Gå til innhold

fører barnehager til mer barnevernsaker?

Anbefalte innlegg

Samme erfaring har jeg som lærer. Det pleier å være ganske lett å se hvem i 1.klasse som ikke har gått i barnehage før... Å si det, er omtrent som å banne i kjerka, men det er et faktum man desverre ikke kommer utenom :-/

Det gjelder selvfølgelig ikke alle da ;)

Jeg gikk i barnehage fordi jeg var livredd for alt og alle da jeg var lita, og turde ikke gå opp i gata over vår engang, dermed fikk jeg ingen venner, hehe.

Men verken min søster eller mine to brødre har satt sin fot i en barnehage, og de fungerer fint i samfunnet alle tre.

..Når jeg tenker meg om, er det faktisk veldig FÅ jeg kjenner som HAR gått i barnehage.. humm.. ja, kan bare komme på noen få. Men ingen har hatt problemer av no slag av den grunn altså :)

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

9

• pip

6

• morsan

6

• grot

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Samfunnsendring

Min eldste sønn går nå i 1.klasse, og har gått i barnehage siden han var 11 mnd. I denne klassa er det 1 elev som ikke har gått i barnehage i det hele tatt, - og gjett hvem som er problembarnet!?!?

riktig, gutten som ikke er blitt sosialisert inn i gruppa enda, og som _kjemper_ for å komme inn...

Så konklusjonen er: Jeg er _helt_ enig med deg!!!

Ingen iminm klasse på barneskolen hadde gått i noe barnehage. Ingen hadde atferdsproblemer heller. Hva kan det skyldes?

Den provoserte meg ikke, tok det mer som god underholdning.

Det er klart at jo flere som får barnehageplass jo flere barnevernssaker vil det bli pga. at det da er lettere å oppdage omsorgssvikt.

Hvis alle (100%) hadde hatt barnehageplass, da hadde det blitt utrolig mange barnevernssaker for de som trenger det mest har ofte ikke barnehageplass.

det tenkte jeg også...

"Jeg tror det er ganske stor enighet blant erfarne pedagoger at barn bør gå i barnehage iallefall siste året før skolestart"

Hva i alle dager kan du begrunne en slik påstand med? Ikke noen undersøkelse som er gjort blant oss pedagoger vil jeg tro, for jeg har aldri vært borti noe slikt?

Du snakker kanskje på vegne av deg og dine kollegaer men kan aldri tenke meg at dette er en påstand som hele lærerstanden står for:-)

Er glad for alle barnehager og kvalifisert personell som finnes der jeg også, men blir litt drøyt å påstå at vi ser det som en fordel at elevene våre har vært der før vi tar imot dem på skolen. Hva slags signal er det å sende ut til foreldre som velger å være hjemme med barna sine??

Jeg pleier selvsagt ikke å "sende ut slike signaler" til foreldre. De aller fleste gjør det de mener er best for sine barn og det skal de ha respekt for.

Det er godt mulig de jeg kjenner som er lærere/førskolelærere ikke er representative i forhold til den allmenne oppfatningen av hvorvidt minst et år i barnehagen er et gode. Jeg skrev vel heller ikke at jeg visste jeg hadde rett ;-)

Uansett mener jeg førskolebarn lærer svært mye nyttig i barnehagen.

Vi blir nok sikkert ikke enige, men jeg respekterer din mening!

Du er nå helt på jordet synes jeg. Ærlig talt er du lærer altså? På vår skole er det mange barn som ikke kommer inn på tiden etter at friminuttet er slutt og mange av barna er meget urolige,bråkete og pratsomme i timene. Dette gjelder uansett om disse barna har vært i barnehage eller ikke!!!!!!!

Det er personligheten til barna som teller inn, og det har ingenting med at barn fra barnehagen skulle være bedre skikket enn andre.

hallo?!

Her har vi tydeligvis gjort oss opp veldig ulike erfaringer og det er jo interessant!

De siste årene har det kommet opp endel undersøkelser omkring fordeler/ulemper ved å gå i barnehage. Så vidt jeg husker har fordelene ved barnehage vært ganske entydige..

Vi får vel respektere at vi har ulike meninger rundt dette. Ingen grunn til å gå til angrep ;-)

Det gjelder selvfølgelig ikke alle da ;)

Jeg gikk i barnehage fordi jeg var livredd for alt og alle da jeg var lita, og turde ikke gå opp i gata over vår engang, dermed fikk jeg ingen venner, hehe.

Men verken min søster eller mine to brødre har satt sin fot i en barnehage, og de fungerer fint i samfunnet alle tre.

..Når jeg tenker meg om, er det faktisk veldig FÅ jeg kjenner som HAR gått i barnehage.. humm.. ja, kan bare komme på noen få. Men ingen har hatt problemer av no slag av den grunn altså :)

Jeg tror det er ganske store forskjeller på samfunnet før og nå. Før var det nok like mange som hadde gått i barnehage som de som ikke hadde gjort det. Jeg tror jeg ville syntes det var bekymringsfullt om min datter begynte i første klasse og var den eneste i klassen som ikke hadde gått i barnehage.

Jeg har heller ikke gått i barnehage og det har jo gått fint (selv om noen i tråden nedover her tydeligvis synes jeg er ganske "rar" ;-))

Annonse

Huff, jeg synes aller mest synd på denne kvinnens datter som ikke har vært i barnehage i en alder av seks år...

Personlig mener jeg barn har veldig godt av å være i barnehagen i minst ett år før skolestart!

*venter på å få så ørene flagrer*

Jeg synes ikke synd på gutten hvis han har/ har hatt flere andre barn på omtrent samme alder å leke med. Og dermed har lært det grunnleggende barn seg i mellom. Sosial læring _må_ ikke nødvendigvis skje i en barnehage. Har han derimot tuslet alene i flere år, er saken annerledes.

Gjest kalendria

Dette er for dumt til å la seg provosere av, synes jeg. Denne dama uttaler seg uten å kunne dokumentere det hun sier på noe vis (fordi det ikke finnes undersøkelser som støtter henne, derimot finnes det undersøkelser som klart viser at barn i risikogrupper har stor nytte av å være i barnehage).

Hun mener at alle som velger som henne, velger feil, og siden det er ytringsfrihet her til lands, må hun nesten få lov til å si det også :)

Jeg pleier selvsagt ikke å "sende ut slike signaler" til foreldre. De aller fleste gjør det de mener er best for sine barn og det skal de ha respekt for.

Det er godt mulig de jeg kjenner som er lærere/førskolelærere ikke er representative i forhold til den allmenne oppfatningen av hvorvidt minst et år i barnehagen er et gode. Jeg skrev vel heller ikke at jeg visste jeg hadde rett ;-)

Uansett mener jeg førskolebarn lærer svært mye nyttig i barnehagen.

Vi blir nok sikkert ikke enige, men jeg respekterer din mening!

"Jeg pleier selvsagt ikke å "sende ut slike signaler" til foreldre".....

Er det ikke akkurat det du gjør her da? Ikke til så rent få foreldre heller...... Og diskusjonen gikk ikke på om barna lærte mye bra i barnehagen, men om vi som lærere foretrekker at de har vært i barnehage.....en vesentlig forskjell spør du meg

Hmm, skyldes det at han ikke har gått i SAMME barnehage som de andre, eller er det det fsktum at han IKKE har gått i barnehage?

Vi har valgt å beholde bernehageplassen da vi flyttet til en annen bydel (tror ikke vi egentlig hadde noe valg, lite barnehageplasser her i byen), i stedet for å flytte ham fra kompisene siste året. Vil han da slite når han begynner på skolen?

Nei, det tror jeg ikke. Det er vanligvis mange som ikke kjenner så mange fra før når de begynner i første klasse. Det er mye viktigere å være vant til opplegget rundt - at man har klær i garderoben, er inne og ute til (litt) faste tider, at man venter på tur, lar andre får slippe til i samtalen osv.

Men jeg hadde nok forsøkt å bli litt kjent med minst én han skal gå i klasse med, i løpet av sommeren før. Det er kanskje noe slags førskoleopplegg i mai / juni der dere bor, slik at dere får vite hvem som skal gå sammen. Det er sikkert flere i deres situasjon som ikke bor så veldig langt unna, og som bare blir glade for at dere tar kontakt.

Det blir sjelden barnevernssaker i familier der foreldrene gjør gjennomtenkte valg ut fra familiens situasjon og er bevisste på hvordan barna har det, enten de velger det ene eller det andre.

Bastante årsk / virkning-synspunkter, uansett om de går i favør av barnehager, dagmammaer eller hjemmeværende foreldre, er helt håpløse uansett. Verden er ikke så enkel

tror

Jeg synes ikke synd på gutten hvis han har/ har hatt flere andre barn på omtrent samme alder å leke med. Og dermed har lært det grunnleggende barn seg i mellom. Sosial læring _må_ ikke nødvendigvis skje i en barnehage. Har han derimot tuslet alene i flere år, er saken annerledes.

Jeg tenker ikke spesielt på sosial læring. Det kan man nok på mangew måter lære like godt utenfor barnehagen. Det jeg tenker på er innlæringen av rutiner som barenhagen gir. Dette er en slags forløper til skolehverdagen.

Man har samlingsstund hvor man lærer å kunne sitte rolig en stund og man har ellers oppstykket dagen i utetid, innetid osv. Når man blir vant til å ha slike rutiner synes jeg det virker logisk at skolehverdagen også glir lettere på plass.

Annonse

"Jeg pleier selvsagt ikke å "sende ut slike signaler" til foreldre".....

Er det ikke akkurat det du gjør her da? Ikke til så rent få foreldre heller...... Og diskusjonen gikk ikke på om barna lærte mye bra i barnehagen, men om vi som lærere foretrekker at de har vært i barnehage.....en vesentlig forskjell spør du meg

Jeg tenker ikke spesielt på at lærerne skal ha fordeler av at barna har gått i barnehagen, men mener det ofte er en fordel for barna selv.

Her inne sier jeg hva jeg vil, selv om jeg er lærer. Jeg må få ha mine meninger og du dine :-)

Til mine elevers foreldre sier jeg selvsagt ingenting om dette, med mindre de spør om min mening. Jeg synes ikke det er min oppgave å fortelle dem hva de bør gjøre. Det antar jeg de er kompetente nok til å finne ut av selv!

Jeg tenker ikke spesielt på at lærerne skal ha fordeler av at barna har gått i barnehagen, men mener det ofte er en fordel for barna selv.

Her inne sier jeg hva jeg vil, selv om jeg er lærer. Jeg må få ha mine meninger og du dine :-)

Til mine elevers foreldre sier jeg selvsagt ingenting om dette, med mindre de spør om min mening. Jeg synes ikke det er min oppgave å fortelle dem hva de bør gjøre. Det antar jeg de er kompetente nok til å finne ut av selv!

"Her inne sier jeg hva jeg vil, selv om jeg er lærer. Jeg må få ha mine meninger og du dine :-)"

Jeg er helt enig i at vi må få mene hva vi vil om ulike saker. Selvsagt kan både du og jeg (og evt andre pedagoger her inne) mene helt forskjellig i slike saker. Du bare provoserte meg en smule med å fremme meningene din, ikke bare som _din_ mening, men noe som de aller fleste erfarne pedagoger mente....og på den måten ble vi pedagoger som var av en annen mening avfeid som lite erfarne..? Det er uansett greit å ha meninger på vegne av seg selv mener jeg, og ikke på vegne av andre:-)

"Her inne sier jeg hva jeg vil, selv om jeg er lærer. Jeg må få ha mine meninger og du dine :-)"

Jeg er helt enig i at vi må få mene hva vi vil om ulike saker. Selvsagt kan både du og jeg (og evt andre pedagoger her inne) mene helt forskjellig i slike saker. Du bare provoserte meg en smule med å fremme meningene din, ikke bare som _din_ mening, men noe som de aller fleste erfarne pedagoger mente....og på den måten ble vi pedagoger som var av en annen mening avfeid som lite erfarne..? Det er uansett greit å ha meninger på vegne av seg selv mener jeg, og ikke på vegne av andre:-)

Da har jeg i så fall formulert meg litt uklart. Jeg baserte meg på de erfaringer _jeg_ har og diskusjoner _jeg_ har hatt med kolleger. Det burde jeg nok ha presisert bedre i starten.

Faktisk har jeg til dags dato aldri prata med en pedagog som har vært uenig med meg i dette, så derfor antok jeg nok at dette var en gjengs mening. Nå ser jeg jo at det finnes pedagoger som har andre erfaringer enn meg og det er jo egentlig bra :-)

Gjest tidl. lærer

Da har jeg i så fall formulert meg litt uklart. Jeg baserte meg på de erfaringer _jeg_ har og diskusjoner _jeg_ har hatt med kolleger. Det burde jeg nok ha presisert bedre i starten.

Faktisk har jeg til dags dato aldri prata med en pedagog som har vært uenig med meg i dette, så derfor antok jeg nok at dette var en gjengs mening. Nå ser jeg jo at det finnes pedagoger som har andre erfaringer enn meg og det er jo egentlig bra :-)

hvordan du enn formulerer deg, så tror jeg du har rett...

Gjest også tidl.lærer

Jeg har også jobbet mange år i barneskolen. Blir litt forbausa når jeg hører du mente at det var gjengs mening, at barnehagen ga et bedre utgangspunkt for skolestart enn de som var hjemme...

Nå er det for det første slik at over 90% av elevene vi har har gått i barnehage. Her finnes mange flinke (faglig og sosialt) unger og mange som er ukonsentrerte, lite sosiale, ikke respekterer regler osv. De er jo rett og slett et gjennomsnitt av alle elevene vi har...

Om et barn som ikke har vært i barnehage ikke fungerer optimalt på skolen så blir det vel litt lettvint å skylde på at han/hun ikke har vært i barnehage?? Har aldri hørt noen lærere på vår skole så mye som nevne det som årsak til problemer hos elever... Dette kunne man jo da bare snudd tvert om. De aller fleste barn går i barnehage og _mange_ av dem har konsentrasjonsproblemer, atferdsproblemer etc.. Om alle som går i barnehagen hadde kommet ut derifra med gode sosiale ferdigheter og motiverte til å starte sin skolegang så hadde jo saken vært forholdsvis grei for oss lærere, ikke sant??

Den største betenkeligheten med å ha fem år bak seg i barnehage før man starter på skolen mener nå jeg er at avi stadig oftere opplever elever som er skolelei i 3. klasse... 20 år tilbake i tid kom dette på et mye senere tidspunkt og det er nok ikke tilfeldig...

Vi som har vært i gamet lenge kan ikke unngå å ha sett denne utviklingen.

Ja det tror ihvertfall de som lager bukser for tiden :o) Alle skal liksom være 1.80. Hater å legge opp 15 cm på hver eneste bukse jeg kjøper.

Da vil jeg gjerne vite hvor du kjøper bukser hen, for med mine 1,77 m er det ikke lett å finne lange nok bukser! ;-)

Unntatt jeans, men bukser i annet stoff/"penbukser" er det ikke lett å finne! :-(

Og da tenker jo jeg at heldig er den som kan legge opp en bukse, for det ville ikke blitt så pent å SY på en ekstra kant! ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...