Gå til innhold

Psykolog på hjemmebesøk -hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Junior er under kognitiv utredning. Han er 3,5 år gml. I tilknytning til dette ønsker nevropsykologen å komme på hjemmebesøk en ettermiddag for å observere han. Det synes vi er helt greit, men har litt sommerfugler i magen også - blir det ikke lett unaturlig? Noen som har erfaring her? Det er utrolig variabelt hva vi gjør på ettermiddagene - noen ganger setter vi rett og slett på en film, ofte er vi borte på en eller annen aktivitet, ofte går vi en tur på butikken osv. Vi gjør egentlig alt for å opprettholde "ro og orden". Det flyter lett ut dersom vi ikke gjør noen ting, og det er jo også en mulighet når psykologen kommer, men da vil vi jo virke helt udugelige foreldre, + at det er ikke sånn vi vanligvis har det fordi vi har lært oss endel "triks".

Hmmm - noen tips, råd, erfaringer? Alt mottaes med takk!!

Fortsetter under...

Jeg syns dere skal være mest mulig dere selv, jeg. La psykologen se det slik det pleier å være. Fortell ham også hva slags "triks" dere pleier gjøre for å få det til ikke å flyte.

Hvordan skal han klare å gjøre en riktig vurdering av barnet deres, og dermed kunne finne ut hvordan hjelpe ham, dersom han ikke får se akkuart hvordan gutten pleier har det hjemme? Psykologen kommer neppe til å se negativt på dere for det.Det høres jo ikke så ekstremt uvanlig ut det dere forteller heller.

Hva er det som gjør at det blir så kaotisk hvis dere ikke finner på triks forresten? Er det noe med gutten (uro?) som gjør det slik?

Jeg har ingen erfaring, men tenkte umiddelbart at det kanskje hadde gått an å spørre psykologen på forhånd? Om han vil se ham "verst" når dere gjør ingenting, eller "best" når dere anstrenger dere med alle triks dere har lært dere? Hvis dere gjør alle triksene og holder ham i ånde kan det vel være vanskelig for psykologen å se noe "unormalt"?

Lykke til jaffa!! :-)

Gjest Shira12

Jeg synes det rådet med og høre med psykologen først var lurt.

Han er der for og hjelpe, så ta kontakt med han og spør. Kanskje vil han se begge deler? Både når dere ikke gjør noe, og hvilke triks som har effekt osv.

Lykke til :-)

Vi har ikke vært borti det, har bare skrevet og fortalt hjemmefra. Men jeg likte veldig godt eljos tips, for da slipper dere å ta den diskusjonen når han kommer. Og at dere er i forkant kan umulig være negativt. Så - jeg hadde spurt på forhånd.

Lykke til med utredningen, forresten. Hva de nå enn finner ut, så håper jeg det ligger ordentlig hjelp i andre enden!

Antar at nevropsykologen skal observere gutten og ikke foreldrene i denne sammenhengen. Siden kognitiv fungering er fokus, så er vel hele hensikten med å se gutten i hjemmesituasjonen at dette er en mye mer naturlig situasjon for gutten enn på psykologens kontor eller i strukturert testsituasjon f.eks. i barnehagen. Det er også et poeng å se hva han mestrer hjemme i motsetning til utenfor hjemmet. Dere kan spørre om psykologen også observerer samspillet i familien, i såfall synes jeg dere skal få beskjed på forhånd.

Psykologen er neppe heller ikke dummere enn at han forstår at dere er litt "nervøse", så det går vel an å spørre hvordan vedkommende ønsker at ettermiddagen skal organiseres. Tipper at det er et poeng at gutten skal leke mest mulig fritt og gjøre litt ulike ting, slik at en video kanskje ikke er tingen.

Synes forøvrig det er bra at det blir gjennomført en grundig kartlegging nå slik at dere vet hvor han står og hva som blir viktig fremover :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...