Gjest Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hei! Har en gutt på 5 1/2 år som flere ganger har fått påvist jernmangel. Dette har blitt behandlet med Neofer mikstur. Nå har han symptomer på dette igjen med blekhet og dårlig matlyst. Har prøvd en stund med jernrik mat, men det er vanskelig når matlysten er så dårlig. Mitt spm er om det må foreligge et blodprøvesvar før man kan begynne med Neofer, eller om man kan ta det på klinikken? Sist han skulle ta blodprøve ble en svært traumatisk opplevelse, så vi ønsker å unngå det så sant det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203410-jernmangel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Jernmangel er ikke så uvanlig i barnealderen. Det kan skyldes at barnet får for lite jern pga kostholdet, som inneholder lite jern eller stoffer som gjør at jern absorberes rårlig ( eks. mye kuemlk). Noen ganger kan det skyldes at barnet barnet taper jeg pga små blødninger, eks tarm ved tarmsykdommer, eller at tarmsykdom gjør at jern absorberes dårlig.Langvarige infeksjonssykdommer kan også hemme jernabsorbsjonen, men infeksjonen hemmer produksjonen av røde blodlegemer på også annen måte enn å påvirke jernabsorbsjonen. Det er derfor ikke så uvanlig å se anemi ved infeksjoner, som ikke er forårsaket av jernmangel. Diagnosen jernmangel stilles ved å måle blodprosenten og evt. jernlagrene i kroppen ( ferritin) eller jern metningen av proteinet som transporterer jern (transferrin). Snakk med legen om grunnlaget for diagnosen jernmangel hos gutten. Dersom man behandler barnet med et jernpreparat må det være påvist at det foreligger en jernmagel (blodprøve) som årsak til anemien. Når behandligen er gjennomført en tid, eks 4 uker, bør det tas ny prøve for å vise at jernbehandligen har hatt effekt.Dette er viktig fordi det som nevnt foreligger flere mulige forklaringern på anemien. Det er en enkel blodprøve med stikk i en finger, men jeg er enig i at mange barn kan bli litt skremt av prøven.Snakk med barnet på forhånd, oppmuntre og gi en premie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203410-jernmangel/#findComment-1453000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jernmangel er ikke så uvanlig i barnealderen. Det kan skyldes at barnet får for lite jern pga kostholdet, som inneholder lite jern eller stoffer som gjør at jern absorberes rårlig ( eks. mye kuemlk). Noen ganger kan det skyldes at barnet barnet taper jeg pga små blødninger, eks tarm ved tarmsykdommer, eller at tarmsykdom gjør at jern absorberes dårlig.Langvarige infeksjonssykdommer kan også hemme jernabsorbsjonen, men infeksjonen hemmer produksjonen av røde blodlegemer på også annen måte enn å påvirke jernabsorbsjonen. Det er derfor ikke så uvanlig å se anemi ved infeksjoner, som ikke er forårsaket av jernmangel. Diagnosen jernmangel stilles ved å måle blodprosenten og evt. jernlagrene i kroppen ( ferritin) eller jern metningen av proteinet som transporterer jern (transferrin). Snakk med legen om grunnlaget for diagnosen jernmangel hos gutten. Dersom man behandler barnet med et jernpreparat må det være påvist at det foreligger en jernmagel (blodprøve) som årsak til anemien. Når behandligen er gjennomført en tid, eks 4 uker, bør det tas ny prøve for å vise at jernbehandligen har hatt effekt.Dette er viktig fordi det som nevnt foreligger flere mulige forklaringern på anemien. Det er en enkel blodprøve med stikk i en finger, men jeg er enig i at mange barn kan bli litt skremt av prøven.Snakk med barnet på forhånd, oppmuntre og gi en premie. Har tatt mange jernlagerprøver av jentene mine som begge har hatt jernmangel. Hun ene har også cøliaki. Har da alltid tatt blodprøver fra innsiden av albuen når man skal teste jernlageret? Den eneste blodprøven som man har tatt stikk i fingeren er hvis de har testet CRP (infeksjon). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203410-jernmangel/#findComment-1462476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.