Gå til innhold

hva skal man gjøre da ? adhd gutt

Anbefalte innlegg

er oppgitt å sint, etter all avis skrivingen om vold mot lærere.

har en sønn på 10 år, som ikke tar fem øre for å sparke lærere.

når min gutt blir sint blir han veldig sint, dette er jo et stort problem for han og de rundt han.

klassekam. sier de blir redde for sønnen min.skolen vet ikke hvordan de skal være i mot sønnen min.

har møter med skolen mange ganger i året hvor jeg sier han trenger assistent som kan dempe sinnet hans å forklare han hva som skjer.dette hjelper da han er rolig hjemme og hos sin far eller besteforeldre.

pp-tjenesten har gitt ungen min assisten, men da sier skolen at sønnen min er så flink i alle fag at han trenger ikke assistent.

skolen vil ikke forstå at de kan gi sønnen min assisten pga sosiale vansker.

jeg vil lære sønnen min andre måter å få ut sinne på men dette er jo ikke så lett når skolen jobber i mot oss.

sitter med angst følelser når han er på skolen for skolen ringer veldig fort om det er et problem som oppstår.

jeg har tatt kontakt med spesial skole for han, men dem har ikke noe tilbud til han siden han fungerer så bra hjemme.

jeg må sende han på skolen selv om jeg nesten ikke har lyst til det.

men hva skal jeg gjøre da.?

snart er han tenåring er jo redd for at han skal slå og sparke ned folk.

vil legger til at han få medisiner, disse virker bra. han fikk diagnose for 3 år siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203082-hva-skal-man-gj%C3%B8re-da-adhd-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal i hvert fall ikke akseptere at skolen fraskriver seg ansvaret slik du beskriver.

Du har rett i sp.mål om assistent, selvsagt skal han få den assistenten PPT har anbefalt, selv om han ikke har faglige vansker. Ikke gi deg på det! Det at han har ADHD er i seg selv en grunn til at han trenger assistent, og vet ikke skolen det så har de ikke nok kunnskap om ADHD.

Men "skolen" - er alle enige/informerte der? Du skriver ikke hvem du har møte med - tror du det kan hjelpe å snakke med flere/andre enn læreren? Sosiallærer, inspektør, spes-ped-koordinator, rektor? Hvis ikke det er vist, få PPT på banen, her må de ta ansvar. Det kan ikke være din oppgave å fortelle skolen at PPT har rett, det må de klare selv! Vet PPT hvordan skolen handterer saken?

Jeg mener bekymringene dine er høyst reelle, og det er feigt av voksne som står nær gutten at de ikke tar tak bedre enn det du skriver.

Det er kanskje fryktelig illojalt å skrive det her, men tar sjansen: på bokstavbarna.no er det mer folk nå for tiden å drøfte slike spørsmål med. Du må gjerne kikke innom der. Men i denne saken trenger du nok å alliere deg med fagfolk.

(Og bare for å ha det sagt, så er jeg lærer selv.)

Få med deg ppt og bup på et møte med skolen der dere tar opp assistent spørsmålet.

Her er ihvertfall bup og ppt ganske nøye på at barna får det de har fått tilrådt.

bup har aldri tid til å være med oss på møter.

takk for at du to deg tid til å svar

Du skal i hvert fall ikke akseptere at skolen fraskriver seg ansvaret slik du beskriver.

Du har rett i sp.mål om assistent, selvsagt skal han få den assistenten PPT har anbefalt, selv om han ikke har faglige vansker. Ikke gi deg på det! Det at han har ADHD er i seg selv en grunn til at han trenger assistent, og vet ikke skolen det så har de ikke nok kunnskap om ADHD.

Men "skolen" - er alle enige/informerte der? Du skriver ikke hvem du har møte med - tror du det kan hjelpe å snakke med flere/andre enn læreren? Sosiallærer, inspektør, spes-ped-koordinator, rektor? Hvis ikke det er vist, få PPT på banen, her må de ta ansvar. Det kan ikke være din oppgave å fortelle skolen at PPT har rett, det må de klare selv! Vet PPT hvordan skolen handterer saken?

Jeg mener bekymringene dine er høyst reelle, og det er feigt av voksne som står nær gutten at de ikke tar tak bedre enn det du skriver.

Det er kanskje fryktelig illojalt å skrive det her, men tar sjansen: på bokstavbarna.no er det mer folk nå for tiden å drøfte slike spørsmål med. Du må gjerne kikke innom der. Men i denne saken trenger du nok å alliere deg med fagfolk.

(Og bare for å ha det sagt, så er jeg lærer selv.)

takk for svar,

på møte jeg har vært er det alle mot meg har jeg følt.

pp tjenesten sier ingen ting han sitter å skriver eller ser nervøs ut.

så sitter rektor lærer sos. lærer så sier dette skal vi klare sammen på møter.

når jeg spør han dagen etter om han hadde en voksen han kunne gå til i f.eks friminutt sier han nei.

jeg har nå bett skolen ta kontakt med en spess. skolen der kan lærere få info om f.eks dagsplan for ungen min.

spess, skolen skal hjelpe meg og sønnen min på skolen der han går.

føler meg heldig når den sa ja til det i går.

annen adhd-mamma

Skjønner godt din bekymring. Mitt forslag er at du ber om et ansvarsgruppemøte sammen med skolen og pp-tjenesten hvor du ber om at gutten får hjelp til å fungere sosialt.

Min ene gutt er også skoleflink, likevel fikk han assistent og spesialpedagog fordi han slet sosialt.

Annonse

takk for svar,

på møte jeg har vært er det alle mot meg har jeg følt.

pp tjenesten sier ingen ting han sitter å skriver eller ser nervøs ut.

så sitter rektor lærer sos. lærer så sier dette skal vi klare sammen på møter.

når jeg spør han dagen etter om han hadde en voksen han kunne gå til i f.eks friminutt sier han nei.

jeg har nå bett skolen ta kontakt med en spess. skolen der kan lærere få info om f.eks dagsplan for ungen min.

spess, skolen skal hjelpe meg og sønnen min på skolen der han går.

føler meg heldig når den sa ja til det i går.

Uff, det er ikke lett da... For ingen kan bli bedre hvis de ikke vil. Men det kan jo hende at denne spesialskolen kan overbevise deres skole med sin erfaring. *håper!!*

Hvis ikke kan du kontakte det kompetansesenteret dere hører til under, de er nivået over PPT, og hjelper i saker der PPT ikke lykkes. De finner du på www.statped.no.

Du kan jo også prøve å kontakte PPT-leder, og spørre konkret om deres sak, dersom saksbehandleren ikke støtter dere slik som dere trenger. Det ville jeg gjort aller først, tror jeg.

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...