masto82 Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 En kollega av meg på 53 år, har truffet ei dame på 39 år.Etter kort tid oppdaget han at hun hadde diagnosen schizofreni. Hun er fullt trygdet, så jeg tror hun har sterke psykiske problemer.Jeg og min kollega har svært god kommunikasjon, og han forteller meg alt. Jeg lurer på hva schizofreni er for noe..? Og hva skjer i hodet på en pasient med schizofreni? En kveld min kollega hadde besøk av kjæresten,og han hadde laget middag, og hans tre barn var tilstede og spiste middag sammen.Midt under måltidet, ringte det på døra, og inn kom en kamerat av sønnen til min kollega. Da reiste min kollegas kjæreste seg og uten et ord tok hun bilen, og reiste hjem.Igjen stod det fem personer som ikke skjønte noen timg.Skyldes slik opptreden sykdommen? For å ta et eksempel til: Min kollega skulle kjøre kjæresten hjem(en kjøretur på ca 1 time), og min kollega tok med seg en kjøttkake i hånden og satt å spiste på den mens han kjørte.Plutselig tar hun tak i mobiltelefonen hans og kaster den ut gjennom bilvinduet.Når han spute hvorfor hun gjorde det, svarte hun at det var fordi han var så frekk og kunne spise uten å dele med henne.Da han gikk tilbake for og hente telefonen sin, gikk hun ut av bilen og begynte å gå hjemover.siden fikk hun haik av en forbipasserende bil, og reiste hjem. Er dette også et sånt anfall?Kunne skrivd en hel bok om lignende episoder min kollega har gjennomgått. Jeg ser at min kollega lider sterkt av dette forholdet. Han har fått deler av familien sin mot seg på grunn av dette forholdet.Men han har fått så sterk kjærlighet for henne, at han ikke klarer å gå fra henne. Finnes det hjelp for han å få? Slik at han kan lære å takle slik sykdom? Mvh Bekymret Kollega. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203367-schizofreni/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke enkelt valg Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Jeg tror nok han må belage seg på å avslutte dette forholdet, ellers kommer han til å slite ut seg selv og andre rundt seg ved hjelp av henne. Hun høres veldig psykisk syk ut og har ikke sykdommen under kontroll. Noen schizofrene klarer seg godt på medisinering men ikke alle klarer å finne riktig medisin, og noen nekter å ta medisiner. Det er veldig vanskelig å leve med en schizofren, men han må jo velge selv. Det du kan gjøre er å støtte han og evt. gi han informasjon om sykdommen. Hvis han vil fortsette forholdet er det minste han burde gjøre å sette seg inn i hva schizofreni er og å ta det seriøst opp med kjæresten hva slags psykiatrisk behandling hun får. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203367-schizofreni/#findComment-1453060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.