Gå til innhold

Sunt å trene hardt?


pirko

Anbefalte innlegg

Er det usunt for en mann på 30 år som har trent hele livet og trene opp mot maxpuls?. Sett på flere sånne helsprogrammer på tv hvor de involverte får beskjed om å ikke ha så høy puls...eller er dette fordi de er så dårlig trent fra før av?. Man klarer jo ikke å sprenge seg selv så sant man ikke bruker dop. Ergo hvis målet er best mulig kondisjon, så er jo det mest effektive å ha en høy puls.

En undersøkelse jeg har sett utviklet faktisk en gruppe som trente hardt i 12 min bedre kondisjon enn gruppen som trente moderat i 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Hvis du vil få bedre kondisjon må du trene terskeltrening og gå over melkesyreterskelen noen ganger. Det er slik syklister trener i hvertfall.

Sprengtrening alltid har ikke like bra effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Hvis du vil få bedre kondisjon må du trene terskeltrening og gå over melkesyreterskelen noen ganger. Det er slik syklister trener i hvertfall.

Sprengtrening alltid har ikke like bra effekt.

Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under.

Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med.

Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Under de hardeste intervalløktene kan du ligge på opp mot 95 % av HFmax, eller makspuls om du vil. 90-95 % er bra under intervaller på 3-6 min. Men sørg for god restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under.

Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med.

Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT.

"de som trener med" = de som trener mye. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Mulig jeg misforstår deg, men under "terskeltrening" går man ikke over "melkesyreterskelen". Man ligger på eller like under.

Såkalte "O2-intervaller", altså over terskel, er isolert sett de mest effektive for utvikling av VO2max, men krever mye restitusjon, og er dermed noe som gjøres i begrensa grad av de som trener med.

Blant elitesyklister er det i dag mange som nesten aldri trener over terskel. Basis i rolig langkjøring naturligvis, og lange terskelintervaller og hurtig langkjøring som "krydder". I tillegg kommer konkurranser, som også gir god trening, og da også over AT.

Mente det egentlig slik at man trener under terskelen mesteparten av tiden ja, men av og til burde man krysse den. En sjelden gang riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...