Gå til innhold

Redd for å ta medisin

Anbefalte innlegg

Gjest reddfor mye
Skrevet

Jeg har fått et problem, som jeg selv synes er helt idiotisk, men som jeg allikvel ikke klarer å håndtere.

Jeg sliter mye med angst og depresjon, og et av de symptomene jeg sliter med i den sammenhengen er pustevansker/anspenthet. Ikke hver dag, men noen dager.

Nå har jeg fått Bactrim til behandling av urinveisinfeksjon. Men så leser jeg på pakningsvedlegget: "Kontakt straks lege hvis du utvikler ..., ... og kortpustethet."

Dermed ser jeg for meg at jeg selvølgelig vil klare å trylle fram dette, og kanskje få panikk. Jeg tør altså ikke å ta medisinen jeg skal ta pga av dette.

Føler meg helt idiotisk, men klarer ikke å overvinne skrekken.

Noen som har noen vettuge innspill?

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Tenk på hvor deilig det skal bli å slippe å ha urinveisinfeksjon og hvor lite sansynlig det er at du får pusteproblemer. Vil tro at det er en svært sjelden bivirkning.

Gjest reddfor mye
Skrevet

Tenk på hvor deilig det skal bli å slippe å ha urinveisinfeksjon og hvor lite sansynlig det er at du får pusteproblemer. Vil tro at det er en svært sjelden bivirkning.

Takk for svar :-)

Ja, det er dette jeg prøver å si til meg selv,men det går liksom ikke helt inn i den fornuftige delen av systemet mitt :-) Jeg utsetter og utsetter å begynne på kuren. Og spiser tranebær, drikker masse vann, jus osv. og håper at det skal gå over uten at jeg behøver å ta Bactrim (som jeg aldri har tatt før) Men det ser dårlig ut, dessverre...

Det står også om andre bivirkinger som skremmer meg. Bla.a. hallusinasjoner, hovent ansikt og hals...Hjelp- hva er dette for en medisin...

Er det snakk om en allergisk reaksjon hvis man får pustevansker mon tro? Jeg har i så fall aldri vært plaget med allergi.

Føler meg så utrolig dum, som reagerer sånn, men jeg har i grunnen en generell skrekk for å putte i meg ting som jeg ikke vet hva gjør med meg og kroppen min.

Skrevet

Hei!

Brukt preparatet før? Man kan en sjelden gang få en alvorlig allergisk reaksjon på antibiotika, men det er ikke så vanlig å få det av medisiner som tas som tabletter. Og sjansene er enda mindre om du har brukt det før og tålt det da. Du bør nok ta kuren. Så får du heller kontakte lege hvis så skulle være at du føler deg kortpustte, enten det skyldes medisinen direkte eller indirekte via angsten.. Fare for nyrebekkenbetennelse er nok ikke bedre.

Skrevet

Fikk du startet på kuren i går?

Hvis ikke, så kan det kanskje hjelpe å formulere hva som er det verste som kan skje dersom du tar tablettene. Hvis det er respirasjonsvansker du er mest redd for, så kan du kanskje avtale å være sammen med noen når du tar den første tabletten. Enten at du besøker noen, eller at du får noen til å komme å være sammen med deg noen timer i dag. Dersom du ikke skulle tåle Bactrim vil du sannsynligvis merke det ganske raskt. Hvis noen er sammen med deg, så har du noen å snakke med og evt. få hjelp av dersom det skulle bli nødvendig (noe som selvfølgelig er svært lite sannsynlig, men det er du jo allerede klar over).

Lykke til og god bedring med infeksjonen!

P.S. Bactrim er usedvanlig mye brukt mot UVI så det tyder jo på at de fleste tolererer medikamentet bra, D.S.

Gjest reddfor mye
Skrevet

Fikk du startet på kuren i går?

Hvis ikke, så kan det kanskje hjelpe å formulere hva som er det verste som kan skje dersom du tar tablettene. Hvis det er respirasjonsvansker du er mest redd for, så kan du kanskje avtale å være sammen med noen når du tar den første tabletten. Enten at du besøker noen, eller at du får noen til å komme å være sammen med deg noen timer i dag. Dersom du ikke skulle tåle Bactrim vil du sannsynligvis merke det ganske raskt. Hvis noen er sammen med deg, så har du noen å snakke med og evt. få hjelp av dersom det skulle bli nødvendig (noe som selvfølgelig er svært lite sannsynlig, men det er du jo allerede klar over).

Lykke til og god bedring med infeksjonen!

P.S. Bactrim er usedvanlig mye brukt mot UVI så det tyder jo på at de fleste tolererer medikamentet bra, D.S.

Takk for godt råd :-) Nei, jeg har enda ikke kommet i gang med kuren.

Det jeg er redd for er dette med respirasjonsvansker. For det vet jeg at jeg klarer å frembringe bare ved å tenke nok på det. I hverdagen så er det slik at hvis jeg begynner å tenke på at det er vanskelig å puste, så blir det jo det. Men hvis jeg glemmer det, så er det jo ikke sånn...

Skrevet

Takk for godt råd :-) Nei, jeg har enda ikke kommet i gang med kuren.

Det jeg er redd for er dette med respirasjonsvansker. For det vet jeg at jeg klarer å frembringe bare ved å tenke nok på det. I hverdagen så er det slik at hvis jeg begynner å tenke på at det er vanskelig å puste, så blir det jo det. Men hvis jeg glemmer det, så er det jo ikke sånn...

Hvis du er sammen med noen, så vil kanskje det virke distraherende samt at det vil være lettere for deg å ta stilling til om evt. respirasjonsvansker er angstbetinget enn en allergisk reaksjon.

For øvrig er det jo heller ingen krise om du skulle komme til å oppsøke legevakten for å få avklaret situasjonen om du skulle føle deg dårlig. Siden du er reflektert når du skriver om dette, klarer du helt sikkert å være ryddig i en evt. samtale med lege også.

Prøv å komme i gang med kuren i dag dersom du fortsatt har symptomer. Som andre har sagt, så er det mindre moro med nyrebekkenbetennelse ol.

Gjest reddfor mye
Skrevet

Hvis du er sammen med noen, så vil kanskje det virke distraherende samt at det vil være lettere for deg å ta stilling til om evt. respirasjonsvansker er angstbetinget enn en allergisk reaksjon.

For øvrig er det jo heller ingen krise om du skulle komme til å oppsøke legevakten for å få avklaret situasjonen om du skulle føle deg dårlig. Siden du er reflektert når du skriver om dette, klarer du helt sikkert å være ryddig i en evt. samtale med lege også.

Prøv å komme i gang med kuren i dag dersom du fortsatt har symptomer. Som andre har sagt, så er det mindre moro med nyrebekkenbetennelse ol.

Takk nok en gang :-)

Jeg skal prøve å komme i gang med kuren i dag på et eller annet vis. Men jeg kommer til å føle det som jeg skal ta en "siste giftpille", eller noe slikt :-) Og da er jo selvfølgelig ikke angsten langt unna, med tilhørende symptomer.

Jeg har ingen form for allergi, så vidt jeg vet. Men 100% sikker kan man jo ikke være. Og der ligger mitt problem.

Jeg er heller ikke av dem som tar mye medisiner. Kun når jeg er helt nødt. Noe jeg tydeligvis er nå. Bactrim har jeg aldri tatt før, så det er vel noe av grunnen til min redsel for virkningen.

Å, så trøtt jeg er av at angsten skal styre livet mitt ...Det er utrolig slitsomt.

Skrevet

Takk nok en gang :-)

Jeg skal prøve å komme i gang med kuren i dag på et eller annet vis. Men jeg kommer til å føle det som jeg skal ta en "siste giftpille", eller noe slikt :-) Og da er jo selvfølgelig ikke angsten langt unna, med tilhørende symptomer.

Jeg har ingen form for allergi, så vidt jeg vet. Men 100% sikker kan man jo ikke være. Og der ligger mitt problem.

Jeg er heller ikke av dem som tar mye medisiner. Kun når jeg er helt nødt. Noe jeg tydeligvis er nå. Bactrim har jeg aldri tatt før, så det er vel noe av grunnen til min redsel for virkningen.

Å, så trøtt jeg er av at angsten skal styre livet mitt ...Det er utrolig slitsomt.

Som du jo vet, så er ingenting 100% sikkert:-)

Men sannsynligheten for alvorlige bivirkninger av bactrim er vel uhyre små, og riskoen er adskillig større for at du kan bli alvorlig syk som følge av ubehandlet UVI. Jeg vet at du vet dette selv - men prøver allikevel å påvirke den rasjonelle siden av deg...*s*

Skriv og fortell hva du bestemmer deg for og hvordan det går når du har startet kuren.

En annen litt galgenhumoristisk måte å se det hele på er at angst får du uansett fra tid til annen så hvorfor ikke kombinere angsten med litt effektiv behandling mot UVI... (Håper du har slik galgenhumoristisk sans, hvis ikke må du se bort fra dette avsnittet!).

Gjest reddfor mye
Skrevet

Men sannsynligheten for alvorlige bivirkninger av bactrim er vel uhyre små, og riskoen er adskillig større for at du kan bli alvorlig syk som følge av ubehandlet UVI. Jeg vet at du vet dette selv - men prøver allikevel å påvirke den rasjonelle siden av deg...*s*

Skriv og fortell hva du bestemmer deg for og hvordan det går når du har startet kuren.

En annen litt galgenhumoristisk måte å se det hele på er at angst får du uansett fra tid til annen så hvorfor ikke kombinere angsten med litt effektiv behandling mot UVI... (Håper du har slik galgenhumoristisk sans, hvis ikke må du se bort fra dette avsnittet!).

Ingenting er 100% sikkert - det er helt sikkert :-) Men som du skjønner, så er ikke jeg den typen menneske som tar så alt for mange sjangser her i livet :-)

Galgenhumor er veldig bra, og kan mange ganger hjelpe til med å få ting i riktig perspektiv. Husker en gang jeg snakket med en venninne om dette med flyskrekk, og at min redsel besto i å ikke kunne komme meg ut av flyet når jeg ville. Hvorpå hun repliserte: "Ja, men hva skal du ut å gjøre da? Når flyet er oppe i lufta?"

Joda, jeg kan holde ut angstsymptomer, hvis jeg vet at det er "bare" angst, men ikke hvis symptomene betyr at det er fare på ferde :-)

Gjest reddfor mye
Skrevet

Da tok jeg mot til meg, for snart 2 timer siden, og tok pillene mine:-) Jeg kombinerte det med å gå meg en liten tur etter "inntaket". Kjente litt angst, men skjønte fort at det var det det var.

Så mye rart man skal plage seg selv med...Men er ganske lettet nå for at jeg kom meg over denne bøygen :-)

Takk for all hjelp og støtte fra dere alle 3 :-)

Skrevet

Da tok jeg mot til meg, for snart 2 timer siden, og tok pillene mine:-) Jeg kombinerte det med å gå meg en liten tur etter "inntaket". Kjente litt angst, men skjønte fort at det var det det var.

Så mye rart man skal plage seg selv med...Men er ganske lettet nå for at jeg kom meg over denne bøygen :-)

Takk for all hjelp og støtte fra dere alle 3 :-)

Gratulerer!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...