lishasvold Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Malin, 2 år, har alltid vært plaget med hard avføring. Allerede som baby gråt hun før hun skulle bæsje, selv om jeg ammet henne. Hun får mat som skulle være bra for magen, og unngår stoppende mat. I tillegg får hun 20-30 ml laktulose hver dag. I noen perioder er hun bedre, da får hun ca 15 ml. Enkelte ganger må vi sette klyster på henne (microlax) men dette er ikke ofte. Hun får ikke melk, kun biola-melk og yoghurt. Får også mye grønnsaker, frukt og grovt brød. Jeg prøver å få henne til å drikke mye vann. Har vært hos barnelege, men han sier han tror Malin vil vokse dette av seg. Han kjente i endetarmen med lillefingeren, men kunne ikke kjenne noe unormalt. Jeg ville de skulle kontrollere henne med røntgen eller ultralyd, men ble avvist. Han mente det ikke hadde noen hensikt. De siste 2 månedene har hun begynt å kaste opp ca en gang i uken. Da har hun samtidig avføringsproblemer. Noen ganger skriker hun og svetter veldig. Da sier hun at hun har vondt i magen. Hva hun nå mener med det er jo ikke greit å vite, men magen er veldig oppblåst. Når hun har fått til å bæsje, spiser hun godt, og er i mye bedre humør. Hun er ganske tynn. På helsestasjonen sier de at hun har gått ned en god del på vektkurven. Jeg leste i foreldre og barn om noe som heter kiss-kidd - en feil i øvre nakkeledd. Enkelte symptomer stemmer bra, som f.eks. kollikk, utrøstelig skrik, forstyrret søvn, spiseproblemer, motorisk uro og forstoppelse. Malin har dårlig motorikk. Er også redd dette kan være en sykdom - hirschsprungs sykdom. Hvordan kan det undersøkes? Kan dette oppdages ved ultralyd eller røntgen, eller må det inngrep til for å finne ut hva som feiler henne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203146-treg-avf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det er en lang sykehistorie du beskriver med avføringsproblemer. Du har forsøkt vanlig behandling med lactulose og endring i kosten med grønnsaker og ekstra vanntilskudd uten at avføringsproblemene er blitt bedre. Jeg merker meg at barnet har hatt avføringsproblemer fra fødsel av og at vektkurven har falt den siste tiden. På denne bakgrunn synes jeg det er rimelig at tarmen undersøkes nærmere med bl.a. rtg. for å utelukke en anatomisk årsak, som evt. Hirscsprungs. Feil i øve nakkeledd som årsak til symptomene synes jeg ikke passer. På grunn av at behandlingen barnet har fått ikke har hatt effekt, synes jeg barnet skal henvises til barneavdeligen der du bor for nærmere undersøskelse og for å utelukke Hirschsprungs sykdom som kan gir varierende avføringsproblemer avhengig at hvor mye av tarmen som er rammet,hvor utbredt og hvor på tarmen affeksjonen sitter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203146-treg-avf%C3%B8ring/#findComment-1450239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Min son blei operert for Hirschsprung då han var fire år. Han hadde problem slik du beskriv det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203146-treg-avf%C3%B8ring/#findComment-1451052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.