Gå til innhold

Tv-fritt etter barne-tv?

Anbefalte innlegg

Gjest Avknappen

I dag innførte jeg tv-fritt etter barne-tv, nå er det nok!! Gubben sitter til vanlig klistret foran nyheter og Hotel Cæsar, mens ungene på 3 og 4 får med seg mer enn de har godt av.(Og mor blir sur og grinete av at tv'n er viktigere enn en rolig kveldsstund med barna...) Denne kvelden ble det derimot deilig, stille og rolig før leggetid.

Skal han se tv får han jaggu finne seg et annet rom å gjøre det i.

Hvordan er det hos dere andre?

Ta med alder på barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202937-tv-fritt-etter-barne-tv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nemlig ja

Jeg er lykkelig alenemor som bestemmer fullt og helt over TV`n min. Deilig å slippe TV på om morgenen, hele lørdagen, hele søndagen, hele ettermiddagen osv. Jeg tror barnehagebarn kjenner bedre til folkene i hotell cesar enn de kjenner sin egen slekt!

Nå skrur vi på TV til barne-tv hvis vi er inne da, og slår den av igjen etter barne-tv. Unntaket er i helgene.

Ja, TV-freden var det som var herligst etter at han flyttet ut.

Gjest blomsterløk

Jeg er lykkelig alenemor som bestemmer fullt og helt over TV`n min. Deilig å slippe TV på om morgenen, hele lørdagen, hele søndagen, hele ettermiddagen osv. Jeg tror barnehagebarn kjenner bedre til folkene i hotell cesar enn de kjenner sin egen slekt!

Nå skrur vi på TV til barne-tv hvis vi er inne da, og slår den av igjen etter barne-tv. Unntaket er i helgene.

Ja, TV-freden var det som var herligst etter at han flyttet ut.

*Jeg tror barnehagebarn kjenner bedre til folkene i hotell cesar enn de kjenner sin egen slekt!*

Mener du at barnehagebarn ser mer på tv enn barn som ikke går i barnehagen? Og hvis det er tilfelle, hvorfor tror du det?

Her skrur barna av TV`n etter barnetv, og spiser kveldsmat før legging. TV kommer ikke på før etter lesing og legging, og vi ser lite på TV i løpet av et døgn. Det må legges til at vi har DVD med opptaker, så nyhetene er kun for voksne her. Og vi kan lett få med de programmene vi vil se uten å bruke hele kvelden på det. Anbefales!

Barna er fra 6 til 2 år gamle.

Annonse

Her er det barne-tv for barna.

Nyheter og utvalgte program for oss voksne. Nå er barna våre såpass små (snart fem og 1,5) at det er lett å legge ned veto om tv-titting.

Det med tv-frie kvelder er mest for mannen min og meg og vårt forhold. Det er et bevisst valg. TVen spiser så mye tid, og skulle den surret og gått hele kvelden så hadde vi jo aldri fått pratet sammen, bare vi to.

Gjest Persille

*Jeg tror barnehagebarn kjenner bedre til folkene i hotell cesar enn de kjenner sin egen slekt!*

Mener du at barnehagebarn ser mer på tv enn barn som ikke går i barnehagen? Og hvis det er tilfelle, hvorfor tror du det?

Nei, tror hun mente at barn på den alderen kjenner mer til personer på tv enn personer i sin egen familie.

Underforstått at de bruker mer tid på tv enn virkelige mennesker.

Tror ikke det var kritisk mot barnehagebarn :)

Gjest blomsterløk

Nei, tror hun mente at barn på den alderen kjenner mer til personer på tv enn personer i sin egen familie.

Underforstått at de bruker mer tid på tv enn virkelige mennesker.

Tror ikke det var kritisk mot barnehagebarn :)

Ok, tolket det nok litt feil jeg da.

:)

Jeg hadde vært skeptisk hvis mannen min hadde sett på Hotel Cæsar uansett, jeg - uavhengig av barna. ;o)

Her i huset har TV-en ikke noen hovedplass i stua, dermed oppholder vi oss ikke rundt den med mindre vi skal se noe.

Det hender at en av oss (eller begge) ser på Simpsons el.l før guttungen er i seng, men det ser jeg ikke som noe problem. Simpsons er ren dannelse.

Annonse

Barna er 4 og 2 år gamle og ser BarneTV sammen. Men mye av BarneTV for tiden synes de er skummel, så ofte slår de av selv. Hvis ikke, slår de av når programmet slutter, helt av seg selv. De synes nyheter er kjedelig.

Noen ganger får de lov til å se litt på Cartoon etter Barne TV.

Vi slår ikke på TV igjen før etter barna er lagt ca kl. 20.00, hvis det ikke er noen koselige programmer de kan se på sammen med oss, Norge Rundt, dyreprogram, beat for beat etc.

Tv står stort sett på på efta/kveld her.

Barna er derimot ikke videre opptatt av kassa, men kan sette seg ned ti minutter nå og da for å se på cartoon el.

De liker også veldig godt å se på animal planet.

I det hele tatt så er ikke tv videre viktig for noen av oss, vi voksne sitter hver kveld på kjøkkenet og prater, så da sitter ofte ungene der sammen med oss.

Ellers så driver de oftest med sitt på rommene nede.

Eldste på 12 har begynt å se litt av disse humor ungdomsseriene på tv før leggetid.

Den andre er 9.

Følte meg fristet til å endre på den overskriften, for her i huset er det ikke noen selvfølge at man ser på barne-tv. Ofte så har han med seg kompiser hjem, og da går leken så fint at det sjelden er behov for å sette på barne-tv.

Faktisk gruer jeg meg litt til desember da man liksom "må" se barne-tv (adventskalenderen) hver dag! *S*

Av og til spørres det om lov til å se på en film eller spille tv-spill, og da bruker jeg heller opp "kvoten" på det.

Hvis jeg ser på TV før han legger seg er det fordi han leker med venner og faren er borte og jeg slenger meg til på et rom for meg selv og titter litt.

Følte meg fristet til å endre på den overskriften, for her i huset er det ikke noen selvfølge at man ser på barne-tv. Ofte så har han med seg kompiser hjem, og da går leken så fint at det sjelden er behov for å sette på barne-tv.

Faktisk gruer jeg meg litt til desember da man liksom "må" se barne-tv (adventskalenderen) hver dag! *S*

Av og til spørres det om lov til å se på en film eller spille tv-spill, og da bruker jeg heller opp "kvoten" på det.

Hvis jeg ser på TV før han legger seg er det fordi han leker med venner og faren er borte og jeg slenger meg til på et rom for meg selv og titter litt.

Vi stopper heller ikke andre aktiviteter for å se på barne-TV, det ville jo vært tøvete. ;o)

Hos oss er det av med TVen etter barnetv på hverdager. I helgene ser poden på Newton etter barnetv.

Etter barnetv er det skifting til nattøy på tre unger, kveldsritualene (bading etc) og kveldsmat. (Barna er 6år, 2år og 10 mndr).

Så legges babyen, vi leser for toåringen og deretter til seksåringen - så rett i seng med dem.

Og så, etter at vi har tatt et raid og ryddet litt her og vasket litt klær etc, kan vi kose oss med nyhetene klokka ni :-)

Vi stopper heller ikke andre aktiviteter for å se på barne-TV, det ville jo vært tøvete. ;o)

Ja, men jeg kjenner dem som gjør det, faktisk! Og som nesten blir litt snurt hvis barnet har vært på besøk hos oss og dermed gått glipp av kveldens barne-tv!!

Jeg har inntrykk av at de kjører et veldig bestemt "regime" på at det er kun NRK barne-tv som er "lov", og at video, disney channel etc er veldig fy og fy! ;-)

Så da blir det jo selvsagtt ekstremt viktig for barnet å få med seg det lovlige, da! ;-)

Jeg ser visse paralleller til det som har blitt skrevet om godtehysteri - har man veldig rigide regler om ting blir det veldig om å gjøre å få med seg deg lovlige, enten det er barne-tv hver dag eller det er en diger godtepose hver lørdag! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...