Gå til innhold

Vondt i ørene

Anbefalte innlegg

Gjest øreverk er vondt

Hei.

Poden vår på snart to år har hatt vondt i ett øre siden natt til igår.

Han hadde en runde med vondt for en uke siden og, da var jeg hos lege, men siden det var bare litt vondt var det bare en virusinfeksjon. Legen sa han var litt rød i ørene.

Så nå lurer jeg på, hvor lenge må de ha vondt i ørene før det er vits å dra de med til en lege?

Nå går det i stikkpillere, den siste virket kun i 1 time.

Og, gode råd/kjærringråd mottas med takk..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt barnet med til lege en gang til, tror jeg. I og med at han var rød i øret for en uke siden, og har øreverk nå, er det mulig det er ørebetennelse.

Det sies jo at de er mer forsiktig med å gi pencillin for ørebetennelse nå, men jeg har fått det når mine har hatt ørebetennelse. Jeg er ofte plaget med ørebetennelse selv også, og vet hvor vondt det kan gjøre... Så jeg ville som sagt tatt gutten med til legen en gang til for å få det sjekket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1446197
Del på andre sider

Gjest Knoll&tott

Jeg hadde tatt barnet med til lege en gang til, tror jeg. I og med at han var rød i øret for en uke siden, og har øreverk nå, er det mulig det er ørebetennelse.

Det sies jo at de er mer forsiktig med å gi pencillin for ørebetennelse nå, men jeg har fått det når mine har hatt ørebetennelse. Jeg er ofte plaget med ørebetennelse selv også, og vet hvor vondt det kan gjøre... Så jeg ville som sagt tatt gutten med til legen en gang til for å få det sjekket.

sønnen min klager på vondt i ørene - uten at legen kan se noe. jeg har erfart at det er et forvarsel før han får falsk krupp...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1446205
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler deg å finne en otopat som driver med ørelys. Dette er en helt ufarlig behandling av ører og får ut blandt annet veske og voks.

Det som skjer er at barnet må ligge på siden, mens otopaten holder et slags kremmerhus inntil øret (ikke inni). Så tenner man på øverst og flammen når aldri ned til barnet. Dette suger ut alt mulig rusk fra øret. Etterpå pakker hun opp kremmerhuset og man får se hva som er kommet ut.

Når mine barn har hatt feber og ørebetennelse så har det kommet ut tyggegummistore brune, seige klumper! Feberen er som regel over etter en time og barna mine sovner under behandlingen som tar ca 5 minutter for hvert øre.

Absolutt verdt å prøve, i tillegg til at man faktisk får se hva som kommer ut av øret.

Viss du slår opp på gule sider så finner du enten otopat eller naturmedisin, de vet som regel hvor du kan få behandling.

Du tror det ikke før du får se det, og jeg er ganske så skeptisk i utgangspunktet, men dette tror jeg faktisk på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1446220
Del på andre sider

Femåringen min hadde i et par år (3 - 4 år gammel) veldig lett for å få øreverk. Vanligvis skjedde det når hun var litt forkjøla. Nesten uten unntak starta verken rett etter at hun hadde sovna for natta. Hun våkna og skreik skikkelig. Vi gav henne nesespray og stikkpille. Når stikkpillen begynte å virke, sovna hun igjen og sov resten av natta. Vi måtte passe på å bruke nesespray jevnlig når hun ble forkjøla. Kun en gang ble det så ille at hun måtte få pencillin.

For litt over et år siden fjerna hun mandlene. Siden hun ofte klaget over at hun var tunghørt, ba jeg legen sjekke ørene og evt stikke hull på trommehinnene under operasjonen. Dette ble gjort og etter den tid har hun ikke fått vondt i ørene når hun har vært forkjøla. Vi er selvsagt litt spente på om dette vil vare hele vinteren, men føler at hun er mye bedre nå!

Så, nesespray (både saltvann og vanlig) og stikkpille bør prøves før dere evt gir pencillin!

Undersøkelser viser at øreverk ofte ikke responderer så godt på pencillin. Man kan kansjje forkorte forløpet et par dager, men ellers har det visstnok ikke særlig stor virkning.

Hvis dere likevel skulle få pencillin til ham, så gi han yoghurt eller biolamelk hver dag så lenge kuren varer. Da vil magen gjerne holde på de sunne bakteriene som pencillinen gjerne tar knekken på.

lykke til og god bedring:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1446312
Del på andre sider

Gjest øreverk er vondt

Hei!

Jeg anbefaler deg å finne en otopat som driver med ørelys. Dette er en helt ufarlig behandling av ører og får ut blandt annet veske og voks.

Det som skjer er at barnet må ligge på siden, mens otopaten holder et slags kremmerhus inntil øret (ikke inni). Så tenner man på øverst og flammen når aldri ned til barnet. Dette suger ut alt mulig rusk fra øret. Etterpå pakker hun opp kremmerhuset og man får se hva som er kommet ut.

Når mine barn har hatt feber og ørebetennelse så har det kommet ut tyggegummistore brune, seige klumper! Feberen er som regel over etter en time og barna mine sovner under behandlingen som tar ca 5 minutter for hvert øre.

Absolutt verdt å prøve, i tillegg til at man faktisk får se hva som kommer ut av øret.

Viss du slår opp på gule sider så finner du enten otopat eller naturmedisin, de vet som regel hvor du kan få behandling.

Du tror det ikke før du får se det, og jeg er ganske så skeptisk i utgangspunktet, men dette tror jeg faktisk på!

tusen takk for et godt råd, det skal jeg undersøke mer om! Har lest endel om det nå på nettet, og skulle ønsket jeg hadde lest om det for et halvt år siden..¨

Vi bor slik til at bi dessverre ikke har mulighet til å få noe gjort idag, så jeg har prøvd et annet "kjærringråd", nemlig å "helle" kroppsvarm matolje inn i øregangen. (tok litt på en t-skje) gutten ble stille og har nå sovet etpar timer!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1446619
Del på andre sider

Annonse

Støtter anbefalingen om nesespray og smertestillende. Ofte kan nesespray virke bedre enn smertestillende, fordi den letter på trykket, og dermed årsaken til smerten.

Har også hatt god erfaring med ørelysbehandling.

Et kjerringråd vi har hatt god erfaring med er løk. Hakk litt løk og legg ca 1ts på et tynt lommetørkle. Brett tørklet og legg løken over øregangen. (Kan være lurt med en tynn lue for å holde den på plass.) Eller skjær til et hvitløksfedd slik at du får en tapp som stikker inn i øregangen, mens resten av feddet hindrer det hele å forsvinne inn. Har selv latt det sitte ca 10 min, men har lest at det kan sitte inntil 1 time. Vår erfaring er at det gir rask lindring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202828-vondt-i-%C3%B8rene/#findComment-1447314
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...