Gå til innhold

Når ungen er en ramp!

Anbefalte innlegg

DarkChild1365380664

Hei..

Ung frustrert mor søker råd! Jeg har en datter på 7 år som nå går i andre klasse. Siste året har hun vært innblandet i masse ramp og jeg begynner å gå tom for ider for hva jeg skal gjøre. Sist uke var hun innblandet i rute knusing ved en barnehage like ved der vi bor. Hvilken straff bruker dere gi ungene deres? Jeg prater selvfølgelig meg datra mi om det som skjer og forteller at det er galt, men utover det hvilken måte kan jeg gi henne straff slik hun forstår?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203572-n%C3%A5r-ungen-er-en-ramp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik oppførsel må få konsekvenser, det holder ikke å bare prate.

Hadde min 7-åring oppført seg slik mens h*n var ute, ville h*n ikke fått lov å være ute uten oppsyn.

Jeg ville også inndratt flere goder, Gameboy, ikke lov å se tv, ikke drive med data'n osv.

Hvis jeg hadde visst 100 % sikkert at det ikke var et uhell, hadde jeg erstattet ruta (gått sammen med foreldrene til de andre) av hennes egne penger.

Og involert, skriver du, hva mener du med det? Sto hun og så på at andre knuste ruta, eller deltok hun fysisk selv?

Viser hun anger? Hadde kanskje vært greit å ta henne med til styreren i barnehagen for en prat... Skremt henne litt (eller mye.

Nr. 1 tror jeg er at de faktisk må gjøre godt for seg igjen. Inkl. at ho da må konfronteres med personen det har gått ut over.

Dersom det var ruteknusing i barnehagen ville jeg snakket med "sjefen" i barnehagen først og sakt at vi skulle komme. Dette for å sikre at personen tok det ordentlig alvorlig. Så må ho gå til barnehagen (du må jo selvsakt være med) og fortelle hva ho har gjort.

Ville også brukt hennes egne sparepenger.

I tillegg til at du selvsakt må snakke generelt om rett og galt + at ho gjør andre lei seg.

Dette kan selvsakt virke VELDIG strengt, men jeg har tro på at det er bedre å ta "det onde ved rota" med en gang.

At hun må gå og si unnskyld til den eller de som blir rammet av rampestrekene vil nok være en fornuftig løsning.

Ellers bør man vel være litt forsiktig med straff som sådan; da 7-åringer i svært mange situasjoner kan bli revet med av noe, og da utføre handlinger de ikke makter å se konsekvensen av.

Viktig at man uansett prater med barnet, og forklarer, grunnet dette.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...