sojos Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg sitter her å tenker på en ting ang. sosialrapporten og godkjenning. 1) I boligstrøket der vi bor er det ikke akkurat mange små barn. Den minste i veien er 8 år. mange eldere og foreldre med tenåringer. Er det negativt? 2) Jeg har mange søsken og mange tantebarn. Vi har god kontakt med hele familien men, de bor på en annen kant av landet. Er det negativt? 3) Min manns familie bor i nærheten men han har bare brødre og alle er ungkarer. Er det negativt? 4) Vi er 41 og 42 og de nærmeste av våre venner har enten voksne barn eller ingen barn. Er det negativt? Både våre venner og familie har jo spurt oss om vi har tenkt på å adoptere. Så alle ønsker oss jo barn. Problemstillingen ville jo ha blitt den samme om vi hadde fått våre egne barn. Men, jeg har alltid tenkt at man blir jo kjent med andre mødere og barn mens man er gravid, i barselsklubber, i barnehager osv. Dessuten har vi en god del venner spredt i landet med små barn, men de blir jo ikke i nærheten i hverdagen. Men, hva når man adopterer? Har dere noen formening om dette? Tusen takk for svar! 0 Siter
Gjest ikke adoptant Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Hei, Jeg vet ikke noe om adopsjonsprosesser, men ville bare si litt om dette med nærhet til familie. Jeg kjenner noen som har adoptert, og moren er enebarn og begge foreldrene er døde. Faren er utlending og har ingen familie i Norge. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Du kommer til å bli kjent med veldig mange nye mennesker gjennom barnet! Vårt nettverk har blitt ganske så utvidet etter at barnet kom! Bl.a. begynte vi i såkalt Åpen Barnehage som finns mange steder (tilbud der foreldre kommer sammen med barna sine og blir kjent med andre barn/foreldre) og der ble vi kjent med mange som vi fortsatt ser ofte! Vi passer ofte ungene til hverandre, for de er jo jevnaldrende. Gjennom barnehagen har vi blitt kjent med enda flere. Dette syns jeg du kan nevne til barnevernet når dere blir intervjuet. Prøv å vinkle ting i en positiv retning og vis at du er løsningsorientert. Familien er kanskje langt vekk, men de er jo positive til at dere får barn, og kommer sikkert til å ha mye kontakt i ferier og sånn. Svogrene dine er kanskje ungkarer nå, men det varer jo ikke evig (kan du si). Dessuten kan de godt bli begeistrete onkler som vil være barnevakt selv om de er ungkarer! Lykke til med prosessen! 0 Siter
jonia Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Den familiesituasjonen du beskriver er helt vanlig. Folk flytter, og blir dermed boende et stykke fra nærmeste familie. Man kan dessuten ha god kontakt selv om det er litt avstand. Hvis dere viser at dere har undersøkt tilbudet for barn i området, er vel det viktigere. Da tenker jeg på barnehage, åpen barnehage, helsestasjon, idrett, musikk og sangtilbud osv. Vi har heller ikke familie i nærheten, og egentilg ikke noe kjempestort nettverk ellers, heller. Det ble aldri problematisert veldig mye under skriving av sosialrapporten. Det vrimler ikke av lekekamerater her heller, men noen er det da. 0 Siter
Gjest en som venter Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Om dere har et godt naboforhold, fremhev det som en del av et nettverk. Det er positivt, selv om det ikke er småbarn i umiddelbar nærhet. Det finnes adoptivbarn på gårdsbruk også, med lang vei til nærmeste nabo. Vår nærmeste familie som har jevnaldrende barn bor også et stykke unna. Vi fokuserte på at vi har det flott når vi treffes og at vi vet at vi er der for hverandre. Alt nettverk er godt nettverk. Barnet deres vi ha mange voksenpersoner rundt seg. Det er fint, det! De med store barn har dessuten plenty erfaring dere kan dra nytte av. De færreste par uten barn har et stort nettverk av barnefamilier fra før. Da vi fikk barn, ble vi med i barnegrupper, barnesang osv, og engasjerte oss i fau i barnehage. Nå har vi massevis av kjente med jenvaldrene barn, noe vi ikke hadde før. Legg vekt på de gode voksenkontaktene og at dere er veldig innstilt på og gleder dere til å knytte nye kontakter og engasjere dere i barnets oppvekst. 0 Siter
sojos Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Skrevet 20. oktober 2005 Tusen takk for alle svar jeg har fått. Fornuftige flotte svar. Det er så mange tanker som melder seg, og jeg er så redd for ikke å "være god nok". Men, det er kanskje en naturlig tanke i denne prosessen. Tusen takk igjen for svar. Det kommer flere, -helt sikkert:-) 0 Siter
Gjest en som venter Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Tusen takk for alle svar jeg har fått. Fornuftige flotte svar. Det er så mange tanker som melder seg, og jeg er så redd for ikke å "være god nok". Men, det er kanskje en naturlig tanke i denne prosessen. Tusen takk igjen for svar. Det kommer flere, -helt sikkert:-) Det er en veldig god ting at dere er bevisste på nettverk. Selvfølgelig kommer det mange bekymringer og tanker - det er en naturlig del av å forberede seg på foreldreskapet, uansett hvordan man får barna sine! Det er da det er så fint å ha nettsteder som dette, hvor man kan klage, bekymre seg, mase og få gode svar! :-) Lykke til videre! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.