Gå til innhold

Idiotisk skoletannlege!!!

Anbefalte innlegg

I går var Lille Frø (5 år) hos tannlegen og pappan var mildt sagt forbannet etterpå. Han fikk ikke bli med inn! Hvordan forventer tannlegene at ungene skal bli trygge på situasjonen der når de mener at 5-åringer skal være der alene?!?

Så måtte Snuppa klatre opp i stolen alene da, store, skumle stolen med det skarpe lyset og alle instrumentene rundt... Her snek pappan seg inn alikevel, til tannlegedamas stor irritasjon.

Så kom tid for røntgenbildet og selvfølgelig gikk det galt da hun prøvde å stappe bilde-dingsen inn i munnen på Snuppa nesten helt uten å si noe på forhånd. Og Lillemor begynte å gråte litt.

Pappan skal prøve å bytte til den tannlegen poden går til, funker ikke det så er jeg sterkt fristet til å ta henne ut av ordningen og bruke en privat tannlege og heller betale for det. For dette er ikke holdbart! Ungen min skal ikke risikere tannlegeskrekk og dårlig tannhelse på grunn av en skoletannlege med null peil på barnepsykologi!!!

Er det noen som har droppet den offentlige tannlegeordningen for barn og bruker privat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202977-idiotisk-skoletannlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• PieLill

5

• morsan

4

• Torv

2

Mest aktive i denne tråden

Fy for en tannlege da !

10 åringen min liker at jeg er med inn enda hun, og da blir jeg med henne. Tannlegen er positiv til at vi er med han.

Vi liker vår tannlege veldig godt.

Men jeg vet at et foreldrepar kom litt på kant med han, de byttet til privatpraktiserende tannlege, ingen problem det, bortsett fra at de må betale for tannlegebehandlingen selv.

Vi har ikke droppet det offentlige, og heldigvis har vi ikke hatt noen grunn til å tenke slik heller.

Jeg følger fortsatt min 8-åring inn i rommet - det har ikke vært noen som helst begrensninger i det.

Første gangen han skulle ta røntgenbilde (er det i 5-årsalderen??) så klarte han det ikke, for han bare brakk seg når de skulle stete inn dingsen i munnen hans. Da fikk vi med en sånn dings hjem så vi kunne "øve" og så komme tilbake etter noen måneder og ta bilde da.

De har vært veldig greie og imøtekommende mot både barn og foreldre.

Gjest Shira12

Bytt tannlege med en gang!

Jeg fikk tannlegeskrekk av min skoletannlege, og sliter enda.

Min private som jeg bruker nå, har brukt lang og mye tid på og få meg rolig i den stolen.

Han kan ikke bruke pirkeren, for den stakk skoletannlegen rett inn i hullene mine, og vrei om, og sa, du spiser mye godt du!

Jeg gråt mine bitre tårer og lovet dyrt og hellig at jeg hadde godtelov (og den overholdt jeg faktisk)

Så for hennes del ville jeg ha byttet, eller evnt tatt en alvorsprat med tannlegen!

De må vel fatte og begripe at en av foreldrene skal være med inn! De har sikkert ikke barn selv *sur*

Brenner veldig for dette som du sikkert skjønner, men alt det slitet jeg har hatt med tannlegeskrekk pga han tosken til skoletannlege vi hadde. Jøsses!

Annonse

Jeg er gift med en tannlege (med barnetekke ;-) ...) Dessverre er det ikke alle tannleger som er flinke overfor barna - eller foreldrene. Jeg kan tenke meg at grunnen til at tannlegen ville ha barnet til behandling alene, er at mange foreldre smitter sin egen redsel over til barnet (sier ikke at det er det i ditt tilfelle, altså!)

En god del foreldre griper inn i behandlingen, kommer med utsagn som "det gjør ikke vondt" (Jo! Dette er ubehagelig for mange barn!) etc

Men jeg skjønner veldig godt reaksjonen dere hadde, jeg hadde blitt like forbanna ;-) "Min" tannlege forteller at tenåringer (voksne også) tar med seg kjæresten - mor, kona etc- som kan "holde i hånden". Da blir det en trygg situasjon for alle parter. Lykke til ved neste besøk! ;-)

Gjest Dropper signaturen nå..

Ja, vi har droppet den, og lar ungene gå til vår egen tannlege. Pga. mutt og tverr oppførsel til personalet, og dårlig tilgjengelighet (de hadde mangel på tannleger, og man måtte vente leeenge på time om man trengte noe utenom, og man fikk ikke time en gang i året heller...)

Gjest Shira12

Jeg er gift med en tannlege (med barnetekke ;-) ...) Dessverre er det ikke alle tannleger som er flinke overfor barna - eller foreldrene. Jeg kan tenke meg at grunnen til at tannlegen ville ha barnet til behandling alene, er at mange foreldre smitter sin egen redsel over til barnet (sier ikke at det er det i ditt tilfelle, altså!)

En god del foreldre griper inn i behandlingen, kommer med utsagn som "det gjør ikke vondt" (Jo! Dette er ubehagelig for mange barn!) etc

Men jeg skjønner veldig godt reaksjonen dere hadde, jeg hadde blitt like forbanna ;-) "Min" tannlege forteller at tenåringer (voksne også) tar med seg kjæresten - mor, kona etc- som kan "holde i hånden". Da blir det en trygg situasjon for alle parter. Lykke til ved neste besøk! ;-)

Jeg går ikke med guttungen vår til tannlegen, akkurat fordi det du skriver, jeg smitter da min redsel over på han.

Så her er pappaen med, han er ikke redd tannlegen :-)

Det finnes mange flinke skoletannleger, men noen har rett og slett ikke barnetekke, det gjelder andre som jobber med barn også. Fastlegen vi hadde før, viste knapt nok opp ned på en unge, og guttungen bare ulte når han var hos han ;-)

Og så har vi de som er flinke igjen. Derfor når det gjelder barn synes jeg en bør bytte, så barnet ikke utvikler frykt.

Jeg har ikke erfaringer med å bytte tannlege, men det jeg kan si,e ra ttannlegen ikkehar lov til å nekte foreldre å bli med inn.

Det er det samme overalt hvor du går, enten det er leger, tannleger eller advokater, manhar lov til å ta med seg en støtte. Enten man er barn eller voksen.

Det kan jeg jo skjønne, men selv om ingen av oss elsker å gå til tannlegen så er vi ikke så tette i pappen at vi sier det til ungene!

Ingen fare for at vi overfører noen redsel til barna. Var hos tannlegen selv i går jeg (en annen tannlege) og mens jeg ventet på at bedøvelsen skulle virke så presterte jeg å sovne i stolen... ;o) Hoppet himmelhøyt da telefonen ringte og vekket meg!

Annonse

Har ikke droppet tannlegen, der har vi vært heldige, men vurderer å ta ut gutten fra skolelegen pga utilbørlig oppførsel fra legen under skoleundersøkelse.

Men det er da vel ikke lov å nekte foreldre å være med inn?

Klag skriftlig!! og bytt skoletannlege!

Hvor skal man klage? Finnes det noe som heter kommunetannlegen på samme måte som kommunelege?

Det kan jeg jo skjønne, men selv om ingen av oss elsker å gå til tannlegen så er vi ikke så tette i pappen at vi sier det til ungene!

Ingen fare for at vi overfører noen redsel til barna. Var hos tannlegen selv i går jeg (en annen tannlege) og mens jeg ventet på at bedøvelsen skulle virke så presterte jeg å sovne i stolen... ;o) Hoppet himmelhøyt da telefonen ringte og vekket meg!

"men selv om ingen av oss elsker å gå til tannlegen så er vi ikke så tette i pappen at vi sier det til ungene!"

Det er temmelig mange foreldre som overfører sin redsel for dette og hint til barna! F eks å hyle opp når man ser en veps ! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...