pirko Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det usunt for en mann på 30 år som har trent hele livet og trene opp mot maxpuls?. Sett på flere sånne helsprogrammer på tv hvor de involverte får beskjed om å ikke ha så høy puls...eller er dette fordi de er så dårlig trent fra før av?. Man klarer jo ikke å sprenge seg selv så sant man ikke bruker dop. Ergo hvis målet er best mulig kondisjon, så er jo det mest effektive å ha en høy puls. En undersøkelse jeg har sett utviklet faktisk en gruppe som trente hardt i 12 min bedre kondisjon enn gruppen som trente moderat i 30 min. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hvis du vil få bedre kondisjon må du trene terskeltrening og gå over melkesyreterskelen noen ganger. Det er slik syklister trener i hvertfall. Sprengtrening alltid har ikke like bra effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest staedtler Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hvis du vil få bedre kondisjon må du trene terskeltrening og gå over melkesyreterskelen noen ganger. Det er slik syklister trener i hvertfall. Sprengtrening alltid har ikke like bra effekt. Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under. Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med. Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest staedtler Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Under de hardeste intervalløktene kan du ligge på opp mot 95 % av HFmax, eller makspuls om du vil. 90-95 % er bra under intervaller på 3-6 min. Men sørg for god restitusjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest staedtler Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under. Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med. Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT. "de som trener med" = de som trener mye. Sorry. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under. Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med. Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT. Mente det egentlig slik at man trener under terskelen mesteparten av tiden ja, men av og til burde man krysse den. En sjelden gang riktignok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.