Gå til innhold

Mor eller far hjemme med sykt barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

4

• frosken

3

• morsan

3

• Rhea Silvia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mammmmma hjemme da

Da han ikke pendlet var vi hjemme annenhver gang selvfølgelig. Nå faller dagene på meg hvis ikke barna er syke på fridagene hans da, sånn det skjedde sist gang vi hadde syke barn.

Bruker du opp sykedagene du har krav på så må han jo automatisk overta, for du får ikke overført hans dager.

Det er jo du som "lar han" dra på jobb, det er jo du som må slå i bordet.

Er student, så jeg har ikke noen kvote. Nettopp begynt i praksis...

Han har praksisplass.

Gjest lurer jeg på

Aldri om jeg hadde overlatt sykt barn til andre,vi har jo sykt barn dager å ta av og jeg har ikke dårlig samvittighet for å bruke dem.

Joda vi har dager å bruke.

Å jeg bruker dem når jeg må.

Men jeg har sendt barna mine til mamma og pappa eller svigermor jeg, hvis de er noe tufsete etter å ha vært syk, at jeg ikke syns de er friske nok til å dra i barnehagen eller skolen.

Vi har bare 20 dager totalt å ta av, å har de en influensa, omgangssyke, vannkopper el.l. som gjerne tar noen dager, ja så flyr dagene fort de, iallefall når de skal fordeles på to barn.

Da er mamma, pappa og svigermor kjempegode å ha !

Hva har du midia tenk å gjøre da når du kommer i situasjonen hvor dagene er brukt opp å barna dine fortsatt er syke ?

Joda vi har dager å bruke.

Å jeg bruker dem når jeg må.

Men jeg har sendt barna mine til mamma og pappa eller svigermor jeg, hvis de er noe tufsete etter å ha vært syk, at jeg ikke syns de er friske nok til å dra i barnehagen eller skolen.

Vi har bare 20 dager totalt å ta av, å har de en influensa, omgangssyke, vannkopper el.l. som gjerne tar noen dager, ja så flyr dagene fort de, iallefall når de skal fordeles på to barn.

Da er mamma, pappa og svigermor kjempegode å ha !

Hva har du midia tenk å gjøre da når du kommer i situasjonen hvor dagene er brukt opp å barna dine fortsatt er syke ?

Har ett barn og jeg har ekstra omsorgs dager for ham grunnet kronisk sykdom.

Har ennå ikke hatt behov for disse ekstra dagene og heller ikke brukt opp alle "ordinære" dager.

Gjest lurer jeg på

Har ett barn og jeg har ekstra omsorgs dager for ham grunnet kronisk sykdom.

Har ennå ikke hatt behov for disse ekstra dagene og heller ikke brukt opp alle "ordinære" dager.

Ja ja, men det er jo ikke alle som har det som deg. Det hender vi MÅ bruke andre for å få det til å gå rundt, vi har ikke dager nok.

Ja ja, men det er jo ikke alle som har det som deg. Det hender vi MÅ bruke andre for å få det til å gå rundt, vi har ikke dager nok.

Da er det sikkert en grunn for å søke ekstra dager da?

Ved lang tids sykdom hos barn så rekner jeg med at du får sykmelding.

Annonse

Foreldre kan ikke sykemeldes ved "ordinær" sykdom hos barn selv om det strekker ut i tid. Tror de fleste småbarnsfamilier benytter besteforeldre og andre som har mulighet til å hjelpe til ved sykdom.

Gjest lurer jeg på

En lege har ikke lov å sykemelde deg fordi at barnet ditt er sykt. Men jeg vet at noen leger gjør det.

Så lenge vi har god hjelp i besteforeldrene så ser jeg ingen grunn til å gå å sykemelde oss.

Barna har det så bra der at det bekymrer meg ikke.

Foreldre kan ikke sykemeldes ved "ordinær" sykdom hos barn selv om det strekker ut i tid. Tror de fleste småbarnsfamilier benytter besteforeldre og andre som har mulighet til å hjelpe til ved sykdom.

Klart man får sykmelding ved lengre tids sykdomhos barn.

Hva gjør de som ikke har noen andre til å ta seg av det syke barnet da tror du?

De levner det vel ikke hjemme alene eller?

Gjest lurer jeg på

Nei, det har IKKE en lege lov til, da må du søke jobben din om omsorgspermisjon. Så er det opp til arbeidsgiveren din om du får det med eller uten lønn. Forsikringsselskapene idag har flere forsikringer vedr. utbetaling av lønn hvis du får langtidssyke barn. Min arbeidsplass utbetaler lønn når sånne tilfeller dukker opp.

MEN som jeg skrev, jeg vet at noen leger sykemelder uten lov.

Myndighetene ser ikke dette på samme måten som du gjør. Foreldre skal ikke sykemeldes som følge av barns sykdom, og leger som gjør det følger ikke gjeldende regelverk. Ved alvorlig sykdom gjelder egne regler om pleiepenger mm.

Så lenge barnet er friskt så har jeg ikke noe imot at andre passer det,men er barnet mitt sykt så setter jeg ikke jobben fremfor barnet.

Det er vel ikke å sette jobben fremfor barnet dersom du lar besteforeldre være sammen med en snørrete unge et par dager?

De ungene jeg kjenner setter stor pris på slike hjemmedager sammen med besta.

Annonse

Gjest Alt er ikke nødvendigvis slik det ser ut

Nei, det har IKKE en lege lov til, da må du søke jobben din om omsorgspermisjon. Så er det opp til arbeidsgiveren din om du får det med eller uten lønn. Forsikringsselskapene idag har flere forsikringer vedr. utbetaling av lønn hvis du får langtidssyke barn. Min arbeidsplass utbetaler lønn når sånne tilfeller dukker opp.

MEN som jeg skrev, jeg vet at noen leger sykemelder uten lov.

Du har helt rett i det du skriver, men man skal også huske på at ved langvarig sykdom hos barnet - ved langvarig og alvorlig er det vel på sin plass å presisere - kan foreldrene bli syke og ha krav på sykemelding.

Vårt første barn døde, og da vår første levendefødte ble syk for første gang ble jeg fullstendig tatt på senga. Jeg gikk rett ned i depresjon og ble sjukemeldt. Utad så det sikkert ikke så bra ut, men jeg var virkelig syk. Barnet, derimot, klarte seg fint.

Bare en digresjon.

Gjest lurer jeg på

Du har helt rett i det du skriver, men man skal også huske på at ved langvarig sykdom hos barnet - ved langvarig og alvorlig er det vel på sin plass å presisere - kan foreldrene bli syke og ha krav på sykemelding.

Vårt første barn døde, og da vår første levendefødte ble syk for første gang ble jeg fullstendig tatt på senga. Jeg gikk rett ned i depresjon og ble sjukemeldt. Utad så det sikkert ikke så bra ut, men jeg var virkelig syk. Barnet, derimot, klarte seg fint.

Bare en digresjon.

Da blir det noe helt annet, og en helt annen setting.

Gjest Alt er ikke nødvendigvis slik det ser ut

Da blir det noe helt annet, og en helt annen setting.

Jepp. Men siden en eller annen var så insisterende, tenkte jeg at h*n kanskje hadde sett dette sjøl, og ikke tenkt noe særlig over saken.

Vi tar annen hver dag - forsøker å se an hvem det passer best for. Ofte blir det mannen min som tar første dag (hvis ungene ikke har vært syk i helgen eller kvelden før) ettersom det er han som kjør på morgenen og jeg ofte har dratt før de står opp. Tror nok han faktisk har brukt flere hjemme-med-sykt-barn dager enn meg.

Pepper, pepper - så er de veldig friske :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...