Gjest kjøttpølse Skrevet 24. oktober 2005 Skrevet 24. oktober 2005 Hei! Så er barnerommet til min lille snuppe på 1 år nesten helt ferdig. Ny tapet, møbler og det som hører med. Det er første gang jeg/vi driver med innredning av barnerom og det er en ting jeg er litt usikker på, nemlig dette med belysning. Jeg har funnet (og kjøpt) en kjempefin taklampe som passer perfekt til tapet og farger ellers. MEN, man kan ikke bruke lyspære sterkere enn 40 watt. Nå er jeg blitt litt i tvil om det duger for jeg synes belysningen i rommet blir for svak. Vi har tenkt å ha et par lamper til der inne, bl.a en vegglampe. Hvis vi har 60 watts lyspærer i de andre lampene, blir det da nok lys i rommet eller blir lyset "skjevt fordelt"? Hmmm. Dette høres helt tullete ut, men jeg lurer faktisk:) Hvordan har dere det på deres barn barnerom? Bør jeg kjøpe ny, sterkere taklampe? 0 Siter
calendula Skrevet 24. oktober 2005 Skrevet 24. oktober 2005 Sett inn en sparepære. 15W spaerpære tilsvarer 75W vanlig og gir godt lys. Du kan også få 18W sparepære enkelte steder. De dyre sparepærene er ikke større enn en vanlig pære. De holder veldig lenge så selv om du kanskje må ut med opptil en 100 lapp for en kompakt sparepære er det nok verdt det. 0 Siter
Gjest kjøttpølse Skrevet 24. oktober 2005 Skrevet 24. oktober 2005 Sett inn en sparepære. 15W spaerpære tilsvarer 75W vanlig og gir godt lys. Du kan også få 18W sparepære enkelte steder. De dyre sparepærene er ikke større enn en vanlig pære. De holder veldig lenge så selv om du kanskje må ut med opptil en 100 lapp for en kompakt sparepære er det nok verdt det. Sparepære istedetfor den 40watts pæra, mener du? Har aldri hørt om sparepære jeg:) Takk for tipset iallfall! 0 Siter
calendula Skrevet 25. oktober 2005 Skrevet 25. oktober 2005 Sparepære istedetfor den 40watts pæra, mener du? Har aldri hørt om sparepære jeg:) Takk for tipset iallfall! Sparepære finner du overalt! De er ofte litt firkanta i formen og ligner på et rør som er brettet sammen. De kan være litt lengre enn en vanlig pære som kan være et problem i noen lamper. Hvis du er helt blank, spør på en lampebutikk. Du finner vanlige 9W, 11W og av og til 15W i dagligvarebutikken. Du må kanksje til en lampebutikk eller claas olson for å få tak i kompaktsparepærer som er mindre i str og derfor passer inn i alle typer lamper. Sparepærer sparer mye strøm. Hvis dere pleier å ha lyset på overalt hele dagen er det mye å spare! Særlig på utelyset som mange aldri slår av. Det som er spesielt med sparepærer er at du ikke kan bruke dimmer på dem og at det tar en kort stund før du får full lysstyrke. De virker litt svake i første øyeblikk du slår dem på, men får full styrke innenfor ca 1/2 - 1 minutt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.