Gå til innhold

Hun skrmete venninna si

Gjest tror ikke jeg skriver det i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Snille deg, dette er ikke noe du trenger å skamme deg over og skjule nicket ditt for!

Røyking dreper, og vil du fortelle barnet ditt det, så er du i din fulle rett. Så er det opp til den andre jentas mor å forklare sitt barn hvorfor hun kan gjøre det likevel..

hun var vel redd for å bli gjenkjent av moren eller andre, hvis de bruker dol. Nå vet jo de hvem hun er, men sjansen er jo veldig liten da. Vi som er her inne tror jo at hele verden har hørt om dol:)

Skrevet

Dere har så absolutt ikke gjort noe galt. At moren til venninnen røyker er da ikke deres problem. Kanskje moren tar til vett og kutter røyken?

Skrevet

Og nå kom nicket mitt likevel. Ja, ja.

hehe! er ikke så lett dette! ;-) Men du trenger ikke skamme deg, dere har gjort det riktige!

Skrevet

Du e rtydeligvis en røyker.

Røyking er ikke noe som er nødvendig å begynne med. Skadene står i stort overtall i forhold til fordelene.

Bilkjøring er av stor nytteverdi, og man kan selvsagt fortelle at man må kjøre forsiktig, hvorfor man ikke kan sitte på fanget til sjåføren osv, men ikke noe skremselspropaganda.

Det mener jeg forøvrig heller ikke at man skal gjøre med røyking, men utifra det trådstarteren forteller, var det heller ikke det de hadde gjort.

Faktisk så har jeg aldri tatt en røyk i hele mitt liv.

Det er besteforeldre som røyker og jeg har en onkel som er alkoholiker. I tillegg er sønnen min redd for det meste fra Osama Bin Laden til terroraksjoner til bilulykker. Jeg kunne ikke tenke meg å skremme han opp med røyking, faren ved alkohol og andre ting i tillegg.

Jeg vet oså at hadde noen sakt til han at bestemor kom til å dø på grunn av røykinga hadde han blitt veldig lei seg.

Skrevet

Det står bl.a. "RØYKING DREPER" på pakkene :-)

Uansett synes jeg ikke noe om å skremme opp unger. Annerledes når de lærer/finner ut av det selv.

Og for ordens skyld: Jeg røyker ikke selv.

Skrevet

Faktisk så har jeg aldri tatt en røyk i hele mitt liv.

Det er besteforeldre som røyker og jeg har en onkel som er alkoholiker. I tillegg er sønnen min redd for det meste fra Osama Bin Laden til terroraksjoner til bilulykker. Jeg kunne ikke tenke meg å skremme han opp med røyking, faren ved alkohol og andre ting i tillegg.

Jeg vet oså at hadde noen sakt til han at bestemor kom til å dø på grunn av røykinga hadde han blitt veldig lei seg.

Det er jo en viss forskjell på å si "kommer til å dø" og "døde av"...

Skrevet

Det er jo en viss forskjell på å si "kommer til å dø" og "døde av"...

Er det ikke nettopp det vi diskuterer? At man skremmer barna ved å si det kan du dø av?

For en 5-6-7 åring blir fort "kan dø" til "dør". I dette tilfelle hadde et nær familiemedlem dødd av røyking. Jeg kan godt teke meg at denne venninnen ble livredd.

Du kan dø hvis du ikke bruker sikkerhetsbelte, du kan dø hvis du faller ned av et tre, du kan bli overkjørt av en bil når du går over veien osv.

Unødig skremming mener jeg. Du har kanskje ikke barn selv?

mil1365380270
Skrevet

Uansett synes jeg ikke noe om å skremme opp unger. Annerledes når de lærer/finner ut av det selv.

Og for ordens skyld: Jeg røyker ikke selv.

Men det gjør jeg, røyker altså. I dette tilfellet kom det opp i forbindelse med en hendelse i familien, poenget var ikke å skremme vannet av noen, men formidle fakta.

Og hvor mange unger tror du ikke er redde for foreldrene som røyker, de har sett på TV, og de kan lese. Like lurt at det blir tatt opp i forkant egentlig, de finner det ut uansett :-)

Skrevet

Jo, men det er jo veldig leit at venninna ble så redd of lei seg, da. Og at moren ble irritert på oss.

Mora ble irritert fordi hun vet at dere har rett....

Mine to (5 og 7 år) vet utmerket godt at man kan dø av å røyke, har ikke sett noen hysterisk reaksjon av den grunn.

Skrevet

Mora ble irritert fordi hun vet at dere har rett....

Mine to (5 og 7 år) vet utmerket godt at man kan dø av å røyke, har ikke sett noen hysterisk reaksjon av den grunn.

Ja det står jo med store svarte bokstaver på røykpakka det så!

Skrevet

Ja det står jo med store svarte bokstaver på røykpakka det så!

Nå har mine knapt sett ei røykpakke unntatt på butikken, men at røyk er livsfarlig har jeg ingen problemer med å fortelle dem dersom det kan være medvirkende til at de aldri begynner å røyke.

Skrevet

Er det ikke nettopp det vi diskuterer? At man skremmer barna ved å si det kan du dø av?

For en 5-6-7 åring blir fort "kan dø" til "dør". I dette tilfelle hadde et nær familiemedlem dødd av røyking. Jeg kan godt teke meg at denne venninnen ble livredd.

Du kan dø hvis du ikke bruker sikkerhetsbelte, du kan dø hvis du faller ned av et tre, du kan bli overkjørt av en bil når du går over veien osv.

Unødig skremming mener jeg. Du har kanskje ikke barn selv?

Nei, det vi diskuterer, er at de har skyldfølelse fordi de fortalte ungen sin hva bestefaren døde av. Skulle de ha løyet? Skal ikke de få fortelle barnet sitt om de farene de ønsker, fordi en annen mor ikke ønsker å fortelle sitt barn det?

Skrevet

Nei, det vi diskuterer, er at de har skyldfølelse fordi de fortalte ungen sin hva bestefaren døde av. Skulle de ha løyet? Skal ikke de få fortelle barnet sitt om de farene de ønsker, fordi en annen mor ikke ønsker å fortelle sitt barn det?

Altså det er grenser for hvor detaljert man trenger å være. Hvis en dør av høyt kolestrol/hjerteinfarkt. Skal vi da si "han døde fordi han var tykk/fet/usunn eller skal vi si han døde fordi hjertet stoppet?

Og hva skulle jeg sakt om olderfaren på 95 som fortsatt røyker. Hvorfor er ikke han død?

Jeg tror vi bare skal innse at vi ikke kommer til å bli enige.

Skrevet

Altså det er grenser for hvor detaljert man trenger å være. Hvis en dør av høyt kolestrol/hjerteinfarkt. Skal vi da si "han døde fordi han var tykk/fet/usunn eller skal vi si han døde fordi hjertet stoppet?

Og hva skulle jeg sakt om olderfaren på 95 som fortsatt røyker. Hvorfor er ikke han død?

Jeg tror vi bare skal innse at vi ikke kommer til å bli enige.

Greit for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...