Gå til innhold

fører barnehager til mer barnevernsaker?

Anbefalte innlegg

Min eldste sønn går nå i 1.klasse, og har gått i barnehage siden han var 11 mnd. I denne klassa er det 1 elev som ikke har gått i barnehage i det hele tatt, - og gjett hvem som er problembarnet!?!?

riktig, gutten som ikke er blitt sosialisert inn i gruppa enda, og som _kjemper_ for å komme inn...

Så konklusjonen er: Jeg er _helt_ enig med deg!!!

Samme erfaring har jeg som lærer. Det pleier å være ganske lett å se hvem i 1.klasse som ikke har gått i barnehage før... Å si det, er omtrent som å banne i kjerka, men det er et faktum man desverre ikke kommer utenom :-/

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

9

• pip

6

• morsan

6

• grot

6

Mest aktive i denne tråden

Det er dessverre ofte min erfaring også.

Går man hjemme bør man sørge for at barna ofte har noen å leke/bryne seg på, evt. at man går i åpen barnehage/park med dem.

Jeg sier overhodet ikke at det ikke er riktig å gå hjemme med ungene, men samfunnet er helt annerledes nå enn før. Nå er det veldig få møtesteder hvor det er mange unger ute på dagtid annet enn i barnehagen.

Problemet er at det ofte ikke er nok at man har venner å leke med heller. I barnehagen lærer man mye omkring det å samspille i en gruppe osv. Blir man vant til det, og kjenner reglene for slikt samspill før man begynner på skolen, går det som oftest mye lettere ved skolestart.

fei1365380229

Problemet er at det ofte ikke er nok at man har venner å leke med heller. I barnehagen lærer man mye omkring det å samspille i en gruppe osv. Blir man vant til det, og kjenner reglene for slikt samspill før man begynner på skolen, går det som oftest mye lettere ved skolestart.

Ja, jeg synes unger ihvertfall bør få et år i barnehage før de begynner på skolen.

Park kan jo være ganske bra da, men det er jo ikke noe pedagogisk personale der så det er veldig avhengig av hvem som jobber der.

Samme erfaring har jeg som lærer. Det pleier å være ganske lett å se hvem i 1.klasse som ikke har gått i barnehage før... Å si det, er omtrent som å banne i kjerka, men det er et faktum man desverre ikke kommer utenom :-/

Er lærer jeg også og kan på ingen måte si meg enig med deg. Har opplevd svært få barn som overhodet ikke har gått i barnehage, men de få jeg har opplevd har ikke vært noe problembarn, eller hatt problemer med å sosialiseres inn i gjengen.

De aller fleste barn som ikke har gått i barnehage er da vant til å leke med andre barn..? Enten større søsken eller nabobarn på ettermiddagstid. Synes det høres helt merkelig ut at barn skal ha problemer med å bli godtatt i ei gruppe om de ikke har gått i barnehagen. Da ville jeg heller lurt på om det var andre problemer med gruppen som helhet....

Men må understreke at barna jeg har opplevd som møter til skolestart uten erfaring fra barnehage er barn av ressurssterke foreldre. Foreldre som har tatt et bevisst valg i forhold til barnehage/ikke barnehage. Det er ikke barn av den gruppen som absolutt burde vært i barnehage for å få litt stimulering og lære litt om sosial omgang...

Er lærer jeg også og kan på ingen måte si meg enig med deg. Har opplevd svært få barn som overhodet ikke har gått i barnehage, men de få jeg har opplevd har ikke vært noe problembarn, eller hatt problemer med å sosialiseres inn i gjengen.

De aller fleste barn som ikke har gått i barnehage er da vant til å leke med andre barn..? Enten større søsken eller nabobarn på ettermiddagstid. Synes det høres helt merkelig ut at barn skal ha problemer med å bli godtatt i ei gruppe om de ikke har gått i barnehagen. Da ville jeg heller lurt på om det var andre problemer med gruppen som helhet....

Men må understreke at barna jeg har opplevd som møter til skolestart uten erfaring fra barnehage er barn av ressurssterke foreldre. Foreldre som har tatt et bevisst valg i forhold til barnehage/ikke barnehage. Det er ikke barn av den gruppen som absolutt burde vært i barnehage for å få litt stimulering og lære litt om sosial omgang...

Jeg tror ikke problemet ligger i at disse barna ikke blir inkludert i gruppen.

Problemet, slik jeg har sett det, er at flere av dem har problemer med å innordne seg skolens regler for hvordan dagen er oppstykket. Det kan være vanskelig å forstå at nå skal de faktisk sitte ved pulten sin og jobbe selvstendig. Det kan være vanskelig å forstå at når det ringer inn, så _må_ man gå inn osv.

Jeg tror det er ganske stor enighet blant erfarne pedagoger at barn bør gå i barnehage iallefall siste året før skolestart.

Annonse

Min eldste sønn går nå i 1.klasse, og har gått i barnehage siden han var 11 mnd. I denne klassa er det 1 elev som ikke har gått i barnehage i det hele tatt, - og gjett hvem som er problembarnet!?!?

riktig, gutten som ikke er blitt sosialisert inn i gruppa enda, og som _kjemper_ for å komme inn...

Angående det å sosialiseres inn:

Barnet vårt var så uheldig å kmme som eneste fra sin barnehage til den skolen det sognet til. Det var jo like problematisk.

Ja, jeg synes unger ihvertfall bør få et år i barnehage før de begynner på skolen.

Park kan jo være ganske bra da, men det er jo ikke noe pedagogisk personale der så det er veldig avhengig av hvem som jobber der.

I nabolaget her har de fleste gått i park. Ser overhode ingen forskjell på disse ungene, og unger som har gått i barnehage, eller vært hjemme.

Den provoserte meg ikke, tok det mer som god underholdning.

Det er klart at jo flere som får barnehageplass jo flere barnevernssaker vil det bli pga. at det da er lettere å oppdage omsorgssvikt.

Hvis alle (100%) hadde hatt barnehageplass, da hadde det blitt utrolig mange barnevernssaker for de som trenger det mest har ofte ikke barnehageplass.

De som trenger det mest får prioritert plass i barnehage. Det er bare så synd at det ikke følger midler med sidde barna, slik at de ikke får den hjelpa de trenger _i_ barnehagen heller.

Problemet, slik jeg har sett det, er at flere av dem har problemer med å innordne seg skolens regler for hvordan dagen er oppstykket. Det kan være vanskelig å forstå at nå skal de faktisk sitte ved pulten sin og jobbe selvstendig. Det kan være vanskelig å forstå at når det ringer inn, så _må_ man gå inn osv.

Jeg tror det er ganske stor enighet blant erfarne pedagoger at barn bør gå i barnehage iallefall siste året før skolestart.

"Jeg tror det er ganske stor enighet blant erfarne pedagoger at barn bør gå i barnehage iallefall siste året før skolestart"

Hva i alle dager kan du begrunne en slik påstand med? Ikke noen undersøkelse som er gjort blant oss pedagoger vil jeg tro, for jeg har aldri vært borti noe slikt?

Du snakker kanskje på vegne av deg og dine kollegaer men kan aldri tenke meg at dette er en påstand som hele lærerstanden står for:-)

Er glad for alle barnehager og kvalifisert personell som finnes der jeg også, men blir litt drøyt å påstå at vi ser det som en fordel at elevene våre har vært der før vi tar imot dem på skolen. Hva slags signal er det å sende ut til foreldre som velger å være hjemme med barna sine??

fei1365380229

De som trenger det mest får prioritert plass i barnehage. Det er bare så synd at det ikke følger midler med sidde barna, slik at de ikke får den hjelpa de trenger _i_ barnehagen heller.

Det hjelper ikke med prioritert plass hvis ikke den er gratis eller mor og far drikker og ikke vil ha barnehageplass vet du.

fei1365380229

Barnet vårt var så uheldig å kmme som eneste fra sin barnehage til den skolen det sognet til. Det var jo like problematisk.

Det gjorde to av våre barn også, det var overhodet ikke traumatisk for dem. Det tok dem vel omtrent 2 timer å bli kjent med noen andre unger.

Det hjelper ikke med prioritert plass hvis ikke den er gratis eller mor og far drikker og ikke vil ha barnehageplass vet du.

Barneværnet kan kreve at barn skal i barnehagen. Flere og flere barn med familieproblemer går i barnahager.

Men pedagoger selv roper varsko, det var en lang artikkel i et "utdanning" nå for ikke så lenge siden, da de ikke har resurser til å ta seg av disse barna.

Annonse

Du er nå helt på jordet synes jeg. Ærlig talt er du lærer altså? På vår skole er det mange barn som ikke kommer inn på tiden etter at friminuttet er slutt og mange av barna er meget urolige,bråkete og pratsomme i timene. Dette gjelder uansett om disse barna har vært i barnehage eller ikke!!!!!!!

Det er personligheten til barna som teller inn, og det har ingenting med at barn fra barnehagen skulle være bedre skikket enn andre.

hallo?!

Hmm, skyldes det at han ikke har gått i SAMME barnehage som de andre, eller er det det fsktum at han IKKE har gått i barnehage?

Vi har valgt å beholde bernehageplassen da vi flyttet til en annen bydel (tror ikke vi egentlig hadde noe valg, lite barnehageplasser her i byen), i stedet for å flytte ham fra kompisene siste året. Vil han da slite når han begynner på skolen?

Du er nå helt på jordet synes jeg. Ærlig talt er du lærer altså? På vår skole er det mange barn som ikke kommer inn på tiden etter at friminuttet er slutt og mange av barna er meget urolige,bråkete og pratsomme i timene. Dette gjelder uansett om disse barna har vært i barnehage eller ikke!!!!!!!

Det er personligheten til barna som teller inn, og det har ingenting med at barn fra barnehagen skulle være bedre skikket enn andre.

hallo?!

Er nok helt enig i det. Kan ikke se at barnehagebarn hverken innordner seg bedre eller dårligere enn de som ikke kommer fra barnehagen...

Og når det gjelder f.eks å komme inn igjen fra friminutt...om bare barnehagen kunne vært løsningen på det problemet. Vi har _mange_ som stadig må hentes inn... Den klokka høres nok ikke bedre om man har vært i barnehagen i fem år er jeg redd:-)

fei1365380229

Barneværnet kan kreve at barn skal i barnehagen. Flere og flere barn med familieproblemer går i barnahager.

Men pedagoger selv roper varsko, det var en lang artikkel i et "utdanning" nå for ikke så lenge siden, da de ikke har resurser til å ta seg av disse barna.

Det kan de, men da må forholdene først avdekkes.

Det er guttungen min også, men han har tilsynelatende funnet seg godt tilrette og leiker med mange forskjellige unger.Alle vennene fra barnehagen begynte på en annen skole.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...