Gå til innhold

Låste meg ute av leiligheten-vaktmesteren krevde penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også flere andre eksempler. I Danmark kan man f.eks. ikke leve av å være brannmann hvis man bor et sted hvor det ikke brenner så ofte, for man får bare betalt når man slukker brann.

Og selvsagt er det ikke sånn at man ikke vet noe om hvor mye man skal jobbe. Så var det jo ingen som ville ha jobben.

Hva med lærerne? De jobber fulltid og får samme lønn hver måned. Hvis de drar på klassetur og rent faktisk er på jobb 24 timer i døgnet, får de ikke mer i lønn av den grunn. Hvis de bruker en time mer eller mindre på å rette prøver, får de ikke mer eller mindre betalt av den grunn.

Lærere har retting av prøver innbakt i arbeidstida, utregnet, lovfetste og godtatt gjennom tariff og arbeidsavtaler.

Sosiale utflukter er en helt annen dans, på alle arbeidsplasser.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• frosken

5

• keinstein

3

• org

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Greit nok alt dette. Konklusjonen av hva du skriver er du tror at denne manne plikter å være til disposisjon 24 timer pr.døgn året rundt, uten 5 (danske) øre i forskjell enten han må jobbe hele tida eller ingenting.

Høres fullsstendig urimelig og usannsynlig ut.

Hvis du leser hva jeg har skrevet andre steder her i tråden kan du se at jeg IKKE VET hvorvidt han plikter å stå til disposisjon. Derfor kommer jeg til å ringe huseieren og spørre. Hvis han gjør det, skal han ikke ha noen penger. Hvis han ikke gjør det, skal han få pengene, men så gir jeg dem gjennom huseieren så de trekker skatt av det. Jeg vil ikke under noen omstendigheter bidra til at han skal tjene svarte penger.

Og altså... det er det ingen som inngår en arbeidskontrakt når de risikerer å måtte jobbe 16 timer i døgnet. Ei heller er det noen arbeidsgiver som gidder å betale lønn til en arbeidstaker som ikke gjør noe... Dette er ikke annerledes enn hvordan f.eks. lærere jobber i Norge.

Skrevet

Lærere har retting av prøver innbakt i arbeidstida, utregnet, lovfetste og godtatt gjennom tariff og arbeidsavtaler.

Sosiale utflukter er en helt annen dans, på alle arbeidsplasser.

Man kan ikke akkurat kalle å holde styr på 25 5.-klassinger 24 timer i døgnet i fem dager en sosial utflukt.

Skrevet

Selvsagt skal han ha litt for å komme utenom arbeidstiden. 100 kroner er jo billig - tenk hvor mye du hadde måttet betale hvis du måtte kontaktet låsesmed!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...