Har gjort dette med eget barn og med barn jeg har vært dagmamma for når situasjonen krever dette. Man må fortelle barna hvorfor hun/han må gå i bleier og hva man forventer at barnet skal gjøre om hun/han må tisse. Selvfølgelig skal barnet si i fra, og et barn som er moden for å kunne gå uten bleie vil gjøre dette i de fleste situasjoner. Barn som bare tisser i bleia uten å gi beskjed om at hun/han må tisse, er rett og slett ikke helt psykisk moden for å slutte med bleier enda. Modne barn sier i fra, men kan selvsagt ha uhell og dermed tisse i bleia mens den er på, men det er jo ingen krise. 0 Siter
Gjest sinnatagg i dag... Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg har full forståelse for denne holdningen. Jeg tviler nemlig på at barnehage ansatte iler til med bleier så fort et barn som er i avvenningsfasen tiser på seg, de ansatte skjønner også at uhell kan og vil forekomme. Men så er det et faktum at mange foreldre ikke vil innse at barna deres trenger bleier en stund til etter at de egentlig har sluttet. Sluttet vil her si at foreldrene har bestemt at ungen ikke skal bruke bleier lenger. Da forventer de også at barnehagen skifter klær gang på gang på barnet. Hvis alle barn skulle få spesial oppfølging på et eller annet felt, sier det seg selv at de får kapasitetsproblemer i en barnehage. ikke helt enig med ditt synspunkt her nei!! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Gutten vår sluttet først da han var litt over tre. Første par månedene etter at han sluttet hadde han noen uhell. Barnehagen hadde da bleie på ham når de skulle ut på vinteren, man ville risikere at han hadde uhell i dressen uten at det ble oppdaget på lang tid. I tillegg telte vel at det var tungvint å måtte ta ham inn og skifte på ham om uhell skulle skje når de var ute og/eller på tur. Jeg synes det var uproblematisk. Etterhvert var uhellene færre, bleien stadig tørr og etterhvert borte. 0 Siter
pip Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke greit å sette på bleie uten å ssnakkem ed foreldrene (og barnet) først. Vi fikk vite via andre barn, at et av barna våre hadde blitt satt på bleie. Hun hadde grått, og bedt om å få slippe, men fått beskjed om at da fikk hun ikke bli med på tur. Vi ble rasende, dette er i alle fall ikke måten å gå frem på. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke greit å sette på bleie uten å ssnakkem ed foreldrene (og barnet) først. Vi fikk vite via andre barn, at et av barna våre hadde blitt satt på bleie. Hun hadde grått, og bedt om å få slippe, men fått beskjed om at da fikk hun ikke bli med på tur. Vi ble rasende, dette er i alle fall ikke måten å gå frem på. Mener du at hun burde ha fått velge selv om hun skulle ha bleie på seg? 0 Siter
pip Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Mener du at hun burde ha fått velge selv om hun skulle ha bleie på seg? Barnet skulle blitt tatt med på råd, ja. Og det skulle vært snakket om før situasjonen kommer der man med makt truer på et barn bleie. Man tar ikke bare tak i et barn og puytter på det en bleie når barnet har vært stolt bleiefri et halvt år, og mener at bleier er noe babyer bruker. 0 Siter
Gjest Knoll&tott Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke greit å sette på bleie uten å ssnakkem ed foreldrene (og barnet) først. Vi fikk vite via andre barn, at et av barna våre hadde blitt satt på bleie. Hun hadde grått, og bedt om å få slippe, men fått beskjed om at da fikk hun ikke bli med på tur. Vi ble rasende, dette er i alle fall ikke måten å gå frem på. Akkurat det der opplevde vi i barnehagen med minsten vår... H*n ble tvunget bleie på, for å kunne være med på tur. Det synes jeg blir feil egentlig... 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Barnet skulle blitt tatt med på råd, ja. Og det skulle vært snakket om før situasjonen kommer der man med makt truer på et barn bleie. Man tar ikke bare tak i et barn og puytter på det en bleie når barnet har vært stolt bleiefri et halvt år, og mener at bleier er noe babyer bruker. Jeg er enig i at man burde ha diskutert saken med foreldrene og ikke minst ha forberedt barnet på at hun/han ville måte ha bleie på seg på turen slik at barnet var forberedt på dette. Men jeg syns det er å trekke det for langt at barnet skal ha medbestemmelse når hun/han ikke kan holde seg tørr. For det må jo være tilfelle når de vil sette bleie på barnet? At barnet selv mener at bleier er for babyer får så være, men da må man forklare ungen at det ikke er aldersgrense på bleier, og at det må en person bruke når hun/han ikke klarer å tisse/bæsje på do. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Akkurat det der opplevde vi i barnehagen med minsten vår... H*n ble tvunget bleie på, for å kunne være med på tur. Det synes jeg blir feil egentlig... Hva skulle de ha gjort da, når han ikke vil la de sette bleie på han. Skulle de da ha latt han være igjen i barnehagen i stedenfor? 0 Siter
Gjest Knoll&tott Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Hva skulle de ha gjort da, når han ikke vil la de sette bleie på han. Skulle de da ha latt han være igjen i barnehagen i stedenfor? De kunne gitt oss som foreldre beskjed. Hatt et eget møte om akkurat den problem stillingen der for eksempel... 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 De kunne gitt oss som foreldre beskjed. Hatt et eget møte om akkurat den problem stillingen der for eksempel... Enig, det burde de absolutt ha hatt i forkant. Men, når de ikke hadde gjort dette og dagen plutselig var der for å reise, da var det jo for sent med et møte. Hva syns du da at de skulle ha gjort i stedenfor å ta på han bleie slik de gjorde? 0 Siter
Gjest Knoll&tott Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Enig, det burde de absolutt ha hatt i forkant. Men, når de ikke hadde gjort dette og dagen plutselig var der for å reise, da var det jo for sent med et møte. Hva syns du da at de skulle ha gjort i stedenfor å ta på han bleie slik de gjorde? Det finnes telefon... De kunne ringt meg om morgenen og sagt at det lureste var å ta bleie på om h*n skulle få bli med på tur synes jeg... 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Enig, det burde de absolutt ha hatt i forkant. Men, når de ikke hadde gjort dette og dagen plutselig var der for å reise, da var det jo for sent med et møte. Hva syns du da at de skulle ha gjort i stedenfor å ta på han bleie slik de gjorde? Blander meg inn jeg, etter og ha følgt med i tråden. Det jeg reagerte på var -Du får ikke være med om du ikke tar på deg den bleia NÅ! Hva med og vinkle hele greia annerledes. Forklare litt mer i mildere ordlag? Ungen setter seg mer på bakbeina når det er snakk om ultimatum. Hva med og si at nå skal vi på lang tur, du må si ifra når du må tisse, men for og være sikre på at ikke du blir våt og kald, osv osv.... Såklart skal dette diskuteres med foreldre, men jeg reagerte på hele settingen, med trussel, som endte i gråt. Fikk jeg fram det jeg mente? :-) 0 Siter
Gjest katten kathinka Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Dersom hun ikke greier å holde seg tør synes jeg det er naturlig at hun bruker bleier i situasjoner hvor det er praktisk. F.eks. ute på tur med dress og mye klær, tog/buss/bilturer og andre steder hvor det er upraktisk å tisse på seg. Det er jo bare og forklare at hun kan tisse på do alikevel, men at bleie må være på for sikkerhetsskyld. Slik har det vært på mine barn i overgangsperioden når de sluttet med bleier. Og i og med at hun har sluttet så tidlig så blir kanskje overgangsperioden noe lengere? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det finnes telefon... De kunne ringt meg om morgenen og sagt at det lureste var å ta bleie på om h*n skulle få bli med på tur synes jeg... Ser jeg har blandet sammen dine og Pip sine innlegg, beklager, men settingen var jo det samme. :-) Huff, har vist en surredag idag ;-) Foreldre bør taes med på råd ja. Men det jeg synes er like viktig er at barnet blir behandlet med respekt! Forklare istedenfor og true. Barna er jo stolte over bleieslutt, og en må ikke bryte ned dette. men allikevel kan en ty til bleier i enkelte situasjoner, men da med gode grunner. 0 Siter
Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det finnes telefon... De kunne ringt meg om morgenen og sagt at det lureste var å ta bleie på om h*n skulle få bli med på tur synes jeg... Joda, jeg er enig i det at det fantes mange andre måter å gjøer dette på. Blandt annet at du kunne ha satt på bleien hjemme. Men, når de først har gjort den feilen og ikke kontaktet dere, og dagen for å dra på tur har kommet. Hva skulle de ha gjort bortsett fra å sette på bleie? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.