Gå til innhold

Låste meg ute av leiligheten-vaktmesteren krevde penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg låste meg ute av leiligheten for en time siden. Jeg har smekklås. Siden jeg bare skulle ut med søppelet hadde jeg hverken penger eller telefon med, og heller ikke varme klær på.

Heldigvis fikk jeg låne telefonen hos dem som bor under meg og ringte til den gamle, senile vaktmesteren som bor 2-3 km herfra. Han krevde 100 kr for å komme og låse opp. Da jeg sa jeg ikke hadde kontanter krevde han at jeg enten betalte 100 kr ekstra for å komme å hente dem i morgen (han kunne ikke vente to min. på at jeg tok penger ut i minibanken rett nede i gata her), eller så skulle jeg komme ut til ham og levere dem.

Så spør jeg: har han lov til å kreve penger for det? Er det ikke jobben hans?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• frosken

5

• keinstein

3

• org

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm. Bor du i borettslag? I så fall, ring styret på mandag.

Og krev kvittering fra vaktmesteren... he-he...

Skrevet

Hm. Bor du i borettslag? I så fall, ring styret på mandag.

Og krev kvittering fra vaktmesteren... he-he...

Jeg bor ikke i borettslag. Jeg leier hos et mindre utleieselskap som ikke har så mange leiligheter. De har kontor hjemme, kan jeg tillate meg å ringe i morgen?

Skrevet

100 kr er småpenger, jeg hadde ikke giddet kreve det en gang. Løfter ikke på r... for peanøtter, men redder gjerne en jumfru i nød :-)

Skrevet

100 kr er småpenger, jeg hadde ikke giddet kreve det en gang. Løfter ikke på r... for peanøtter, men redder gjerne en jumfru i nød :-)

Han var senil. Han snur seg vel ennå etter jentene, men har glemt hvorfor! :)

Skrevet

Han var senil. Han snur seg vel ennå etter jentene, men har glemt hvorfor! :)

Akk skjebne.

Skrevet

Jeg kan visst ikke kalle meg selv jomfru.. :-)

Gjest Calóni
Skrevet

Der jeg bodde før kostet det ingenting dersom det var "kontortid" for vaktmesteren, dvs. at han likevel var i området. Men dersom vi måtte ringe han på fritiden hans, kostet det rundt 300 kroner, tror jeg. Det var riktignok inkludert nye nøkler.

Du må se i kontrakten din. Det er slett ikke usannsynlig at vaktmesteren har rett på 100 kroner når han blir tilkalt sånn, og da er det jo forsåvidt greit, det er ingen høy pris å betale.

Men dersom han bare bestemmer at han vil ha 100 kroner for bryet, uten at han har lov til det, -da- blir det en prinsippsak, og du bør ta det opp med de rette personene. Som en annen sa her,- krev kvittering!

Ei jeg kjenner, hun parkerte på et sted hvor det var lov å stå i inntill 15 minutter for av- og pålessing. Det var i en blokk, og alle de gamle damene der satt og tittet ut av vinduet hele dagen for å se om noen parkerte der, så de kunne ringe kranbilen. Så venninna mi hadde ikke vært ute av bilen 15 minutter engang (hun var oppe i leiligheten sin og hentet noe), og når hun kom ut sto kranbilen der, og fyren hadde akkurat satt kroken på hengerfestet hennes. Hun fikk beskjed om at det kosta rundt 1700 å bli taua bort. Men hun protesterte, og sa at nå var hun jo kommet. Da skulle han ha 900 kroner for å fjerne kroken fra bilen. Hun var helt fortvila stakkar, og betalte, for hun var redd for å måtte betale enda mer i tillegg til å bli uten bil en stund. Men hun ba aldri om kvittering. Jeg har en stygg mistanke om at de pengene gikk rett i lomma på den mannen. Eller kanskje noen andre vet om noe lignende, og at det faktisk er slik reglene er?

Skrevet

Jeg kan visst ikke kalle meg selv jomfru.. :-)

Da må jeg beklage, jeg redder kun jomfruer!

Skrevet

Om det er jobben hans å være til disposisjon 24 timer i døgnet avhenger av om han har en betalt vaktturnus, noe det er lite som tyder på siden det høres ut som om det er en person og ikke flere som er vaktmester der.

Hvem mener du skal betale for at du roter og surrer? Samfunnet?

Skrevet

Det er i allefall ikke jobben i boligsameiet jeg har bodd i. Du var heldig som slapp å ringe låsesmed - det koster myyye mer.

En annen ting er at dere kanskje kunne gått ned i minibanken sammen og tatt ut pengene.

Skrevet

Jeg bor ikke i borettslag. Jeg leier hos et mindre utleieselskap som ikke har så mange leiligheter. De har kontor hjemme, kan jeg tillate meg å ringe i morgen?

Har vært styreleder i boligsameie i mange år, og ville blitt sur for å ha fått en slik henvendelse på en søndag.

Du kan selvfølgelig kontakte rette vedkommende på mandag for å høre hva slags arbeidsavtale vaktmesteren har, men det vil forundre meg mye om man som beboer kan forvente at andre skal rykke ut gratis når en selv glemmer nøkler.

Skrevet

Det er i allefall ikke jobben i boligsameiet jeg har bodd i. Du var heldig som slapp å ringe låsesmed - det koster myyye mer.

En annen ting er at dere kanskje kunne gått ned i minibanken sammen og tatt ut pengene.

Dèt gadd han ikke å vente på...

Skrevet

Om det er jobben hans å være til disposisjon 24 timer i døgnet avhenger av om han har en betalt vaktturnus, noe det er lite som tyder på siden det høres ut som om det er en person og ikke flere som er vaktmester der.

Hvem mener du skal betale for at du roter og surrer? Samfunnet?

Har det på skrift at man kan ringe ham døgnet rundt hvis noe sånt skjer...

Skrevet

Der jeg bodde før kostet det ingenting dersom det var "kontortid" for vaktmesteren, dvs. at han likevel var i området. Men dersom vi måtte ringe han på fritiden hans, kostet det rundt 300 kroner, tror jeg. Det var riktignok inkludert nye nøkler.

Du må se i kontrakten din. Det er slett ikke usannsynlig at vaktmesteren har rett på 100 kroner når han blir tilkalt sånn, og da er det jo forsåvidt greit, det er ingen høy pris å betale.

Men dersom han bare bestemmer at han vil ha 100 kroner for bryet, uten at han har lov til det, -da- blir det en prinsippsak, og du bør ta det opp med de rette personene. Som en annen sa her,- krev kvittering!

Ei jeg kjenner, hun parkerte på et sted hvor det var lov å stå i inntill 15 minutter for av- og pålessing. Det var i en blokk, og alle de gamle damene der satt og tittet ut av vinduet hele dagen for å se om noen parkerte der, så de kunne ringe kranbilen. Så venninna mi hadde ikke vært ute av bilen 15 minutter engang (hun var oppe i leiligheten sin og hentet noe), og når hun kom ut sto kranbilen der, og fyren hadde akkurat satt kroken på hengerfestet hennes. Hun fikk beskjed om at det kosta rundt 1700 å bli taua bort. Men hun protesterte, og sa at nå var hun jo kommet. Da skulle han ha 900 kroner for å fjerne kroken fra bilen. Hun var helt fortvila stakkar, og betalte, for hun var redd for å måtte betale enda mer i tillegg til å bli uten bil en stund. Men hun ba aldri om kvittering. Jeg har en stygg mistanke om at de pengene gikk rett i lomma på den mannen. Eller kanskje noen andre vet om noe lignende, og at det faktisk er slik reglene er?

"Men dersom han bare bestemmer at han vil ha 100 kroner for bryet, uten at han har lov til det, -da- blir det en prinsippsak, og du bør ta det opp med de rette personene. Som en annen sa her,- krev kvittering!"

Han spurte hvor mye jeg var villig til å gi for det... Da jeg sa at så ringte jeg heller til en låsesmed, så sa han at han skulle ha 100 kr*2. Jeg unner ham egentlig ikke noen ting, for han gjør IKKE jobben sin. Han dukker aldri opp til avtaler. F.eks. har vi et vaskeri i bygningen, og han skal være der et på forhånd fastsatt kvarter hver måned for at vi skal kunne fylle penger på vaskekortet. Men han kommer ikke og vi må dra ut til ham for å få det fylt på.

Skrevet

Har vært styreleder i boligsameie i mange år, og ville blitt sur for å ha fått en slik henvendelse på en søndag.

Du kan selvfølgelig kontakte rette vedkommende på mandag for å høre hva slags arbeidsavtale vaktmesteren har, men det vil forundre meg mye om man som beboer kan forvente at andre skal rykke ut gratis når en selv glemmer nøkler.

Men hvis det ikke står noe i hans arbeidskontrakt om at han skal gjøre dette, men at han skal ha betalt for det,skal han vel betale moms for det akkurat som en låsesmed, ellers blir det svart arbeide og faktisk ulovlig. Jeg tviler på at han betaler moms av det ettersom han spurte hvor mye jeg var villig til å gi.

Skrevet

Har det på skrift at man kan ringe ham døgnet rundt hvis noe sånt skjer...

Greit nok det at han stiller seg til disposisjon. Men står det noe om hvem som skal betale ham?

For du tror da vel ikke seriøst at folk jobber gratis i dette samfunnet? I så fall hvilket yrke er det?

Skrevet

Greit nok det at han stiller seg til disposisjon. Men står det noe om hvem som skal betale ham?

For du tror da vel ikke seriøst at folk jobber gratis i dette samfunnet? I så fall hvilket yrke er det?

Selvfølgelig tror jeg ikke folk arbeider gratis, men jeg vet at det er mange som tar seg betalt svart, og den slags gidder jeg ikke være med på å støtte. Og dette er også snakk en mann som ikke gjør jobben sin ellers heller.

Jeg har bestemt meg for å gi pengene til huseieren (jeg bor i Danmark-ikke samme greiene med borettslag o.lign. her), og så må de gi ham pengene som overtidsbetalt, så betaler han også skatt av dem som han skal.

Skrevet

Selvfølgelig tror jeg ikke folk arbeider gratis, men jeg vet at det er mange som tar seg betalt svart, og den slags gidder jeg ikke være med på å støtte. Og dette er også snakk en mann som ikke gjør jobben sin ellers heller.

Jeg har bestemt meg for å gi pengene til huseieren (jeg bor i Danmark-ikke samme greiene med borettslag o.lign. her), og så må de gi ham pengene som overtidsbetalt, så betaler han også skatt av dem som han skal.

Gjør som du vil. Uansett er det jo grensende til det latterlige å klage over at noen tar seg betalt en hundrelapp for å rykke ut og ordne opp i ditt surr en lørdagskveld.

Tilsvarende tjeneste fra et låsefirma for alle oss som bor i et vanlig hus uten en "gammel og senil" vaktmester å ringe, måtte ha punget ut med det tidobbelte.

Skrevet

Vi får håpe du ikke låser deg ut flere ganger. Ikke sikkert vaktmesteren er så velvillig innstilt da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...