Gå til innhold

drikke til dåps-koldtbord?

Anbefalte innlegg

mil1365380270

Du utvider "caset" ganske betraktelig nå. Fra et spørsmål om alkohol i en barnedåp, til nå å gjelde "et glass vin til maten"..sånn generelt sett. Her diskuteres alkohol i barnedåp.

Det er ikke komplisert i det hele tatt å avvikle en barnedåp uten alkohol. Det er mer komplisert med småsupere som aldri kan treffe folk uten å ha litt alkohol i trygg nærhet.

...

"Et glass vin til maten" er for øvrig et latterlig uttrykk. Hvem fan drikker ett glass?

Ikke du kanskje, siden du har den innstillingen. Jeg derimot, jeg nøyer meg ofte med ett glass, og ser saken som helt ukomplisert.

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

18

• Åsemor

6

• serendipity

5

• Patsi

5

Mest aktive i denne tråden

"...absolutt må skjenke seg.."???

Hva slags forhold har du til drikke? Jeg lager ikke biff for å få skjenket meg med rødvin. Rødvinen kommer inn i bildet fordi den passer til middagen. Er ikke for å imponere naboen heller, tror ikke han ser noe, hvis han ikke sitter i buskene utenfor ;-)

På sommeren kan jeg til og med komme til å drikke hvitvin uten mat, midt på blanke formiddagen. Fysj og fysj ;-)

Men hvis naboungene blir alkoholikere, vet vi så klart hvem som har skylden, for de har sett meg flere ganger.

Som presisert, snakket jeg ikke om beruselse.

Jeg avnyter selv gjerne et glass eller fire både til middag og på terassen, og har stor glede av det.

Men et "avslappet" forhold til alkohol innebærer også å kunne møtes i sosiale sammenhenger uten at alkohol skjenkes, spesielt når barn er til stede.

Du utvider "caset" ganske betraktelig nå. Fra et spørsmål om alkohol i en barnedåp, til nå å gjelde "et glass vin til maten"..sånn generelt sett. Her diskuteres alkohol i barnedåp.

Det er ikke komplisert i det hele tatt å avvikle en barnedåp uten alkohol. Det er mer komplisert med småsupere som aldri kan treffe folk uten å ha litt alkohol i trygg nærhet.

...

"Et glass vin til maten" er for øvrig et latterlig uttrykk. Hvem fan drikker ett glass?

Jeg!

Det hender faktisk titt og ofte at jeg tar _et_ glass vin. Det er det fine med kartongvin :-)

I går tok jeg faktisk to. Men det ene helte jeg i vasken, for jeg ble ikke ferdig med det før leggetid.

Og jeg kan ærlig talt ikke huske om vi severte vin i barnedåpen eller ei. Jeg tror ikke det, for vi hadde smørbrød, og det og vin klinger ikke så bra sammen.

Rent bortsett fra det så er jeg overrasket over hvor himla puritansk forhold enkelte har til alkohol her inne. Jeg vanker overhode ikke i noe drankermiljø, og jeg har venner i mange miljø - både kristne og "ukristne" - og jeg kjenner ikke en eneste en med et så anstrengt forhold til alkohol som enkelte her inne virker som de har.

Beste hilsen fra

De som drikker alkohol til maten fordi det passer til måltidet klarer utmerket godt å drikke _kun_ ett glass. Synd at nordmenn har et så anstrengt forhold til alkohol.

Det er mulig dere tre svarere på mitt innlegg synes det er passende med ett glass vin til middagen, og det er for all del greit nok.

Men vi kan vel være enige om at det typiske vininntak til en bedre middag, vanligvis overstiger dette ene glasset...og gjerne blir to, tre, fire. Det er passe, synes jeg.

Jeg!

Det hender faktisk titt og ofte at jeg tar _et_ glass vin. Det er det fine med kartongvin :-)

I går tok jeg faktisk to. Men det ene helte jeg i vasken, for jeg ble ikke ferdig med det før leggetid.

Og jeg kan ærlig talt ikke huske om vi severte vin i barnedåpen eller ei. Jeg tror ikke det, for vi hadde smørbrød, og det og vin klinger ikke så bra sammen.

Rent bortsett fra det så er jeg overrasket over hvor himla puritansk forhold enkelte har til alkohol her inne. Jeg vanker overhode ikke i noe drankermiljø, og jeg har venner i mange miljø - både kristne og "ukristne" - og jeg kjenner ikke en eneste en med et så anstrengt forhold til alkohol som enkelte her inne virker som de har.

Beste hilsen fra

Jeg tar svært gjerne et glass vin uten foranledning, og setter pris på det.

Mitt poeng er i grunnen at det går an å avvikle sosiale hendelser uten alkohol, spesielt når barn er til stede.

Jeg synes i grunnen det er OK med vin i barnedåp, husker ikke hva vi hadde selv... I barnedåpen er jo uansett hovedpersonem ekskludert fra deler av feiringen, vedkommende kan med verdens beste samvittighet sove fra hele greia!

Men, jeg synes at konfirmasjon blir noe HELT annet! Vi hadde, helt bevisst, ikke alkohol i vår konfirmasjon i mai. Hovedpersonen i denne anledningen skal jo nettopp lære seg at det faktisk går an å hygge seg med god mat uten alkohol! I tillegg blir det for dumt å sette vin på bordet, og gi hovedpersonen beskjed om at: dette er ikke til deg, altså!

mvh

Annonse

mil1365380270

Som presisert, snakket jeg ikke om beruselse.

Jeg avnyter selv gjerne et glass eller fire både til middag og på terassen, og har stor glede av det.

Men et "avslappet" forhold til alkohol innebærer også å kunne møtes i sosiale sammenhenger uten at alkohol skjenkes, spesielt når barn er til stede.

Det er da ingen som har sagt det er umulig å gjennomføre uten alkohol.

Og om det er unger der eller ikke, er vel ganske uvesentlig, så fremt ingen blir fulle. Men vet man at noen ikke klarer å oppføre seg som folk, avstår man så klart.

Jeg mener det er synd å servere god mat uten passende drikke som hever smaken, og i noen tilfeller er det vin. Men så er jeg et matvrak, jeg vil alltid ha det beste ;-)

Mitt poeng er i grunnen at det går an å avvikle sosiale hendelser uten alkohol, spesielt når barn er til stede.

Jeg er helt enig i at man kan avvikle sosiale hendelser uten at det er alkohol med i bildet. Men jeg mener samtidig at det overhode ikke er skadelig for barn å se at foreldre drikker _litt_ alkohol.

Faktisk mener jeg at det tvert i mot er bra for barn å se at det går ann å drikke alkohol uten at man blir påvirket av det. Barn trenger ikke å forbinde alkohol med fyll, for alkohol trenger ikke å være fyll. I alle fall er det ikke det hjemme hos oss :-)

Men jeg forstår jo behovet for å holde alkoholen borte i familier hvor man ikke kan begrense seg, men må "drikke til det er tomt". Det er den fordømmende tonene enkelte har til folk som kan finne på å drikke alkohol i det hele tatt når barna er til stede, jeg sliter med å forholde meg til. Det at noen synes det er en Dødssynd å drikke så mye som en slurk når barna er til stede.

Beste hilsen fra

...jammen så overrasker du positivt innimellom...:-)

Gjest helt uenig

Fordi det er barn tilstede og fordi det er søndags formiddag? Og fordi koldtbord er lunsj og ikke middag?

Skjønner ikke noen av begrunnelsene dine. Vi lever da i 2005 -hvorfor skal man liksom ikke kunne ta seg et glass vin på en søndag? Og hva så om det er til lunsj?! God mat krever god drikke. Dessuten er det da en festdag! Hadde det vært til en frokost på mandag hadde jeg dog skjønt at det kanskje hadde vært litt spesielt..

Typisk norsk å være puritansk ift dette. Ikke rart det er mye fyll i dette landet!!

Dåp og konfirmasjon er jo på søndag ( ikke så mange som drikker da ) Bryllup og bursdager er som regel på lørdager..

Pluss jeg støtter det som Patsi sier : "dåp og konfirmasjon er det _barn_ i fokus, mens et bryllup har _voksne_ hovedrollen. "

Ikke så mange som drikker på søndager?! Alle jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen. hva er galt med det? Forbinder du vin bare med fyll?

Jeg er helt enig i at man kan avvikle sosiale hendelser uten at det er alkohol med i bildet. Men jeg mener samtidig at det overhode ikke er skadelig for barn å se at foreldre drikker _litt_ alkohol.

Faktisk mener jeg at det tvert i mot er bra for barn å se at det går ann å drikke alkohol uten at man blir påvirket av det. Barn trenger ikke å forbinde alkohol med fyll, for alkohol trenger ikke å være fyll. I alle fall er det ikke det hjemme hos oss :-)

Men jeg forstår jo behovet for å holde alkoholen borte i familier hvor man ikke kan begrense seg, men må "drikke til det er tomt". Det er den fordømmende tonene enkelte har til folk som kan finne på å drikke alkohol i det hele tatt når barna er til stede, jeg sliter med å forholde meg til. Det at noen synes det er en Dødssynd å drikke så mye som en slurk når barna er til stede.

Beste hilsen fra

Det kan jeg være enig med deg i. Jeg forfekter ikke noe absolutt "forbud" mot å drikke alkohol med barn til stede.

Men jeg tror det er viktig å vise at man kan treffes uten at alkohol serveres, og at man faktisk også kan ha det ganske så hyggelig. Og da er barnedåp en fin anledning til å få frem akkurat det.

Den krampaktig "frilynde" holdningen til at man skal drikke absolutt i alle sammenhenger for å vise hvor aaaavslappet og natuuuurlig man er i forhold til alkohol, blir nesten litt morsom :-)

Ikke så mange som drikker på søndager?! Alle jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen. hva er galt med det? Forbinder du vin bare med fyll?

"Alle jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen."

Jøss, bare et fåtall jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen. Og blant mine venner drikkes det jevnt og trøtt.

Annonse

...jammen så overrasker du positivt innimellom...:-)

hehe..overrasker?

Nja..jeg har vel vært innom dette tidligere. Tung fyll kan være ganske så trivelig, et glass vin også. Og så må man kunne ha det hyggelig edru også. Kanskje vanskelig alt det der for noen. Alt til sin tid, på en måte.

"Alle jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen."

Jøss, bare et fåtall jeg kjenner har vin til søndagsmiddagen. Og blant mine venner drikkes det jevnt og trøtt.

Oi..da må vi regne med at du ikke ferdes i så urbane, kulturelle og fordomsfrie kretser.

Det kan jeg være enig med deg i. Jeg forfekter ikke noe absolutt "forbud" mot å drikke alkohol med barn til stede.

Men jeg tror det er viktig å vise at man kan treffes uten at alkohol serveres, og at man faktisk også kan ha det ganske så hyggelig. Og da er barnedåp en fin anledning til å få frem akkurat det.

Den krampaktig "frilynde" holdningen til at man skal drikke absolutt i alle sammenhenger for å vise hvor aaaavslappet og natuuuurlig man er i forhold til alkohol, blir nesten litt morsom :-)

Og jeg synes det morsomt at noen mener at man er "krampeaktig frilynt" når man tar seg et glass med vin uten at det er en annen grunn til det enn at man har _lyst_ på et glass vin :-)

Jeg drikker ikke vin for å bevise noe som helst, jeg. Jeg drikker kun vin fordi jeg synes det smaker godt. Jeg heller vinen i vasken om jeg åpner en flaske jeg ikke liker. Jeg trenger ikke å drikke opp et glass fordi jeg har begynt på det. Og jeg gjemmer meg ikke bort når jeg drikker alkohol. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har overhode ikke som mål at min datter skal bli avholds når hun blir voksen. Derimot så håper jeg at hun blir i stand til å forholde seg til alkohol på et fornuftig vis. Ikke i form av helgefyll. Og da må man jo være et positivt forbilde.

Beste hilsen fra

Og jeg synes det morsomt at noen mener at man er "krampeaktig frilynt" når man tar seg et glass med vin uten at det er en annen grunn til det enn at man har _lyst_ på et glass vin :-)

Jeg drikker ikke vin for å bevise noe som helst, jeg. Jeg drikker kun vin fordi jeg synes det smaker godt. Jeg heller vinen i vasken om jeg åpner en flaske jeg ikke liker. Jeg trenger ikke å drikke opp et glass fordi jeg har begynt på det. Og jeg gjemmer meg ikke bort når jeg drikker alkohol. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har overhode ikke som mål at min datter skal bli avholds når hun blir voksen. Derimot så håper jeg at hun blir i stand til å forholde seg til alkohol på et fornuftig vis. Ikke i form av helgefyll. Og da må man jo være et positivt forbilde.

Beste hilsen fra

Jeg er enig i det aller meste av det du skriver.

Det er mulig det er nyanser og at du er enig, men jeg foretrekker å signalisere at alkohol *også* kan være farlige saker som man omgås med en viss forsiktighet.

Puritansk?

Man er ikke puritansk selv om man holder seg alkoholfri i en barnedåp på blanke dagen.

Når man absolutt må skjenke seg i slike sammenhenger tyder det på at man er litt i overkant opptatt av å fremvise hvor "moderne og frisinnet" man er i forhold til alkohol. Det blir bare latterlig.

Det er vel få som lar seg imponere av slikt nå til dags. Men du kan jo leve i troen.

Hahaha. Vin er godt, uansett om det er lørdag eller søndag. Å drikke seg full er lavpanne, uansett hvilken dag det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...