Gå til innhold

Trening/fibromyalgi


Gjest LucySky

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky

Jeg har hatt Fm i over 15 år, trent på Norsk Idrettsmedisinsk Institutt i snart 8 år.

Det har tatt meg helt til nå å skjønne at jeg må gå ned på vektene (mye) når jeg er i smerteperioder og fortsette å trene - ikke gi opp og vente til det verste går over.

For da mister jeg kondisen om og om igjen.

Det jewg lurer på, er om det overhodet har noen virkning for bøyelighet/tøyelighet og muskler og sener om jeg "bare sitter der" og skyver eller presser så lite som 10 kilo?

Trener mener ja. Og at jeg kommer meg ut og bort til treningslokale akkurat nå er viktigst, og går gjennom rutinene, sykler, sirkeltrener og tøyer ut.

Mange med Fm sier at man gjør Fm verre ved all trening utenom litt gåing, men jeg får vondere av litt gåing (og dårlig rygg) enn av å trene i sal.

Fra et "idrettssynspunkt" lurer jeg på hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

LucySky.

Jeg tror du tenker riktig vedr. treningen din. Får du dårlige perioder med smerter og følelse av svakhet, så gå gjennom det vanlige oppvarmingsprogrammet ditt før du fortsetter med lette vekter. Oppvarmingen kanskje både på mølle og sykkel, for ikke snakke om armsykkel som jeg har veldig sans for. Dvs. variasjon er bra.

Selv om vektene er lette, opprettholder du god sirkulasjon i muskulaturen og bra funksjon i ledd og leddbånd.

Jeg forstår deg dithen at du også har bedre perioder. Da kan du prøve gradvis å øke belastningene, men vær forsiktig.

Jeg mener vi har god faglig støtte for et slikt noe forsiktig aktivitetsprogram ved FM. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...