Gå til innhold

NHD: hvis en kollega av deg snakket svært utydelig ville du påpekt det?

Anbefalte innlegg

Gjest psykolog som snakker utydelig

jeg går til en psykolog på et kontor hvor det jobber en psykolog som snakket veldig utydelig. Han har en vanskelig dialekt og samtidig prater han lavt.

Jeg har vært hos han noen ganger i forhold til tester han utfører (nevropsykologisk), og jeg må si at det var en svært anstrengende opplevelse. Måtte konsentrere meg voldsomt for å få med meg hva han sa. Andre medpasienter har også sagt at de ikke har skjønt bæret av hva han sier for noe.

Psykologen min er enig og sier at hun også har problemer med å forstå vedkommende.

Men denne personen har jo jobbet der noen år nå, kan det være at ingen tør å si ifra? Og personen selv synes ikke å være bevisst på dette at han har en vanskelig dialekt og snakker lavt.

Nå går jo ikke jeg til denne personen, så det er jo ikke min business, men hva er vanlig å gjøre i slike situasjoner? Det er jo meningsløst at han skal drive med testing av pasienter når så mange er fortvilet over at de ikke skjønner hva han sier?

Eller ligger alt ansvaret for pasientene om at vi selv må sørge for at vi forstår hva som blir sagt?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal si fra. Dette er totalt uakseptabelt.

Et helsepersonell har en selvsagt plikt til å kommunisere (inkl snakke) på en slik måte at det er helt tydelig for pasienten.

En annen sak er at hans testresultater høyst sannsynlig ikke er valide dersom pasientene har problemer med å forstå hva han sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...