Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta på 1 uke gråter og gråter. Jeg hadde et innlegg her i går også. Det viste seg at hun ikke hadde feber. Hun virker i og for seg ganske pigg bortsett fra at hun gråter veldig mye. Når hun er våken så enten gråter hun eller får melk (jeg ammer).

Noen tips til hva vi kan prøve? Vi antar at hun har vondt i magen så vi har gitt henne litt sukkervann. Nå bader pappa'n henne og det ser hun ut til å like.

Gråt deres barn mye når de var små?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202936-spedbarn-som-gr%C3%A5ter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, jeg har hatt to kolikk-barn. Dersom det er mavesmerter trekker nok barnet opp beina?

litt forsiktige sirkelbevegelser fra navlen og ut og på samme måte innover, kan berolige. og styke under føttene. Noen barn blir veldig rolige når man masserer øreflippen. Syng rolige sanger. tror ikke du skal mate hele tida, da kommer mavesmertene gjerne......

lykke til

Magesmerter kjenner du igjen, for hun trekker beina opp under seg. I så tilfelle er det ikke så mye å gjøre, kam høres ut som du da har et kolikkbarn. Det er mange kjærringråd som mennesker mener har hjulpet, søk litt på nettet ang. det.

Men jeg tror kanskje hun er sulten? Har du nok melk?

Hei, sønnen min var svært urolig de to første månedene. Gråt mye, men det var ikke fast mønster når på døgnet han var verst. Så det var vist ikke kolikk i følge helsesøsteren.

Han trakk ikke bene inn til magen, men jeg tror allikavel at han hadde vondt i magen.

Fordi det eneste som hjalp var å legge han flat på ryggen og så veldig forsiktigt flytte bene hans samtidig, oppover mot magen med bøyde knær. Og så holde de der, da roet han seg etter noen få min. Slapp jeg taket så begynte han å hyle med det samme. Flyttet føttene oppover igjen og han roet seg. Dette fant jeg ut etter å ha prøvd alle andre gode råd.

Noen av de gode rådene jeg fik var, massere på magen som noen andre beskrev her.

Hvis du ammer så kan du prøve å redusere din egen melke drikking. Se om det hjelper. Hvis ikke det nytter, så er det nok ikke det som plager babyen.

Ehmmmm.. noen sverger til å bruke miniform (ikke uten å snakke med lege først)

Andre kutter ut all sjokolade, kaffe.

Noen går til homeopat eller kiropraktor og får hjelp. Andre sier at det ikke hjalp.

Har en venninde som hadde kolikkbarn, hun følgte absoloutt alle gode råd uten at barnet roet seg.

Du må nok prøve deg frem litt for å se om du finner noe som roer ned akkurat ditt barn.

Hva med å begynne å skrive ned når på døgnet barnet er urolig. Er det et mønster ?

Skrive ned hva du spiser (hvis du ammer da) for å se om barnet reagerer på noe du spiser.

Så kan det være så enkel grunn som at barnet vil ha mer mat.

Eller at barnet får for mye mat.

Hehe.. som du skjønner etter å ha lest så er det jammen ikke lett å finne løsningen alltid.

Lykke til uansett, husker hvor sliten man kan bli :)

Klarer ikke å huske hvordan storesøstrene var, men lillebror som er 11 dager i dag gråter egentlig ganske lite. Men han spiser veldig mye, på ettermiddagen/kvelden som oftest nesten konstant.

Søker jenta di? I så fall, gi mer mat.

Krøker hun seg sammen slik at det ser ut som om hun har vondt i magen? I så fall, la henne ligge på magen, gjerne over fanget til en av dere, eller over en underarm.

Masser gjerne litt på magen hvis hun liker det.

Har hun bæsjet?

Det var visst det jeg kom på nå - midt i ammetåka!

Annonse

Hei og gratulerer med den lille!

Som noen har vært inne på nedenfor, er det ikke sikkert hun har magevondt - kanskje hun bare er sulten! Vei ungen før og etter amming, for å se om hun får i seg tilstrekkelig med mat. Få hjelp av helsestasjonen til dette. Jeg ville ikke gitt sukkervann, heller sjekket melkeproduksjonen. Suger hun riktig, uten å snappe inn luft? Ta som sagt en prat med helsestasjonen.

Lykke til!

Ja, det var mye gråt den første tiden. Det er sikkert kolikk, hvis det er vedvarende hele tiden, eller den litt mildere varianten, periodevise kolikksmerter, særlig på kveldstid. Våre grår endel på kvelden, men ikke nok til å kalle det kolikk.

Det hjalp noe med kolikk-medisin fra apoteket. Videre hjalp det å gi smokk, de roet seg veldig med det. Å amme hele tiden ga bare mer vondt i magen, følte jeg. Smokken kutta de ut selv da gårtingen tok slutt, ved 2-3 mnd alder.

Vår kar er rolig sålenge han er mett og har tørr bleie. Men gud bedre for et illsint lemen når han er sulten, hehe. Da er det hyl og vræl. For å si det sånn: han slipper å vente særlig lenge på maten!

Han er 1 uke gammel imorgen.

Kanskje ungen plages av mye luft? Men uansett er jo unger forskjellige. Noen gråter mye og noen lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...