Gå til innhold

overdose

Anbefalte innlegg

Gjest veninne
Skrevet

Hei, jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå. Har akkurat fått vite at en veldig god venninne har tatt overdose, og ligger bevistløs på sykehuset. Hun har vært depressiv i flere år. Ting er vanskelig for meg, fordi vi bor på to forskjellige kanter av landet, og det er lite jeg har fått gjort/får til å gjøre. Vi sees sjelden, men har hatt mye kontakt på telefonen. Jeg vil ikke miste min gode venninne! Legene sier hun mest sannsynlig kommer til å bli bra igjen, men man vet jo aldri. Hva kan jeg gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På kort sikt verken kan eller bør du gjøre noe.

Når hun kommer tilbevissthet igjen, kan du starte med å ringe henne etter et par døgn.

Skrevet

På kort sikt verken kan eller bør du gjøre noe.

Når hun kommer tilbevissthet igjen, kan du starte med å ringe henne etter et par døgn.

Jeg synes du bør skrive et brev til henne. Et ordentlig brev på papir, skrevet med din håndskrift. Dette gjør det mer personlig og noe som kan hentes frem senere. Et brev er ganske flott, igrunnen.

Skriv hva du føler nå. Skriv til henne og fortell henne at du er bekymret for henne og at du er glad i henne. Skriv at du bryr deg om henne uansett, at du ikke bare tar kontakt med henne p.g.a overdosen, men at du faktisk liker henne for henne. Det er viktig for alle å høre at det faktisk finnes folk som er glad i en og støtter en. Et brev blir liksom ikke så påtrengende, og hun trenger ikke svare deg på noe her og nå, bare lese brevet når hun føler for det. Skriv om hva dere har sammen, hvorfor du bryr deg om henne. Gjør det som om dere snakker sammen som to venninner, ikke som en som synes synd på en annen. Det kan vœre vanskelig hvis mange som ikke har tatt kontakt på en stund, plutselig tar kontakt igjen etter at de har hørt at vedkommende har tatt en overdose. Det kan nesten virke mot sin hesnikt. La det vœre den vanlige kontakten som betyr noe. Skriv et hyggelig brev, les det over, og si at dere kan ringes senere når hun føler seg bedre, men hvis hun vil snakke, så er du der for henne.

Skriv brevet så ekte som du kan, ut ifra dine følelser, ikke hva du tror hun vil høre. Kanskje kan du legge ved en cd med en fin mp3-låt? En sang som du liker og tar frem når du har det vanskelig eller bare vil høre en låt som betyr noe for deg.

Jeg liker en sang som heter "Maybe Tomorrow" med Stereophonics."-So maybe tomorrow I find my way home".

Skrevet

Jeg synes du bør skrive et brev til henne. Et ordentlig brev på papir, skrevet med din håndskrift. Dette gjør det mer personlig og noe som kan hentes frem senere. Et brev er ganske flott, igrunnen.

Skriv hva du føler nå. Skriv til henne og fortell henne at du er bekymret for henne og at du er glad i henne. Skriv at du bryr deg om henne uansett, at du ikke bare tar kontakt med henne p.g.a overdosen, men at du faktisk liker henne for henne. Det er viktig for alle å høre at det faktisk finnes folk som er glad i en og støtter en. Et brev blir liksom ikke så påtrengende, og hun trenger ikke svare deg på noe her og nå, bare lese brevet når hun føler for det. Skriv om hva dere har sammen, hvorfor du bryr deg om henne. Gjør det som om dere snakker sammen som to venninner, ikke som en som synes synd på en annen. Det kan vœre vanskelig hvis mange som ikke har tatt kontakt på en stund, plutselig tar kontakt igjen etter at de har hørt at vedkommende har tatt en overdose. Det kan nesten virke mot sin hesnikt. La det vœre den vanlige kontakten som betyr noe. Skriv et hyggelig brev, les det over, og si at dere kan ringes senere når hun føler seg bedre, men hvis hun vil snakke, så er du der for henne.

Skriv brevet så ekte som du kan, ut ifra dine følelser, ikke hva du tror hun vil høre. Kanskje kan du legge ved en cd med en fin mp3-låt? En sang som du liker og tar frem når du har det vanskelig eller bare vil høre en låt som betyr noe for deg.

Jeg liker en sang som heter "Maybe Tomorrow" med Stereophonics."-So maybe tomorrow I find my way home".

dette var et nydelig svar.

Skrevet

Jeg skulle ønske du var venninna mi..

Vær forberedt på at hun kanskje blir sint eller ikke svarer da. Men jeg kan nesten garantere deg at hun vil bli veldig, veldig takknemlig innert inne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...