Gå til innhold

fører barnehager til mer barnevernsaker?

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt typisk at man lettere generaliserer for en grupe som man ikke er med i selv, mens for sin egen gruppe så ser man individuelle variasjoner?

Hun ser f eks kanskje på nanny-hjelpen og dess like som individuelle tilfeller, men det finnes sikkert nok av dem som ut fra disse programmene generaliserer hvordan det er når barna bare gåpr hjemme med mor hele tiden? ;-)

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

9

• pip

6

• morsan

6

• grot

6

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Da vil jeg gjerne vite hvor du kjøper bukser hen, for med mine 1,77 m er det ikke lett å finne lange nok bukser! ;-)

Unntatt jeans, men bukser i annet stoff/"penbukser" er det ikke lett å finne! :-(

Og da tenker jo jeg at heldig er den som kan legge opp en bukse, for det ville ikke blitt så pent å SY på en ekstra kant! ;-))

Jeg har nesten bare jeans av merket Mapp, disse har de ihvertfall i lengde 32 og 34 (er det riktige mål?).

Penbukser får jeg nesten ikke kjøpt fordi disse blir så stygge når man legger opp. Det er skikkelig teit at det ikke kan være litt forskjellig lengde på buksebeina, det er det jo på herreklær og de handler da mye mindre enn oss damer eller?

Da vil jeg gjerne vite hvor du kjøper bukser hen, for med mine 1,77 m er det ikke lett å finne lange nok bukser! ;-)

Unntatt jeans, men bukser i annet stoff/"penbukser" er det ikke lett å finne! :-(

Og da tenker jo jeg at heldig er den som kan legge opp en bukse, for det ville ikke blitt så pent å SY på en ekstra kant! ;-))

Ikke sant ? Det er ikke min erfaring at alle bukser passer for dem på 1.80.

Nå gleder jeg meg til Zara kommer til Oslo. Der får jeg lange nok bukser.

Jeg har nesten bare jeans av merket Mapp, disse har de ihvertfall i lengde 32 og 34 (er det riktige mål?).

Penbukser får jeg nesten ikke kjøpt fordi disse blir så stygge når man legger opp. Det er skikkelig teit at det ikke kan være litt forskjellig lengde på buksebeina, det er det jo på herreklær og de handler da mye mindre enn oss damer eller?

Jeg har jo sett at Ellos osv operere med såkalte d-nummer, dvs for de små damene (og runde??).

Men de vanlige str er jo definert til å passe for damer opp til ca 1,74, og det er jo ikke noen ekstremhøyde akkurat! ;-)

Så man burde absolutt hatt litt mer variasjon!

Men kanskje markedet er for lite??

Ikke for det - en gang i USA var jeg innom et stormagasin som hadde en hel petit-avdeling med klær for små damer. Men det var ingen avdeling for lange damer der, og jeg følte meg som en skikkelig amazone der! ;-)

Annonse

fei1365380229

Jeg har jo sett at Ellos osv operere med såkalte d-nummer, dvs for de små damene (og runde??).

Men de vanlige str er jo definert til å passe for damer opp til ca 1,74, og det er jo ikke noen ekstremhøyde akkurat! ;-)

Så man burde absolutt hatt litt mer variasjon!

Men kanskje markedet er for lite??

Ikke for det - en gang i USA var jeg innom et stormagasin som hadde en hel petit-avdeling med klær for små damer. Men det var ingen avdeling for lange damer der, og jeg følte meg som en skikkelig amazone der! ;-)

Jeg overdrev jo litt når jeg skrev 1.80 da. Jeg klipper av ca. 15 cm og er 1.60 høy da blir det jo 1.75 :o)

Jeg skjønner at det er utrolig kjedelig å ikke få bukser som er lange nok i beina, klart jeg bare kan legge opp, men det er mange bukser som har sleng, mønster osv. og de blir ikke pene når man legger opp.

Jeg får gå ned 5 kg til da kan jeg bruke barnestørrelse og da blir de kanskje korte nok :o)

Jeg overdrev jo litt når jeg skrev 1.80 da. Jeg klipper av ca. 15 cm og er 1.60 høy da blir det jo 1.75 :o)

Jeg skjønner at det er utrolig kjedelig å ikke få bukser som er lange nok i beina, klart jeg bare kan legge opp, men det er mange bukser som har sleng, mønster osv. og de blir ikke pene når man legger opp.

Jeg får gå ned 5 kg til da kan jeg bruke barnestørrelse og da blir de kanskje korte nok :o)

Ja, jeg har ikke noe problem med å skjønne at det ikke er bare-bare å legge opp buksene altså! :-)

I gamle dager var jo ikke barneklær noe godt alternativ for voksne damer, men nå blir det jo bare mer og mer slutt på at barneklærne er "barnslige" så før de vet ordet av det har du masse fine klær å velge i! ;-)

Er lærer jeg også og kan på ingen måte si meg enig med deg. Har opplevd svært få barn som overhodet ikke har gått i barnehage, men de få jeg har opplevd har ikke vært noe problembarn, eller hatt problemer med å sosialiseres inn i gjengen.

De aller fleste barn som ikke har gått i barnehage er da vant til å leke med andre barn..? Enten større søsken eller nabobarn på ettermiddagstid. Synes det høres helt merkelig ut at barn skal ha problemer med å bli godtatt i ei gruppe om de ikke har gått i barnehagen. Da ville jeg heller lurt på om det var andre problemer med gruppen som helhet....

Men må understreke at barna jeg har opplevd som møter til skolestart uten erfaring fra barnehage er barn av ressurssterke foreldre. Foreldre som har tatt et bevisst valg i forhold til barnehage/ikke barnehage. Det er ikke barn av den gruppen som absolutt burde vært i barnehage for å få litt stimulering og lære litt om sosial omgang...

Det kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men det har jo også noe med boforhold å gjøre!

JEg mener, vi bor i ei lita bygd, den ene ungen jeg referer til, bor midt i "sentrum",like i nærheten av barnehagen, men det _bor_ ingen unger i umiddelbar nærhet, og han har 3 søsken. Jenter.

Da blir det vankskelig, uansett hvor mye mor/far anstrenger seg, å bli kjent med andre unger, når disse ungene er i barnehagen!!!

På ettermiddagstid er jo de aller fleste veldig opptatt med seg og sitt (her er det jo fjøstid fra 17-19!)

Å skjære alle over en kam, kan man jo ikke gjøre, men å avskjære muligheten for at slike enkelttilfeller kan forekomme, og insinuere at det e rnoe galt med resten av gruppa som gruppe eller enkeltindivid, fordi man selv ikke har opplevd det, synes jeg er drøyt!;-)

Det kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men det har jo også noe med boforhold å gjøre!

JEg mener, vi bor i ei lita bygd, den ene ungen jeg referer til, bor midt i "sentrum",like i nærheten av barnehagen, men det _bor_ ingen unger i umiddelbar nærhet, og han har 3 søsken. Jenter.

Da blir det vankskelig, uansett hvor mye mor/far anstrenger seg, å bli kjent med andre unger, når disse ungene er i barnehagen!!!

På ettermiddagstid er jo de aller fleste veldig opptatt med seg og sitt (her er det jo fjøstid fra 17-19!)

Å skjære alle over en kam, kan man jo ikke gjøre, men å avskjære muligheten for at slike enkelttilfeller kan forekomme, og insinuere at det e rnoe galt med resten av gruppa som gruppe eller enkeltindivid, fordi man selv ikke har opplevd det, synes jeg er drøyt!;-)

"Å skjære alle over en kam, kan man jo ikke gjøre, men å avskjære muligheten for at slike enkelttilfeller kan forekomme, og insinuere at det e rnoe galt med resten av gruppa som gruppe eller enkeltindivid, fordi man selv ikke har opplevd det, synes jeg er drøyt!;-) "

I en gruppe av seksåringer er det faktisk ikke normalt at man blir satt utenfor fordi man ikke kjenner de andre fra før av. Klart det har mye å si hvordan resten av gruppen er (uten at jeg sier noe om enkelte barn i gruppen) Når man med tiden har undervist mange klasser så er det ikke særlig tvil om at noen klasser er veldig inkluderende. At barn med høy status i klassen har en slik holdning er ofte alfa og omega for resten av klassen. Positiv påvirkning:-) Andre klasser igjen kan være ekskluderende som gjeng selv om elevene enkeltvis er positive og greie. Vi snakker om klassekulturer her, ikke et ukjent begrep for oss i skolen.

Jeg ville blitt forbauset ja om en elev skulle blitt satt utenfor fordi han ikke gikk i barnehage med de andre.

Da er det jo langt fler enn de som ikke har gått i barnehage som ville fått problmer. vi opoplever jo stadig vekk elever som kommer som den eneste fra sin barnehage og ikke kjenner noen. Går helt fint det også:-)

- puttelull

Gjest Isbinne

Lee har lange bukser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...