Gå til innhold

Sterilisering av håndpumpe...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fullammer min lille gutt på 3 måneder, men det er ikke alltid han tar begge brystene til måltidene, og da pumper jeg det andre brystet og fryser ned melken.

Hvordan rengjør jeg pumpen? Holder det med å skylle den i kaldt vann etter bruk og så vaske den i varmt såpevann, eller må den steriliseres ved koking (eller maskinoppvask)?

Jeg er litt usikker, så nå vasker jeg den først i såpevann og så steriliserer jeg den i kokende vann i 5 -10 minutter etter hver bruk.

Har snappet opp tips om å legge pumpen i kjøleskapet slik at det ikke danner seg bakterier, for så å rengjøre den til kvelden. Er denne påstanden riktig? Og er det en god løsning, det sparer en i allefall for en del tidsbruk?

Håper på svar både fra forumbrukere og fagpersonell. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2033-sterilisering-av-h%C3%A5ndpumpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en liten gutt på 3 månder og jeg gjør som du; vasker den i såpevann, skyller godt og koker den 5-10 minutter, vet ikke om det er nødvendig men jeg føler det er tryggest nå når han er så liten, når han blir litt større holder det sikkert å bare vaske den godt. Det med kjøleskapet har jeg aldri hørt, men syns det høres tvilsomt ut, tenk alle bakteriene som er i matvarene da, tror neppe det er kaldt nok i et kjøleskap til å drepe alle bakterier.

Gjest Hermine

Jeg har også en liten gutt på 3 månder og jeg gjør som du; vasker den i såpevann, skyller godt og koker den 5-10 minutter, vet ikke om det er nødvendig men jeg føler det er tryggest nå når han er så liten, når han blir litt større holder det sikkert å bare vaske den godt. Det med kjøleskapet har jeg aldri hørt, men syns det høres tvilsomt ut, tenk alle bakteriene som er i matvarene da, tror neppe det er kaldt nok i et kjøleskap til å drepe alle bakterier.

Da min datter var 3 mnd. sluttet jeg å sterilisere brystpumpen og flaskene. Jeg skyller godt i kaldt vann med en gang jeg er ferdig med å bruke den, vasker opp og skyller godt med varmt vann. En gang i døgnet går utstyret i oppvaskmaskinen. Nå hender det at jeg setter flaske med pumpe og det hele i kjøleskapet hvis jeg vet at jeg skal pumpe igjen om et par timer. Jeg skyller av pumpen i kaldt vann først. Dette har jeg gjort siden Lillemor var 5 mnd.

Da min datter var 3 mnd. sluttet jeg å sterilisere brystpumpen og flaskene. Jeg skyller godt i kaldt vann med en gang jeg er ferdig med å bruke den, vasker opp og skyller godt med varmt vann. En gang i døgnet går utstyret i oppvaskmaskinen. Nå hender det at jeg setter flaske med pumpe og det hele i kjøleskapet hvis jeg vet at jeg skal pumpe igjen om et par timer. Jeg skyller av pumpen i kaldt vann først. Dette har jeg gjort siden Lillemor var 5 mnd.

Hei! Er det ditt virkelige navn? Kjenner en som heter det, men trodde ikke det var så mange....

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Lykke!

For hjemmebruk og til et friskt barn er det nok å skylle pumpeutstyret og kjøre det i oppvaskmaskinen. Du gjør ikke noe galt ved å koke det men det er en unødvendig jobb. Det er viktigere å tenke på sin egen håndhygiene før pumping og ved håndtering av pumpeutstyret. Gjør det til en god vane å alltid vaske hendene først.

Jeg ser ikke noe poeng i å oppbevare brukt pumpeutstyr i kjøleskapet, det er betydelig bedre å skylle og vaske bort melkerestene, enn å oppbevare melkerester i kjøleskapet.

Et svar på internett kan aldri erstatte en legekonsultasjon.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...