Gå til innhold

Tåler ikke mat. Mageproblemer


Hianina

Anbefalte innlegg

Jeg er desperat. Desperat fordi jeg ikke vet hva jeg ikke tåler. Etter at jeg fikk barn for 2,5 år siden har ikke magen virket. Før den tid hadde jeg ikke så alvorlige plager som nå.

Symptomene er ekstrem oppblåsthet (20cm ekstra på magen pånoen timer er ikke uvanlig), Maten føles som den vil komme opp igjen, luft, smerter i hele området fra ribbeina og hele der tarmen går. Alt virker som det stopper opp. Maten blir lenge i magesekken føles det som. Homøopaten hadde aldri sett så stor mage før.. Jeg er ganske slank når jeg er frisk.

Jeg har mange mange kroppslige plager i tillegg, men dette er det største i mine øyne..Muskelvondt, leddsmerter, konsentrasjonsvansker, hukommelses-vansker, vondt i huden etc... Jeg trodde jeg hadde lavt stoffskifte som min mor, men alle prøver er tatt flere ganger uten resultat.

Visst jeg ikke spiser mat er jeg bra... Jeg har hatt/har bulimi i 15 år, men har vært ganske bra de siste par årene.

Jeg spiser ikke noe med mel/gjær lenger. Skal til gastroskopi for å utredes for cøliaki, men jeg tror ikke det er det. For en uke sien spiste jeg masse masse rundstykker (hovedsaklig spelt, men også litt hvetemel) og ble ikke dårlig overhode! Da hadde jeg tatt homøopat-medisin dagen før og jeg tror den hjalp...

Nå spiser jeg mest måltidserstattere (myoplex-barer fra helsekosten), kylling/ris/scampi/banan.... ikke særlig mer. Er livredd for å bli dårlig.

En naturterapeut mente jeg hadde candida, men jeg kan spise masse sukker og ikke bli dårlig. Det stemte ikke helt...og jeg ble ikke noe bedre med hennes behandling.

Nå spiser jeg bare mindre og mindre pga dette - og det ødelegger livet mitt. Jeg viser meg ikke for folk når jeg er dårlig.

Hva kan jeg gjøre? Jeg gjør hva som helst... Jeg vil ha et liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

En vennine av meg har hatt magetrøbbel i 20 år. Virkelig oppblåst mage etter hvert måltid, med påfølgende store smerter. Leger har gitt opp etter tur. Alt legevitenskapet kan oppdrive er prøvd, inkludert smertefulle inngrep for å se hva som er galt der inne.

Så gikk hun til en "kvakksalver" som driver med bioresonans. Hun fikk en fyliste over mat som gjorde henne meget spesiell i matveien. Hun fulgte dette fanatisk, er aldri mer oppblåst i magen, har overhodet ikke smerter, og til tross for at matinntaket nå er stort, og mye av det hun kan spise inneholder fett og sukker, så har hun rast ned 15 kilo i vekt, og er slank og fin.

Bioresonans altså. Jeg var leeenge veeeeldig skeptisk. Legene ler så de rister når de hører om det. Det virker veldig spesielt på meg. Men det har forandret livet hennes så mye at alle ser det og da må vi jo tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg har hatt magetrøbbel i 20 år. Virkelig oppblåst mage etter hvert måltid, med påfølgende store smerter. Leger har gitt opp etter tur. Alt legevitenskapet kan oppdrive er prøvd, inkludert smertefulle inngrep for å se hva som er galt der inne.

Så gikk hun til en "kvakksalver" som driver med bioresonans. Hun fikk en fyliste over mat som gjorde henne meget spesiell i matveien. Hun fulgte dette fanatisk, er aldri mer oppblåst i magen, har overhodet ikke smerter, og til tross for at matinntaket nå er stort, og mye av det hun kan spise inneholder fett og sukker, så har hun rast ned 15 kilo i vekt, og er slank og fin.

Bioresonans altså. Jeg var leeenge veeeeldig skeptisk. Legene ler så de rister når de hører om det. Det virker veldig spesielt på meg. Men det har forandret livet hennes så mye at alle ser det og da må vi jo tro på det.

Tusen takk for tips! Da må jeg lete på internet etter Bioresonans da... Må sikkert reise et stykke for å komme til en sånn behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei Hianina.

Det høres ut som du har sammensatte plager som gir deg store problemer i hverdagen.

Du sier du føler deg oppblåst og har luftplager, men du sier ikke om det er spesielle matvarer du reagerer mye på. Når det gjelder luftplager kan du prøve å unngå matvarer som gir økt risiko for luftplager, f.eks melkeprodukter, belgfrukter og løk. Laktoseintoleranse kan gi magesmerter og oppblåsthet, pusteprøver kan brukes til å stille denne diagnosen.

Det er bra du skal til gastroskopi for å utrede om du kan ha cøliaki. Du sier du ikke spiser noe med mel og gjær, men man skal ikke slutte med glutenholdige matvarer før diagnosen cøliaki er stilt. Når du unngår glutenholdig mat vil tarmtottene etter hvert normaliseres og en gastroskopi vil da ikke kunne avsløre at du faktisk har cøliaki. Du bør derfor unngå glutenholdig mat kun etter at du får påvist cøliaki.

Du nevner at du har mange andre kroppslige plager, og at du spiser mindre og mindre pga plagene som oppstår. Ved mistanke om matvarereaksjoner er det gunstig i perioder å notere ned alt man spiser og hva slags plager man føler og når plagene oppstår. På denne måten er det lettere å sjekke om det er spesielle matvarer som gir uheldige reaksjoner.

Hvis du har et lavt energiinntak er det vanskelig å få dekket behovet for vitaminer og mineraler, det kan derfor være lurt å ta en multivitamintablett hver dag. Det er også viktig at du utredes videre gjennom fastlegen. Jeg ønsker deg lykke til og håper du snart føler bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...