Gå til innhold

Adopsjon fra Russland?

Anbefalte innlegg

Gjest animas:-)

Vi lurer på å adoptere fra Russland, men vurderer også Ungarn og Colombia. Noen som kan si noe om hva slags erfaringer dere har hatt med disse landene?

Hvordan er barnas helse, er de veldig mørke i hud og hår. Ikke at jeg har noe imot dette (de er nyydelige), men jeg ønsker et barn som likner litt på oss av utseendet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203208-adopsjon-fra-russland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sissis1365380749

Hei Animas :-)

Vi skal adoptere fra Ungarn, sendte alle dokumentene i begynnelsen av september.

Da vi valgte Ungarn tenkte vi nok som dere, at vi ønsket et barn med europeisk utseende. Barna fra Ungarn er nydelige, bare litt mørkere ennå oss.

Lykke til med valget! Håper du forteller hvilket land dere velger, alltid kjekt med nye europa-adoptanter.

Gjest info om Russland

Akkurat nå er det dessverre stopp i adopsjoner fra Russland til Norge. Klippet fra adopsjonsforums sider:

Adopsjonssituasjonen pr.18.10.2005

Vi har fått formell godkjenning av russiske og norske myndigheter for å formidle adopsjoner fra Russland. Prosedyrene i forbindelse med forespørsel av barn i våre to land, er såpass forskjellige at samarbeidet blir vanskelig. Russisk lov forlanger at familien skal reise til Russland og der få seg forelagt all informasjon om barnet de har fått forespørsel om. Norske myndigheter derimot, krever at familiene skal informeres om barnet og samtykke til adopsjonen før de reiser. Slik har norske myndigheter også en mulighet til å involvere seg, dersom det dreier seg om et barn med spesielle behov.

Denne situasjonen gjør dessverre at vi for tiden ikke kan gå videre med adopsjonsarbeidet i Russland før problemet har funnet en tilfredsstillende løsning for begge lands myndigheter. Våre sentralmyndigheter (BUFDIR) jobber med saken, men vi innser at en løsning kan ta tid. Alle søkere på Russland er underrettet om situasjonen og vi anbefaler nå bytte av adopsjonsland for dem som ønsker dette.

Det er naturlig nok inntil videre uaktuelt å ta nye søkere for Russland.

Gjest ville tenkt meg om pg.a ventetiden

Kjenner familier som har adoptert fra Russland og Ungarn.Barna deres har et nordisk utseende, men dere er ikke garantert dette. Tror nok det er mange som tenker slik i startfasen av adopsjonen, men de aller fleste vleger land med utgangspunkt i andre årsaker enn det å få et barn så likt seg selv som mulig.

Jeg anbefaler deg å tenke deg godt om før du velger Russland/Ungarn p.g.a ventetiden. Orker du å vente nærmere tre år etter at dokumentene er sendt utlandet??? Dere skal kanskje ha flere barn og da er målet langt framme: ett års karantene etter hjemkomst, behandlingstid i Norge, og så tre nye år i valgt land

Sissis1365380749

Kjenner familier som har adoptert fra Russland og Ungarn.Barna deres har et nordisk utseende, men dere er ikke garantert dette. Tror nok det er mange som tenker slik i startfasen av adopsjonen, men de aller fleste vleger land med utgangspunkt i andre årsaker enn det å få et barn så likt seg selv som mulig.

Jeg anbefaler deg å tenke deg godt om før du velger Russland/Ungarn p.g.a ventetiden. Orker du å vente nærmere tre år etter at dokumentene er sendt utlandet??? Dere skal kanskje ha flere barn og da er målet langt framme: ett års karantene etter hjemkomst, behandlingstid i Norge, og så tre nye år i valgt land

Hei!

Blir en smule provosert av det du skriver. Vi som velger å adoptere fra et europeisk land har som regel satt oss inn i det meste som har med landet å gjøre, inkl. ventetid - og vi har som regel også en god grunn for å adoptere fra akkurat dette landet. For vår del var det helt utslagsgivende for avgjørelsen at det er mulig å adoptere fra Europa.

Annonse

Gjest ville tenkt meg om p.g.a. ventetiden

Hei!

Blir en smule provosert av det du skriver. Vi som velger å adoptere fra et europeisk land har som regel satt oss inn i det meste som har med landet å gjøre, inkl. ventetid - og vi har som regel også en god grunn for å adoptere fra akkurat dette landet. For vår del var det helt utslagsgivende for avgjørelsen at det er mulig å adoptere fra Europa.

Mente ikke å provosere. Har full forståelse for at valg av land er personlig og godt gjennomtenkt - trodde bare animas ønsket råd/meninger og ettersom jeg kjenner familier som har adoptert fra nettopp disse landene og at DE sier ventetiden er mer frustrerende enn hva de kunne forestille seg da de startet prosessene så synes jeg det er på sin plass å nevne detter under denne tråden.

Jeg har en følelse av at du lar deg provosere av at du tror jeg mener at alle som velger å adoptere fra øst-europeiske land KUN velger dette p.g.a. hudfargen. Det gjør jeg IKKE, kjenner som sagt flere familier som har barn fra disse landene og disse er meget godt fornøyde med alt UNTATT ventetiden. Derfor mitt innlegg!

Håper inderlig du slipper unødig ventetid utover det du selvføgelig er godt forberedt på at det blir!

Gjest Hvorfor provosert?

Hei!

Jeg har lest innlegget til "ville tenkt meg om" flere ganger nå, og er fullstendig ute av stand til å finne noe provoserende i det.

De fleste som har adoptert vet hvor frustrerende ventetiden kan være, og når man kan regne med flere ganger lengre ventetid enn for andre land så må det kunne gå an å si noe om akkurat det uten at noen skal ta det opp i verste mening vel?

Gjest Russlat

Hei. Vi har er en av de "frustrerte" som er på venting i Russland. Har ventet i 2 1/2 år, og nå er det full stopp. Det har det vært i ca 1 år nå, og det er ikke noe løsning i sikte heller har jeg forstått.

Ja, og hva gjør vi. Jo, vi venter fortsatt - bytter ikke land. Det er kanskje en mening med at vi skal være en liten familie med et barn istedet for to barn.

Ja, det er frustrende. Tenk deg om før du velger, det er vanskelig å endre valget etter at papirene er oversendt. Vi kommer sikkert til å avslutte adopsjonen denne gangen uten å få et barn til i familien. Trist for oss. For vår alder tilsier at vi ikke går på en ny runde med fullstendige søknader mm. Ikke er det sikkert at vi bli godkjente heller for en ny runde på 3 år.

Velg et annet land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...