Gjest Lurer jeg på i helgesvingen :) Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg ønsker ikke å være frekk eller noe, men jeg ser ofte foreldre (og da gjerne mødre) som duller voldsomt med minstemann på 3-4-5 år, lar de beholde smokk lengre enn storesøsknene, synes det er greit med tåteflaske til 2-3 åringer, ser gjennom fingrene med mye som de eldre søsknene ikke hadde fått lov til, vil bruke vogna lengst mulig osv. De forventer også lite (synes jeg da) av disse barna, kler på dem fremfor å la dem kle på seg selv (tenker da på 4-5 åringer), og synes det er koselig dersom ungen vil sitte på fanget mens de er på besøk, selv om de eldste barna på samme alder ble oppfordret til å gå selv, spise selv, leke på gulvet eller hva som helst. Da barne blir eldre pakker mødrene skolesekk og gymbag, holder oversikt over lekser og smører matpakke til ungen er konfirmant For øvig har jeg en god del venner som er vokst opp som "minstemann" og jevnt over greier seg faktisk noe dårligere på egne ben enn de som er vokst opp som storesøsken. For å sette det litt på spissen tar storesøsknene en god utdannelse og greier seg selv, mens minstemanns suller rundt, tar en jobb her og en jobb der, og dersom man ikke har penger til strøm...vel da finnes jo alltid mamma og pappa. Jeg skal ikke påstå at min omgangskrets er representativ for den øvrige befolkningen her i landet, men jeg ser en tendens til at minstemann ikke er spesielt målrettet og selvstendig, kanskje fordi de vet at andre til slutt trår til og hjelper dem? 0 Siter
puttelull Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Joa, jeg kjenner meg nok litt igjen, ja!;-) Og nå blir det definitivt ikke flere unger på oss, og da blir man kanskje litt ekstra "hønemor", og!? Men jeg lover å skjerpe meg, altså!Skal ikke bli like mange puter sydd inn under minstemanns armer, som hos onkelen hans!;-( 0 Siter
DarkPink Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg tror ikke det er sunt. Det kan føre både til sjalusi mellom søskenene, og at man blir uselvstendig og hjelpeløs gjennom hele livet. 0 Siter
mamma til ni Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Eg tar meg i å behandle lillejenta mi som mindre enn ho er. Så no skjerper eg meg. Heldigvis sa dei på skulen at ho var ikkje slik "minstejente". Yngste søster mi på over tretti er også "lita" heime hos mamma. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har ikke tenkt å lage matpakke og pakke sekken til minstemann er konfirmant i hvert fall. Han er 9 år og står opp om morgenen sjøl og ordner seg. Jeg har laget matpakka ferdig om kvelden da. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Hehe, dette minner faktisk litt om min oppvekst det. Vi er tre søstre hvor tredjemann er attpåklatt... ;-) Selv har jeg også tre døtre. Jeg har bestemt meg for å være veldig bevisst at minsten ikke skal bli dulla for mye med fordi hun er yngst. Håper vi klarer det! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg må ærlig innrømme at jeg kjenner meg litt igjen. Jeg har barn på 14,12 og 4, og ja jeg duller med minstejenta,og jeg har ikke hatt det noe travlet med at hun skulle bli stor. Jo, vi sluttet med vogn tidlig. Fysisk aktivitet er viktig. Smokk har hun aldri brukt, men hun brukte flaska alt for lenge egentlig, og jeg hadde ikke hjerte til å ta den i fra henne.Grudde meg til det. Fikk passet mitt påskrvet da jeg skrev om det her inne, og jeg fikk et spark i rævva, og hun sluttet tvert;) Men, ellers duller jeg nok mye henne. Hun er en svært etterlengtet attpåklatt, som vi strevde lenge med å få. Får bare håpe at det blir "folk" av henne også. Ihvertfall er hun slik at hun helst vil gjøre alt selv, så det lover bra. Jeg tror nok det kan være riktig at man duller mer med minstemann. Noe av det kan komme av at man er mer avslappet og ikke så opptatt av å vise til omverden at "se så flink min unge er" Det går stort sett bra allikevel, om man ikke har det barnet som er tidligst ute med alt. 0 Siter
Gjest tar ikke lang tid å smøre mat om morgenen Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har ikke tenkt å lage matpakke og pakke sekken til minstemann er konfirmant i hvert fall. Han er 9 år og står opp om morgenen sjøl og ordner seg. Jeg har laget matpakka ferdig om kvelden da. æsj, høres tørt ut. Hvilket brød + pålegg bruker du for å få det til å smake kl 11 dagen etterpå?? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 æsj, høres tørt ut. Hvilket brød + pålegg bruker du for å få det til å smake kl 11 dagen etterpå?? Knis, har du brødboksen i senga eller...... Jeg bruker frosne brødskiver og legger ved frukt og yogurt og plasserer matpakka i kjøleskapet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 æsj, høres tørt ut. Hvilket brød + pålegg bruker du for å få det til å smake kl 11 dagen etterpå?? Dessuten blir den som regel laget klokka tre om natta så det er ikke så stor forskjell som om den var smurt klokka 7. 0 Siter
Gjest Han er lille gullet mitt Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Je, jeg er nok en av de som du beskriver her. Har 3 barn, en på 13, 10, og minstmann på 5 år. Han bruker smokk, drikker av tåteflaske, går i bleier og blir kledd av og på av meg. Han klarer jo en masse selv, som at han spiser selv, kan gå et godt stykke uten å sitte i vogna, kan kle på seg en del tøy selv osv. når jeg ikke duller med han. Vil vel kanskje ikke at han skal være helt baby, men et lite småbarn som trenger masse stell og hjelp av mammaen sin ja ) 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Nei, jeg vil ikke beholde minstamann som en slags "baby", han har sluttet med smokk og flaske så fort jeg har fått det til han, og like tidlig som broren. Men siden han er minst i familien så må jeg nok innrømme at jeg har "skjemt han bort" litt mer, på den måten at han nok får litt for mye hjelp til ting. Det er ikke for å beholde ham liten men ant. mer fordi det går fortere i en stresset hverdag om jeg trår til litt ekstra på den måten. Guttungen har dog utviklet seg normalt han, ordner ting selv, smører mat, rydder, og er i det hele tatt greit selvstendig. Nå er han ni, men har vært en selvstendig og grei gutt i mange, mange år allerede. Jeg stortrivdes med små barn, men det er skikkelig flott med større barn så jeg er kjempefornøyd nå 0 Siter
Glimtipper Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg tviler på at jeg vil gjøre det. Min første er nå tre måneder og jeg er ganske så utålmodig for at han skal bli eldre. Jeg har ikke noe stort baby-behov. 0 Siter
DarkPink Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg tviler på at jeg vil gjøre det. Min første er nå tre måneder og jeg er ganske så utålmodig for at han skal bli eldre. Jeg har ikke noe stort baby-behov. Bare vent, når du sitter der med sistemann, og vet at "denne alderen får jeg aldri igjen"... =p 0 Siter
Glimtipper Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Bare vent, når du sitter der med sistemann, og vet at "denne alderen får jeg aldri igjen"... =p Jeg tror ikke det vil skje. Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og har gjort det i to tidligere år, så jeg vasser i unger under tre. Jeg blir nok mett, skal du se 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Dette med at noen behandler de på 3 og oppover som babyer reagerer jeg og på! Jeg jobber i b.hg (0-6 år) og ser eksempler på dette hver dag. Feks ene ungen. H*n er snart 5 år. De bor like ved b.hgen, men han blir kjørt i vogn fram og tilbake. (Eller han blir kjørt i bil) H*n sitter i vogn uansett hvor de skal, om de så skal en snartur på butikken. :S Jeg jobber i en stor b.hg med mange ansatte, jeg reagerer og på noen av de som behandler de minste som om de var babyer. Gir de tutekopp og mater de (feks yoghurt). Unger jeg vet kan drikke fra glass selv! Sånt irriterer meg grenseløst! Og så er det de foreldrene som sender med barna brødskiver uten skorpe! Feks en, h*n er to år. H*n hadde "vanlige" brødskiver med seg før, men har de plutselig begynt å sende med han skiver uten skorpe. Resultatet er at nå vil h*n ikke spise skorpene i b.hgen (vi har brødmåltid 4 dager i uken) Han har alltid spist skorpene før! *Godt å få ut litt frustrasjon* =) 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Mitt behov for å holde minstejenta på 3 år liten, er blitt krafitg motarbeida av jenta sjølv.Hun er utrolig flink for alderen både til å spise,smøre seg mat og kle på seg,går lange fjellturer og skal gjøre alt de store gjør. Heldigvis er hun en kosejente som mer enn gjerne sitter på fanget, men hun sluttet tidig å være baby. Hun kunne godt ha vert liten en stund til! 0 Siter
Gjest mammaen til 3 Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Je, jeg er nok en av de som du beskriver her. Har 3 barn, en på 13, 10, og minstmann på 5 år. Han bruker smokk, drikker av tåteflaske, går i bleier og blir kledd av og på av meg. Han klarer jo en masse selv, som at han spiser selv, kan gå et godt stykke uten å sitte i vogna, kan kle på seg en del tøy selv osv. når jeg ikke duller med han. Vil vel kanskje ikke at han skal være helt baby, men et lite småbarn som trenger masse stell og hjelp av mammaen sin ja ) Tulleinnlegg, sant??? 0 Siter
mumitrollet Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 æsj, høres tørt ut. Hvilket brød + pålegg bruker du for å få det til å smake kl 11 dagen etterpå?? I kjøleskapet holder det seg helt fint. Lager kvelden i forveien til oss begge to. Tar ikke lang tid, kanskje, men når man er alene med barn teller hvert minutt om morran:) 0 Siter
laban Skrevet 24. oktober 2005 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg føler meg ikke truffet. Det ER litt forskjell på mine to mht. orden og selvstendighet, men det har jeg tolket som en egenskap ved gutter (som gjerne tar imot litt service selv om de egentlig kan selv) i motsetning til jenter, ikke som noe jeg har konstruert ved å definere minstemann som baby. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.