Gå til innhold

Kan man vise for mye hensyn ?

Anbefalte innlegg

Gjest Alexander Moan

Jeg kjenner en person som jeg mener sliter med å skille på hva som er å vise hensyn og å overdrevent fornekte sine egne behov. Litt klønete sagt, men det er vanskelig å forklare.

Ett eksempel er at personen ikke kan snakke i normalt toneleie når man går tur ute sent på kvelden. Da må man hviske for ikke å forstyrre de som evt sover i huset over veien. Så kommer en bil durende forbi.....

Stort sett går det ut på at personen ikke vil ha oppmerksomhet rettet mot seg overhodet, og er oppdratt til ikke å synes i en forsamling. Det er VELDIG flaut. Derfor vises det så mye hensyn for å unngå oppmerksomhet rettet mot seg at egne ønsker / behov blir helt underordnet. Og det er mildt sagt.

Når personen samtidig ikke gjemmer seg bort i en krok i en forsamlig, blir det hele merkelig.

Dette er en oppførsel jeg sliter med å forstå, og gjerne vil ha mer informasjon om. Å vise hensyn er greit, men ikke i den grad at selvet blir borte. Personens omgivelser blir også påvirket av dette.

Fant noe av Batson om empati og altruisme, men vet ikke om det er helt relevant.

Og for ordens skyld...personen er ikke meg. :) Det er helt UTENKELIG for denne personen å skrive det jeg nå skrev på et sted som dette selv om det er anonymt. Noen kunne skjønne hvem det var.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202872-kan-man-vise-for-mye-hensyn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan helt klart vise for mye "hensyn" og/eller ha en overfølsom samvittighet.

Noe av det jeg kan oppleve mest slitsomt med slik adferd er at man aldri vet hvor man har vedkommende. Om de sier noe er greit, behøver det jo slett ikke være det. Kan jo også ofte bli mye tungvindt merksnodighet ut av det.

Noen kur ut over at man selv gir klart uttrykk for at denne "hensynsfullheten" verken er ønsket eller videre hensynsfull, kan jeg dessverre ikke diske opp med.

mvh

Gjest Alexander Moan

Man kan helt klart vise for mye "hensyn" og/eller ha en overfølsom samvittighet.

Noe av det jeg kan oppleve mest slitsomt med slik adferd er at man aldri vet hvor man har vedkommende. Om de sier noe er greit, behøver det jo slett ikke være det. Kan jo også ofte bli mye tungvindt merksnodighet ut av det.

Noen kur ut over at man selv gir klart uttrykk for at denne "hensynsfullheten" verken er ønsket eller videre hensynsfull, kan jeg dessverre ikke diske opp med.

mvh

Ok, men finnes det noe faglig forskningsmateriale på dette "fenomenet" og som er mulig å forstå for vanlige folk ?

Ok, men finnes det noe faglig forskningsmateriale på dette "fenomenet" og som er mulig å forstå for vanlige folk ?

For meg høres det ut som om personen har et alvorlig tilfelle av sosial angst..

Da unngår en alle situasjoner hvor en blir lagt merke til. Konfrontasjoner og diskusjoner er helt pyton..

Tror dette kan være en del av problemstillingen ved flere diagnoser. Så det er kanskje vanskelig å finne noe som tar for seg kun denne problematikken. Prøv som en start å se på angst og tvang.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...