Gå til innhold

Ja, da er vi igang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva slags traumer? Og gjennomførte du, eller ga du opp etter kort tid?

Hun fikk fullstendig lakenskrekk. Vi holdt på i flere dager, men det ble bare verre og verre. Vi ble nødt til å gi oss. Etter det fikk hun hysterisk anfall bare hun skjønte at vi var på vei mot soverommet.

Nei, det anbefaler fem minutter, så ti minutter, så femten minutter. Men nå sa jo Åsemor at hun gikk inn hvert, annenhvert og hvert tredje minutt.

"Så klart hun ikke får traumer! Et barn som sover dårlig i flere måneder/år, vil få større problemer enn et barn som må lære god søvn på den "harde" måten"

Den "harde" måten er ikke det eneste alternative. Selv om jeg var så dum at jeg trodde på det da jeg fikk min førstefødte.

Annonse

Hun fikk fullstendig lakenskrekk. Vi holdt på i flere dager, men det ble bare verre og verre. Vi ble nødt til å gi oss. Etter det fikk hun hysterisk anfall bare hun skjønte at vi var på vei mot soverommet.

Jeg hadde nok tatt henne opp om hun ble hysterisk, men hun har bare vært sint/trøtt i gråten.

I dag tok det rundt 10 minutter, jeg var vel inne 6 eller 7 ganger tror jeg.

Jeg hadde nok tatt henne opp om hun ble hysterisk, men hun har bare vært sint/trøtt i gråten.

I dag tok det rundt 10 minutter, jeg var vel inne 6 eller 7 ganger tror jeg.

Det er i det minste bedre enn det vi gjorde - etter oppfordring fra "alle" - også helsestasjonen.

"Så klart hun ikke får traumer! Et barn som sover dårlig i flere måneder/år, vil få større problemer enn et barn som må lære god søvn på den "harde" måten"

Den "harde" måten er ikke det eneste alternative. Selv om jeg var så dum at jeg trodde på det da jeg fikk min førstefødte.

Nei, men det er en måte som fungerer for de fleste. Andre måter kan fort gi barn som sliter med søvnen i flere måneder eller år, og sliter ut foreldrene sine.

Fint at du fant en annen måte som fungerer, men at et barn skriker i opptil tre minutter alene vil _aldri_ gi det traumer. Og det var det jeg kommenterte på. Jeg ville heller ikke latt et barn under ett år skrike noe over fem minutter, uten å få en bekreftelse på at mamma/pappa er i nærheten.

Nei, men det er en måte som fungerer for de fleste. Andre måter kan fort gi barn som sliter med søvnen i flere måneder eller år, og sliter ut foreldrene sine.

Fint at du fant en annen måte som fungerer, men at et barn skriker i opptil tre minutter alene vil _aldri_ gi det traumer. Og det var det jeg kommenterte på. Jeg ville heller ikke latt et barn under ett år skrike noe over fem minutter, uten å få en bekreftelse på at mamma/pappa er i nærheten.

"...men at et barn skriker i opptil tre minutter alene vil _aldri_ gi det traumer."

Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om dette?

"Jeg ville heller ikke latt et barn under ett år skrike noe over fem minutter, uten å få en bekreftelse på at mamma/pappa er i nærheten."

Da støtter du altså ikke Ferber.

"...men at et barn skriker i opptil tre minutter alene vil _aldri_ gi det traumer."

Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om dette?

"Jeg ville heller ikke latt et barn under ett år skrike noe over fem minutter, uten å få en bekreftelse på at mamma/pappa er i nærheten."

Da støtter du altså ikke Ferber.

Fordi traumer er for meg noe ganske alvorlig. Traumer indikerer noe som vil plage barnet i lang, lang tid. Og noen ganger er det faktisk slik at foreldre ikke kan komme med en gang et barn skriker, det betyr da slettes ikke at de vil lide nød i den tiden.

Når har jeg sagt jeg støtter Ferber til barn under ett år? Det er det du som har fått for deg. Jeg støttet Åsemor og hennes metode. Ikke diskuter fiktive uttalelser, er du snill.

Fordi traumer er for meg noe ganske alvorlig. Traumer indikerer noe som vil plage barnet i lang, lang tid. Og noen ganger er det faktisk slik at foreldre ikke kan komme med en gang et barn skriker, det betyr da slettes ikke at de vil lide nød i den tiden.

Når har jeg sagt jeg støtter Ferber til barn under ett år? Det er det du som har fått for deg. Jeg støttet Åsemor og hennes metode. Ikke diskuter fiktive uttalelser, er du snill.

"Jeg kan også trøste deg med at undersøkelser har vist at det holder med Ferber under innsovningen, resten av natten kan du gjøre som du pleier. Det vil allikevel ha effekt."

Fiktivt og fiktivt. Her gir du inntrykk av at det dreier seg om Ferber. Sannelig ikke lett å vite hva du egentlig mener når du er såpass ullen. Men greit, da har vi iallefall avklart det.

Annonse

"Jeg kan også trøste deg med at undersøkelser har vist at det holder med Ferber under innsovningen, resten av natten kan du gjøre som du pleier. Det vil allikevel ha effekt."

Fiktivt og fiktivt. Her gir du inntrykk av at det dreier seg om Ferber. Sannelig ikke lett å vite hva du egentlig mener når du er såpass ullen. Men greit, da har vi iallefall avklart det.

Ferber-metoden kan gjøres på mange vis og det har han selv beskrevet. Blant annet kan man sitte inne hos barnet og sakte flytte seg mot døren. Så man kan fint kalle hva Åsemor gjør for Ferbers metode.

Ferber-metoden kan gjøres på mange vis og det har han selv beskrevet. Blant annet kan man sitte inne hos barnet og sakte flytte seg mot døren. Så man kan fint kalle hva Åsemor gjør for Ferbers metode.

Har han sagt det? Det eneste jeg har sett beskrevet er at man skal gå ut av rommet, forlate barnet. Jeg mottar gjerne en link, jeg klarer ikke finne noe selv. Jeg fant denne: http://home.c2i.net/skitvilling/Ferbers_metode.htm

Her har du mitt syn på saken, men det har du vel allerede skjønt. :P

http://www.babyprat.com/front/advarer.htm

"Når har jeg sagt jeg støtter Ferber til barn under ett år? Det er det du som har fått for deg. Jeg støttet Åsemor og hennes metode."

Dette står forresten i sterk kontrast til innlegget over her...

Har han sagt det? Det eneste jeg har sett beskrevet er at man skal gå ut av rommet, forlate barnet. Jeg mottar gjerne en link, jeg klarer ikke finne noe selv. Jeg fant denne: http://home.c2i.net/skitvilling/Ferbers_metode.htm

Her har du mitt syn på saken, men det har du vel allerede skjønt. :P

http://www.babyprat.com/front/advarer.htm

Jeg har informasjonen om Ferbers metode fra en babybok fra England.

Jeg er enig med deg i et man ikke burde la barnet skrike alene over lang tid. Og jeg tror kanskje mer på en gradvis fjerning av mor, slik at barnet slipper å skrike i det hele tatt. Men når Åsemor nå skulle gjennomføre dette og få kveldene sine tilbake, så støtter jeg henne i det. Det er meningsløst at barnet trenger deg der for å holde smokken inne.

"Når har jeg sagt jeg støtter Ferber til barn under ett år? Det er det du som har fått for deg. Jeg støttet Åsemor og hennes metode."

Dette står forresten i sterk kontrast til innlegget over her...

Jeg mente Ferbers metode slik _du_ beskriver den. Og jeg har ingen tro på det for barn under ett år. Femten minutter er laaaang tid med skriking. Jeg vet ikke hvordan jeg forholder meg til eldre barn og så lange skrikeperioder. Det spørs litt om skrikingen bunner i en uvilje til å sovne, eller frykt for å være alene ved innsovningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...