Åsemor Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Arg, nå ORKER jeg bare ikke å drive og søke og lete meg ihjel, er sikker på noen her vet det. Kan barnet ha trøske uten at mor har sopp på puppene? Er det sånn at det syns TYDELIG på barnet, eller kan det være sånn "litt hvit på tungen" liksom... Og hva er andre tegn på at babyen har trøske? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Ja, barnet kan ha trøske uten at mor har sopp på puppen. Ja, det kan bare være "litt hvitt på tungen". Det behøver ikke å være noen andre tegn enn at barnet er litt hvit på tungen. Du kan behandle med usukret tyttebærsaft (fungerer kjempebra - smør på med Q-tips). Andre sier at blå Farris også hjelper. Ellers finnes Mycostatin på apoteket. Storesøster hadde trøske, og vi behandlet med tyttebær. Det tok omtrent 4-5 dager før hun var kvitt det. Hun fikk da litt tyttebærsaft på tunga etter hvert måltid. 0 Siter
Åsemor Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Skrevet 26. oktober 2005 Ja, barnet kan ha trøske uten at mor har sopp på puppen. Ja, det kan bare være "litt hvitt på tungen". Det behøver ikke å være noen andre tegn enn at barnet er litt hvit på tungen. Du kan behandle med usukret tyttebærsaft (fungerer kjempebra - smør på med Q-tips). Andre sier at blå Farris også hjelper. Ellers finnes Mycostatin på apoteket. Storesøster hadde trøske, og vi behandlet med tyttebær. Det tok omtrent 4-5 dager før hun var kvitt det. Hun fikk da litt tyttebærsaft på tunga etter hvert måltid. Men er det plagsomt for barnet? Kan det være et tegn at hun hyler timesvis midt på natten? Ikke vil ha smokk? Ikke spiser ordentlig mat? Hun spiser veldig godt fra puppen da... 0 Siter
bb71 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Ja, det kan de! Det er litt diverse råd ang. trøske. Mine to yngste hadde (vesla av og til nå også) det. Plaget ikke meg eller dem så det fikk de ha så lenge de ville! Man kan også få belegg på tungen av visse sykdommer, husker ikke hvilke nå (bortsett fra kyssesyken). 0 Siter
Åsemor Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Skrevet 26. oktober 2005 Ja, det kan de! Det er litt diverse råd ang. trøske. Mine to yngste hadde (vesla av og til nå også) det. Plaget ikke meg eller dem så det fikk de ha så lenge de ville! Man kan også få belegg på tungen av visse sykdommer, husker ikke hvilke nå (bortsett fra kyssesyken). Det ser ikke ut som hun har belegg på tungen, men hun er litt hvit på den hvis jeg legger godvilja til. Men hun vil ikke ha mat, ikke smokk, og hyler lenge (som om hun har vondt) både ved leggetid og en time eller to midt på natten. 0 Siter
kakki1365380609 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Det ser ikke ut som hun har belegg på tungen, men hun er litt hvit på den hvis jeg legger godvilja til. Men hun vil ikke ha mat, ikke smokk, og hyler lenge (som om hun har vondt) både ved leggetid og en time eller to midt på natten. Tenner kanskje? Prøvd Dentinox? Lillemor ville ikke ha annet enn pupp og var veldig grinete og sutrete da hun fikk to av de seks tennene hun har nå. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Jenta mi hadde trøske uten at jeg fikk det på puppene. Hun var ganske lett angrepet, litt hvit på tunga og inni kinnene bare. Vi brukte sitronfarris og krystallfiolett for å bli kvitt det. De gangene en av ungene har hylt utrøstelig midt på natta uten at jeg har funnet ut hva det er, har jeg gitt en paracet-stikkpille. Da har de som regel roet seg og sovnet. Jeg får jo aldri vite hva som var galt, men det har ihvertfall hjulpet. Har du prøvd med en ukes fast-føde-pause, og så begynt på igjen? Gi henne noe hun kan holde i og spise sjøl? Brødskalk og babykjeks var en slager her i huset. Føler virkelig med deg, håper det retter seg med søvn og mat snart! 0 Siter
Åsemor Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Skrevet 26. oktober 2005 Jenta mi hadde trøske uten at jeg fikk det på puppene. Hun var ganske lett angrepet, litt hvit på tunga og inni kinnene bare. Vi brukte sitronfarris og krystallfiolett for å bli kvitt det. De gangene en av ungene har hylt utrøstelig midt på natta uten at jeg har funnet ut hva det er, har jeg gitt en paracet-stikkpille. Da har de som regel roet seg og sovnet. Jeg får jo aldri vite hva som var galt, men det har ihvertfall hjulpet. Har du prøvd med en ukes fast-føde-pause, og så begynt på igjen? Gi henne noe hun kan holde i og spise sjøl? Brødskalk og babykjeks var en slager her i huset. Føler virkelig med deg, håper det retter seg med søvn og mat snart! Ja, hun syns det er morsomt å spise selv, men får jo ikke i seg noe da. Biter av, tygger og spytter ut. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Ja, hun syns det er morsomt å spise selv, men får jo ikke i seg noe da. Biter av, tygger og spytter ut. Etterhvert skjønner hun det nok, vi pleide å "slenge en brødskalk" til lillesøster mens vi andre spiste middag, det var populært. Det tok en god stund før hun begynte å svelge maten. 0 Siter
bb71 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Det ser ikke ut som hun har belegg på tungen, men hun er litt hvit på den hvis jeg legger godvilja til. Men hun vil ikke ha mat, ikke smokk, og hyler lenge (som om hun har vondt) både ved leggetid og en time eller to midt på natten. Høres veldig ut som tenner da? 0 Siter
calendula Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Men er det plagsomt for barnet? Kan det være et tegn at hun hyler timesvis midt på natten? Ikke vil ha smokk? Ikke spiser ordentlig mat? Hun spiser veldig godt fra puppen da... tvilsomt synes jeg. 0 Siter
tiliti Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 De er nesten alltid noe hvite på tunga i den alderen - som regel sprer det seg til kinn eller lepper hvis det er trøske. Kanskje en lege burde titte på henne? 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Skrevet 27. oktober 2005 Høres veldig ut som tenner da? Jepp, tror nok kanskje det bare er det. Takk for svar allesammen!! 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Skrevet 27. oktober 2005 De er nesten alltid noe hvite på tunga i den alderen - som regel sprer det seg til kinn eller lepper hvis det er trøske. Kanskje en lege burde titte på henne? Ja nei da tror vi ikke det er trøske. I natt har hun sovet mye bedre, så kanskje det kommer en tann snart. 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Ja nei da tror vi ikke det er trøske. I natt har hun sovet mye bedre, så kanskje det kommer en tann snart. God morgen Fikk du sove i natt? 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Skrevet 27. oktober 2005 God morgen Fikk du sove i natt? Ja, etter å ha ligget i senga i ca to timer. Men natten har vært god, hun var bare våken to ganger, men sovnet greit igjen, til og med etter pupp. (Det hender hun blir lys våken av det sånn at vi må opp 5.00...) 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, etter å ha ligget i senga i ca to timer. Men natten har vært god, hun var bare våken to ganger, men sovnet greit igjen, til og med etter pupp. (Det hender hun blir lys våken av det sånn at vi må opp 5.00...) Håper du får flere slike netter, så du får opparbeidet deg litt overskudd igjen! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Mine to eldste hadde trøske ganske lenge. Jeg fikk det ikke på puppene, så det var kun de to som hadde hvitt belegg på tunga. Etter noen måneder forsvant det av seg selv uten behandling. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Men er det plagsomt for barnet? Kan det være et tegn at hun hyler timesvis midt på natten? Ikke vil ha smokk? Ikke spiser ordentlig mat? Hun spiser veldig godt fra puppen da... Ja, det kan være plagsomt for barnet. Det er ikke uvanlig at de ikke vil spise ordentlig, og jeg vil anta at om barnet er urolig kan det også være en årsak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.