Gå til innhold

drikke til dåps-koldtbord?

Anbefalte innlegg

Gjest 83janne

Respekterer at du mener det.

Men hva er forskjellen på dåp/konfirmasjon og bryllup/bursdager? Er jo ofte mange av de samme menneskene som er til stede.. Eller drikker dere aldri alkohol når det er barn tilstede?

Dåp og konfirmasjon er jo på søndag ( ikke så mange som drikker da ) Bryllup og bursdager er som regel på lørdager..

Pluss jeg støtter det som Patsi sier : "dåp og konfirmasjon er det _barn_ i fokus, mens et bryllup har _voksne_ hovedrollen. "

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

18

• Åsemor

6

• serendipity

5

• Patsi

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest støtter papirtiger

Dåp og konfirmasjon er jo på søndag ( ikke så mange som drikker da ) Bryllup og bursdager er som regel på lørdager..

Pluss jeg støtter det som Patsi sier : "dåp og konfirmasjon er det _barn_ i fokus, mens et bryllup har _voksne_ hovedrollen. "

Hæ? Hvor bor dere egentlig? Her hvor jeg bor er det helt vanlig å ta ett glass vin eller en pils til søndagsmiddagen. Det hender også at vi tar et glass vin til middagen ellers i uka. Eller en pils til fotballkampen.

Du med flere må jammen meg ha et puritansk forhold til alkohol. Det er ikke snakk om å "drikke". Det er snakk om f.eks. et glass vin til maten.

Ørkenvandreren

Mange er nøkterne med alkohol til dåp (forståelig nok synes jeg...).

Men jeg synes det er helt greit - ifm et koldtbord - å tilby folk enten et glass rødvin, hvitvin eller øl til maten - samt mineralvin. Fri bar under en dåp synes jeg ikke noe om, helt alkoholtørke synes jeg heller ikke noe om. Men smaken er som sagt delt....

Hæ? Hvor bor dere egentlig? Her hvor jeg bor er det helt vanlig å ta ett glass vin eller en pils til søndagsmiddagen. Det hender også at vi tar et glass vin til middagen ellers i uka. Eller en pils til fotballkampen.

Du med flere må jammen meg ha et puritansk forhold til alkohol. Det er ikke snakk om å "drikke". Det er snakk om f.eks. et glass vin til maten.

Puritansk?

Man er ikke puritansk selv om man holder seg alkoholfri i en barnedåp på blanke dagen.

Når man absolutt må skjenke seg i slike sammenhenger tyder det på at man er litt i overkant opptatt av å fremvise hvor "moderne og frisinnet" man er i forhold til alkohol. Det blir bare latterlig.

Det er vel få som lar seg imponere av slikt nå til dags. Men du kan jo leve i troen.

Gjest støtter papirtiger

Puritansk?

Man er ikke puritansk selv om man holder seg alkoholfri i en barnedåp på blanke dagen.

Når man absolutt må skjenke seg i slike sammenhenger tyder det på at man er litt i overkant opptatt av å fremvise hvor "moderne og frisinnet" man er i forhold til alkohol. Det blir bare latterlig.

Det er vel få som lar seg imponere av slikt nå til dags. Men du kan jo leve i troen.

Så man tror man er moderne og frisinnet når man tar et glass vin til maten?

Jeg er glad jeg har et enklere forhold til livet en deg.

Annonse

Så man tror man er moderne og frisinnet når man tar et glass vin til maten?

Jeg er glad jeg har et enklere forhold til livet en deg.

Du utvider "caset" ganske betraktelig nå. Fra et spørsmål om alkohol i en barnedåp, til nå å gjelde "et glass vin til maten"..sånn generelt sett. Her diskuteres alkohol i barnedåp.

Det er ikke komplisert i det hele tatt å avvikle en barnedåp uten alkohol. Det er mer komplisert med småsupere som aldri kan treffe folk uten å ha litt alkohol i trygg nærhet.

...

"Et glass vin til maten" er for øvrig et latterlig uttrykk. Hvem fan drikker ett glass?

Gjest Elextra

Brus og saft er nokså likt for min del. Liker ikke søt drikke til slik mat. Vann er jo greit, men ikke akkurat festpreget.

Synes det blir litt rart å ha voksenmat, men barnedrikke. Men det er jo bare meg.

Helt enig. Stek & cola? *grøss*.

Da heller vann eller Farris. Men jeg ville nok servert litt vin også, ja.

Gjest Elextra

Puritansk?

Når du bruker uttrykket "sjenke seg" om å ha litt vin til maten, skjønner jeg jo at du er i mot det :-).

Når du bruker uttrykket "sjenke seg" om å ha litt vin til maten, skjønner jeg jo at du er i mot det :-).

Jeg antar vi ikke diskuterer hvorvidt det er passende å drikke seg full i barnedåp?

Så de legger nok noe annet i "skjenking" enn jeg gjør, i denne sammenhengen i alle fall.

Gjest Elextra

Jeg antar vi ikke diskuterer hvorvidt det er passende å drikke seg full i barnedåp?

Så de legger nok noe annet i "skjenking" enn jeg gjør, i denne sammenhengen i alle fall.

Ja, mulig jeg misforstod litt på grunn av terminologien, for meg innebærer å "sjenke seg" å drikke seg mer eller mindre full.

Annonse

Du utvider "caset" ganske betraktelig nå. Fra et spørsmål om alkohol i en barnedåp, til nå å gjelde "et glass vin til maten"..sånn generelt sett. Her diskuteres alkohol i barnedåp.

Det er ikke komplisert i det hele tatt å avvikle en barnedåp uten alkohol. Det er mer komplisert med småsupere som aldri kan treffe folk uten å ha litt alkohol i trygg nærhet.

...

"Et glass vin til maten" er for øvrig et latterlig uttrykk. Hvem fan drikker ett glass?

De som drikker alkohol til maten fordi det passer til måltidet klarer utmerket godt å drikke _kun_ ett glass. Synd at nordmenn har et så anstrengt forhold til alkohol.

Fordi det er barn tilstede og fordi det er søndags formiddag? Og fordi koldtbord er lunsj og ikke middag?

Du mener ikke at man ikke kan drikke et glass vin til mat fordi det er barn tilstede? I andre land drikker man ofte et glass vin til lunsjen. Synd det i Norge er så enten eller.

Du mener ikke at man ikke kan drikke et glass vin til mat fordi det er barn tilstede? I andre land drikker man ofte et glass vin til lunsjen. Synd det i Norge er så enten eller.

Jeg mener at øl og vin ikke hører hjemme i et barneselskap en søndags formiddag.

mil1365380270

Puritansk?

"...absolutt må skjenke seg.."???

Hva slags forhold har du til drikke? Jeg lager ikke biff for å få skjenket meg med rødvin. Rødvinen kommer inn i bildet fordi den passer til middagen. Er ikke for å imponere naboen heller, tror ikke han ser noe, hvis han ikke sitter i buskene utenfor ;-)

På sommeren kan jeg til og med komme til å drikke hvitvin uten mat, midt på blanke formiddagen. Fysj og fysj ;-)

Men hvis naboungene blir alkoholikere, vet vi så klart hvem som har skylden, for de har sett meg flere ganger.

...

Jeg drikker ofte et glass.

"...absolutt må skjenke seg.."???

Hva slags forhold har du til drikke? Jeg lager ikke biff for å få skjenket meg med rødvin. Rødvinen kommer inn i bildet fordi den passer til middagen. Er ikke for å imponere naboen heller, tror ikke han ser noe, hvis han ikke sitter i buskene utenfor ;-)

På sommeren kan jeg til og med komme til å drikke hvitvin uten mat, midt på blanke formiddagen. Fysj og fysj ;-)

Men hvis naboungene blir alkoholikere, vet vi så klart hvem som har skylden, for de har sett meg flere ganger.

Fniiiiis ;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...