Gjest Fru. Hagen Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Blander meg inn jeg, etter og ha følgt med i tråden. Det jeg reagerte på var -Du får ikke være med om du ikke tar på deg den bleia NÅ! Hva med og vinkle hele greia annerledes. Forklare litt mer i mildere ordlag? Ungen setter seg mer på bakbeina når det er snakk om ultimatum. Hva med og si at nå skal vi på lang tur, du må si ifra når du må tisse, men for og være sikre på at ikke du blir våt og kald, osv osv.... Såklart skal dette diskuteres med foreldre, men jeg reagerte på hele settingen, med trussel, som endte i gråt. Fikk jeg fram det jeg mente? :-) Shira jeg er helt enig med deg at tonefallet og måten det ble gjort på burde ha vært gjort annerledes. Med mindre det er akkurat hva de har gjort da, prøvd å forklare først også tatt på bleie alikevel etterpå når barnet har nektet. Men jeg ser ikke noe galt i at barnet fikk bleie på seg når det er overveiende sannsynlig at barnet kommer til å gjøre på seg på turen. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Shira jeg er helt enig med deg at tonefallet og måten det ble gjort på burde ha vært gjort annerledes. Med mindre det er akkurat hva de har gjort da, prøvd å forklare først også tatt på bleie alikevel etterpå når barnet har nektet. Men jeg ser ikke noe galt i at barnet fikk bleie på seg når det er overveiende sannsynlig at barnet kommer til å gjøre på seg på turen. Jeg mener også at bleie er ett alternativ i samråd med foreldrene. Men jeg sitter ofte med en følelse av at barnet ikke blir behandlet med respekt. Er det jeg blir irritert over. Men som ett lite tillegg, i vår barnehage er det stikk motsatt. Jeg har sagt at de må bare måtte (han er helt tørr nå da, men i starten) ta på han bleie når de følte for det, jeg gjorde det samme ved lengre bilturer osv. men de ville ikke, de tok med ekstra klær til han, og sjekket alle barna jevnlig. Men vi er jo enige så :-) 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Dersom hun ikke greier å holde seg tør synes jeg det er naturlig at hun bruker bleier i situasjoner hvor det er praktisk. F.eks. ute på tur med dress og mye klær, tog/buss/bilturer og andre steder hvor det er upraktisk å tisse på seg. Det er jo bare og forklare at hun kan tisse på do alikevel, men at bleie må være på for sikkerhetsskyld. Slik har det vært på mine barn i overgangsperioden når de sluttet med bleier. Og i og med at hun har sluttet så tidlig så blir kanskje overgangsperioden noe lengere? "Dersom hun ikke greier å holde seg tør synes jeg det er naturlig at hun bruker bleier i situasjoner hvor det er praktisk." Det er det jeg kunne tenke meg å diskutere med barnehagen før de begynte med bleie på henne, om hun ikke klarer å holde seg tørr. I dag kom hun hjem i trusen hun tok på seg i morges (ingen uhell, med andre ord), og det er regelen mer enn unntaket. Når jeg leser svarene under her, legger alle inn den forutsetningen at hun ikke klarer å holde seg tørr. Det er etter min mening en diskusjon når man mener at barnet ikke klarer å holde seg tørr. Da jeg tok opp med barnehagen i dag at jeg ville at hun skulle prøve litt til uten bleie, sa den ansatte at de hadde snakket om hvor flink hun var og at de hadde vært forundret over at hun hadde disse uhellene de siste dagene. Jeg skal nå ta urinprøve av henne dersom det gjentar seg, for hun har vært uvanlig flink i de månedene som har gått. Barnehagen var svært enig i at hun skulle prøve litt til uten. Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke greit å sette på bleie uten å ssnakkem ed foreldrene (og barnet) først. Vi fikk vite via andre barn, at et av barna våre hadde blitt satt på bleie. Hun hadde grått, og bedt om å få slippe, men fått beskjed om at da fikk hun ikke bli med på tur. Vi ble rasende, dette er i alle fall ikke måten å gå frem på. Det er nettopp det som er poenget, at foreldrene skal ha varsel og være med å vurdere. Og dersom det er behov for bleie, så vil de sleste foreldre skjønne det. I mitt tilfelle mener jeg det ikke er behov for det ettersom hun nesten alltid holder seg tørr. Men dersom hun begynner å freake helt ut på dette, så blir situasjonen en annen. Men skal man etter en ukes tid sette på bleie? 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Gutten vår sluttet først da han var litt over tre. Første par månedene etter at han sluttet hadde han noen uhell. Barnehagen hadde da bleie på ham når de skulle ut på vinteren, man ville risikere at han hadde uhell i dressen uten at det ble oppdaget på lang tid. I tillegg telte vel at det var tungvint å måtte ta ham inn og skifte på ham om uhell skulle skje når de var ute og/eller på tur. Jeg synes det var uproblematisk. Etterhvert var uhellene færre, bleien stadig tørr og etterhvert borte. Kanskje ikke så dumt med bleie likevel, dersom det blir flere uhell ute etterhvert. Jeg vil gjerne se det an, for det bør ha skjedd mer enn et par tre ganger før vi setter på. Det er dette jeg ville være med å diskutere. Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Jeg syns ikke de er noe galt i at de satte på henne bleier igjen. Tisser man på seg så spiller det ingen rolle hvor lenge det er siden sist man gikk med bleie vel? Har man behov for bleie så bør man bruke det. Det er det, da. Skal jeg sette på min foreåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne? Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Og jeg vil informeres før de gjør det. Jeg vil ha stor respekt for barnehagens synspunkt dersom de bragte inn at det var nødvendig, men jeg vil gjerne vite det på forhånd og diskutere/være med og påvirke dette. 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Bella sluttet med bleie den sommeren hun fylte 2 år (bursdag i mai). Men da hun begynte i barnehagen etter ferien så NEKTET hun å gå uten bleie der, og tisset demonstrativt på seg to sekund etter at de hadde spurt henne om hun måtte på do.... Vi valgte derfor å la henne gå med bleie i barnehagen, og så gikk hun uten etter barnehagen og i helgene. Fungerte fint som snus, hun taklet det helt fint, hadde ingen uhell hjemme. Da julen kom hadde hun to uker ferie, og glemte helt at hun brukte bleie i barnehagen. Barnehagen valgte likevel å ta på henne en bleie når de var ute i den kaldetste vinterperioden. Unger i aktivitet glemmer ofte å si i fra om at de må tisse, og da kan det fort bli mye vasking av parkdresser. Fungerte fint som snus for både Bella, oss og barnehagen, og jeg har ikke noe problem med å anbefale et slik opplegg. Å slutte med bleie når man er 2 år er tidlig, og det er ikke alltid like lett for dem å huske og si i fra, når de er midt i kjekk lek i barnehagen. Ikke like lett for personalet og følge dem opp med å spørre hyppig heller, slik vi kan gjøre hjemme. Lykke til! Beste hilsen fra Takk! Det er ikke noe nederlag om hun må begynne med bleier igjen for meg, og dersom det er mange eksempler på gode og smidige løsninger som dine, så er jeg jo mindre redd for en slik både-og-løsning. Men foreløbig vil jeg gi henne ny sjanse. I dag har hun vært tørr, og det er også hovedregelen. Så får vi se hvordan det går. Jeg har jo ikke lyst til å vaske dress og støvler hver dag, ei heller at hun skal være tissekald i vinter. Men jeg vi at det skal være mer enn noen konsentrerte uhell som utløser at hun nå skal bruke bleie igjen. Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Hm, jeg vet sannelig ikke... Det er jo uholdbart hvis barnet blir vått i alt tøyet en/flere ganger hver dag, i alle fall hvis dette faller på barnehagen. Kanskje en mellomting? Bleier er tilgjengelige og tas på 'når det passer' (når er det?), men er ikke nødvendig del av påkledning. Ellers bør selvsagt barnehagen operere med faste dotider, vet du om de gjør det? Uhellene skjer ikke så ofte. Har vasket regntøyet tre ganger på grunn av uhell i høst, og det har hun brukt ofte. I dag var hun tørr, og veldig motivert til å unngå uhell. Men blir det daglige uhell i dressen, er bleien på før jul. ;o) Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Det er selvfølgelig ikke greit at de tar på barnet ditt bleie etter så¨lang tid, uten å ha snakket med deg. Jeg ville ikke ha gått med på at de skulle begynne å ta på barnet mitt bleie igjen, men ønsket at de hadde tatt barnet med på do oftere, og vært mer oppmerksom på event. uhell i utetiden. Om det ikke ble bedre får man ta en ny samtale og bli enige om hva som er best da. Synes stadig jeg hører at barn som er tidlig tørr får små tilbakefall som dråper i trusa og større uhell. Jeg mener også at jeg har hørt om mange osm har vært flinke, og som så begynner med uhell. Og jeg synes du ser poenget mitt, som primært er at jeg føler meg litt overkjørt som ikke ble rådspurt p forhånd. Og helst vil jeg jo at hun skal fortsette uten dersom det går bra. Mvh 0 Siter
bb71 Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Det tenker jeg også. Og skal man gi opp når hun har tisset ut ytterklærne noen få ganger på noen måneder? Men her er det jo et spørsmål om å finne en varig løsning, og her er jeg usikker. Det nytter jo ikke at hun har truse og bleie om hverandre. Mvh Si fra hva det blir til da, så kanskje jeg bare kan gjøre det du så veloverveid har bestemt deg for! 0 Siter
Maggi Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Skrevet 19. oktober 2005 Si fra hva det blir til da, så kanskje jeg bare kan gjøre det du så veloverveid har bestemt deg for! *flirer* I`ll keep you informed! ) Har du nevnt noe til barnehagen om at de har tatt på ham bleier igjen? Har han hatt mange uhell? 0 Siter
SirenMerete Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Det er det, da. Skal jeg sette på min foreåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne? Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Og jeg vil informeres før de gjør det. Jeg vil ha stor respekt for barnehagens synspunkt dersom de bragte inn at det var nødvendig, men jeg vil gjerne vite det på forhånd og diskutere/være med og påvirke dette. Hvis 4 åringen din har en masse uhell, så ja da bør han få på seg bleie han også. Jeg tror ikke barnehagen setter bleie på et barn for morro skyld, nei de gjør det fordi de finner det nødvendig. Årsaken til dette er da selvsakt at barnet som få på seg bleie har vist seg å være meget ustabil og har mange uhell. Jeg kan forstå at man som foreldre blir skuffet over at dette skjer, men mener det er helt feil å ta det utvoer barnehagen som ikke har noe skyld i at barnet ikke kan holde seg tørr. 0 Siter
Maggi Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Hvis 4 åringen din har en masse uhell, så ja da bør han få på seg bleie han også. Jeg tror ikke barnehagen setter bleie på et barn for morro skyld, nei de gjør det fordi de finner det nødvendig. Årsaken til dette er da selvsakt at barnet som få på seg bleie har vist seg å være meget ustabil og har mange uhell. Jeg kan forstå at man som foreldre blir skuffet over at dette skjer, men mener det er helt feil å ta det utvoer barnehagen som ikke har noe skyld i at barnet ikke kan holde seg tørr. "Hvis 4 åringen din har en masse uhell" skriver du. "Skal jeg sette på min fireåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne?" skriver jeg. Jeg gjentar: Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Hvem er i så fall "barnehagen"? Er det en unison mening, eller er det rom for skjønn hos den enkelte ansatte i barnehagen? Mvh 0 Siter
SirenMerete Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 "Hvis 4 åringen din har en masse uhell" skriver du. "Skal jeg sette på min fireåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne?" skriver jeg. Jeg gjentar: Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Hvem er i så fall "barnehagen"? Er det en unison mening, eller er det rom for skjønn hos den enkelte ansatte i barnehagen? Mvh Du får be om et møte med barnehagen da vet du, et avdelingsmøte og legge frem dine synspunkter, så får du vite om det er en ansatt's holdning, eller hele avdelingen som mener at det er riktig at barnet ditt får på seg bleie. Jeg aner ikke hvor ofte barnet ditt gjør på seg, men når det skjer så ofte som 3 ganger på to dager kan jeg forstå at man i barnehagen tar visse forhåndsregler og benytter bleier om de finner det nødvendig i enkelte situasjoner. 0 Siter
favn Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Uhellene skjer ikke så ofte. Har vasket regntøyet tre ganger på grunn av uhell i høst, og det har hun brukt ofte. I dag var hun tørr, og veldig motivert til å unngå uhell. Men blir det daglige uhell i dressen, er bleien på før jul. ;o) Mvh Du vet, det kan godt svinge andre veien igjen, at barnet tisser seg ut daglig selv om det har vært tørt lenge. Jeg er litt prinsipielt motstander av å begynne med bleier igjen på barn som har gått uten fordi det kan oppleves som et stort nederlag. Men det er vanskelig, ditt barn er jo feks bare to år, det er ikke stort i en slik sammenheng. Lykke til uansett. 0 Siter
Gjest Take it easy! Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 "Hvis 4 åringen din har en masse uhell" skriver du. "Skal jeg sette på min fireåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne?" skriver jeg. Jeg gjentar: Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Hvem er i så fall "barnehagen"? Er det en unison mening, eller er det rom for skjønn hos den enkelte ansatte i barnehagen? Mvh Herregud, du kan virkelig kverrulere du! Det hadde vært bedre om du la vekk stoltheten din noen sekunder. Det er ikke så flaut at et lite barn trenger å gå i bleier i perioder. 0 Siter
Maggi Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Du får be om et møte med barnehagen da vet du, et avdelingsmøte og legge frem dine synspunkter, så får du vite om det er en ansatt's holdning, eller hele avdelingen som mener at det er riktig at barnet ditt får på seg bleie. Jeg aner ikke hvor ofte barnet ditt gjør på seg, men når det skjer så ofte som 3 ganger på to dager kan jeg forstå at man i barnehagen tar visse forhåndsregler og benytter bleier om de finner det nødvendig i enkelte situasjoner. Jeg har hatt samtale med barnehagen. De var enig i at hun var flink (de sa på eget initiativ at hun var uvanlig flink til å være så liten), og de mente at det var lurt å prøve litt til. Jeg sa selv, på eget initiativ i dag, at de bare måtte ta på henne bleie dersom hun hadde uhell ute. Det er ikke et problem mot barnehagen, for jeg har en utmerket dialog med dem om det aller meste. Jeg har altså ikke et uløst problem i barnehagen. Jeg faller for fristelsen til å argumentere med deg når jeg synes at du trekker ting ut av proporsjoner og ikke klarer å se problemstillingen. Det var bare det. Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Herregud, du kan virkelig kverrulere du! Det hadde vært bedre om du la vekk stoltheten din noen sekunder. Det er ikke så flaut at et lite barn trenger å gå i bleier i perioder. Det dreier det seg heller ikke om stolthet mht om barnet trenger bleier. Jeg blir bare litt oppgitt over alle som legger inn forutsetninger og mener ting så sterkt uten å høre hvilke forutsetninger jeg har som har casen vi diskuterer. Dersom forutsetningene er forskjellige, blir jo svarene feil. Så enkelt (og så vanskelig). Som jeg skrev til SirenMerete i svaret under, så har jeg altså en utmerket dialog med barnehagen om dette. Innlegget var ment å reise spørsmålet: Hva gjør jeg nå, dere kloke hoder? Men nå har de kloke hodene lagt inn årene, bare kerrulantene er igjen, og når anser jeg denne tråden død og uten utbytte. Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Du vet, det kan godt svinge andre veien igjen, at barnet tisser seg ut daglig selv om det har vært tørt lenge. Jeg er litt prinsipielt motstander av å begynne med bleier igjen på barn som har gått uten fordi det kan oppleves som et stort nederlag. Men det er vanskelig, ditt barn er jo feks bare to år, det er ikke stort i en slik sammenheng. Lykke til uansett. Takk! Jeg tenker akkurat som deg, og vil jo helst unngå å ta på bleien. Hun var supermotivert til å si fra om at hun skulle på do da vi snakket i går, men det må jo være varig, da. ;o) Og jeg er altså åpen for å ta på bleien igjen om nødvendig. Nevnte i barnehagen i dag at de må bare ta på bleie om hun har uhell ute i dag. Mvh 0 Siter
nanna Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 "Hvis 4 åringen din har en masse uhell" skriver du. "Skal jeg sette på min fireåring bleie når han tisser seg ut også? Skal jeg ikke slutte før han begynner på skolen om det skjer et uhell i ny og ne?" skriver jeg. Jeg gjentar: Det er omfanget av uhell jeg vil være med på å diskutere før de setter på bleie. Hvem er i så fall "barnehagen"? Er det en unison mening, eller er det rom for skjønn hos den enkelte ansatte i barnehagen? Mvh SirenMerete er et bleietroll, som kun dukker opp når det er snakk om nettopp dette emnet. Det er nok en fetisj-greie. Urk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.