Gå til innhold

En haug med dumme spørsmål =)

Anbefalte innlegg

Gjest anonym her

Har nå nesten inført et måltid grøt til jenten min på 6mnd på kveldstid.. Pleier å amme litt før og etter måltid.. hvor lenge må jeg gjøre det? skal jeg etter det kutte ut amming på kvelds tid? tenkte at neste måltid jeg innfører blir nok middagen , det jeg lurer på da er når jeg har innført middagen skal jeg ta kutte ut ammingen da også.. og så etter hvert måltid som blir innført så kutter jeg ut ammingen på det tidspunktet og tar måltidet isteden?

Håper noen forstod hva jeg mente, ble litt rotete, men har aldri hatt barn før jeg så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette her =)

Takker for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202819-en-haug-med-dumme-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det sånn:

I starten ammet jeg FØR grøten (eller middagen) og evt. en sup etterpå også. Senere gikk jeg over til å bare amme litt ETTER den andre maten. Samtidig begynte jeg å tilby vann fra tutekopp til maten, men det er ikke all verdens væske de får i seg på den måten før de har fått litt draget på koppen.

Etter hvert kuttet jeg ut puppen etter middag, men fortsatte å amme rett før sengetid så lenge de var interessert. Som en forberedelse på at jeg skulle begynne å jobbe, var lunchpuppen den første jeg droppet.

Det siste som var igjen til slutt, var ammingen om morgenen. Akkurat den tok jeg alltid FØR frokost, også etter at de var begynt å spise brød. Men til de andre måltidene fikk de altså morsmelk _etterpå_, når de var blitt vant til den andre maten.

Så lenge de var urolige ved starten av måltidet fordi de var mest innstilt på å suge, ikke spise fra skje, fikk de litt morsmelk først. Men det tok ikke lang tid før det gikk greit å snu rekkefølgen.

Jeg gjorde det sånn:

I starten ammet jeg FØR grøten (eller middagen) og evt. en sup etterpå også. Senere gikk jeg over til å bare amme litt ETTER den andre maten. Samtidig begynte jeg å tilby vann fra tutekopp til maten, men det er ikke all verdens væske de får i seg på den måten før de har fått litt draget på koppen.

Etter hvert kuttet jeg ut puppen etter middag, men fortsatte å amme rett før sengetid så lenge de var interessert. Som en forberedelse på at jeg skulle begynne å jobbe, var lunchpuppen den første jeg droppet.

Det siste som var igjen til slutt, var ammingen om morgenen. Akkurat den tok jeg alltid FØR frokost, også etter at de var begynt å spise brød. Men til de andre måltidene fikk de altså morsmelk _etterpå_, når de var blitt vant til den andre maten.

Så lenge de var urolige ved starten av måltidet fordi de var mest innstilt på å suge, ikke spise fra skje, fikk de litt morsmelk først. Men det tok ikke lang tid før det gikk greit å snu rekkefølgen.

Sånn gjorde jeg det også.

Jeg ammet før hvert måltid. Morsmelk er fortsatt den viktigste maten for barnet! Jeg fordelte måltidene utover dagen, ikke to måltider siste halvdel av dagen, og bare pupp første halvdel. Det er heller ikke alltid lurt å stappe i en liten baby grøt rett før leggetid, men du merker det vel hvis magen hennes sliter med det.

Jeg begynte med et måltid rundt lunsj-tider. Etterhvert utvidet jeg til en sen-frokost (før formiddagsluren) og en middag (når vi andre spiste middag). Etter det fikk ungen omtrent samme måltider som resten av familien, frokost, lunsj, middag og kvelds.

Gjest synes jeg spør du meg

Jeg ville etterhvert kuttet ut ammingen foran måltidene, og ammet bare etterpå, hvis poden vil ha. Blir liksom drikken til maten, det da:-)

Omvendt vel.. morsmelken er jo fremdele det viktigste barnet får i seg og bør drikke seg mest mulig mett på den før grøten/maten.

Annonse

Tror at morsmelk/amming er det viktigste fram til 9 mnd, og at man i denne perdioden bør amme før du gir fast føde, slik at produksjonen opprettholdes. Når barnet er 9 mnd, kan en amme etterpå. Jeg ammer før maten, og gir vann til drikke etter maten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...