Gjest fortvilte foreldre Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Hei. Jeg skrev for en tid tilbake om min sønn, og et noe vanskelig forhold med barnehagen. Se denne adressen: (fikk ikke laget link av den) http://www.doktoronline.no/section/child/?action=forum&urlForum=1 Nå er gutten operert for en stor falsk mandel, og sover hele natten uten noe snorking! vi merker stor forskjell mht oppførsel og de merker visst noe forskjell i bhg. Det er kun gått en uke etter inngrepet så det er vel litt tidlig å si noe utfall på sikt. Idag fikk vi presentert en søknad, som styrer vil sende til PPT, hvis vi skriver under. Nå lurer jeg litt: 1. Er det ikke foreldrene som skal søke? 2. vi fikk ikke med oss dette papiret hjem for å lese og sette oss inn i hva som var skrevet FØR det var underskrevet. vi skrev ikke under da vi syns det er for tidlig å si eksakt behov enda, og vi var ikke enig i alt som stod der. 3. Hvordan forholder vi oss til dette? 4. Den siste uka, har negativt fokus tydeligvis flyttet seg fra bråkmakeren, som er blitt rolig og grei, til hans lillesøster. Hun er plutselig blitt et troll, tidligere har det blitt sagt at hun er så grei og snill osv.. Stusser jo på dette.. 5. Ville dere sendt en søknad inn der det stod at ungen virker følelsesmessig ustabil, agressiv, usikker på seg selv, dårlig selvtillit? Det er ikke slik vi i familen opplever gutten. (han har vært noe lettantennelig, som ifølge ØNH legen var typisk for unger som ikke fikk sovet skikkelig og vi merker bedring etter opr.) Hva nå? vi føler oss som skikkelig dårlige foreldre, og skal om en uke ha minstemann inn i samme bhg... har mest lyst å si opp jobben åvære hjemme med de.. 0 Siter
bb71 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Uff, denne barnehagen virker ikke så tillitsvekkende! Jeg ville ringt ppt selv om jeg var dere og bedt om en uformell prat. Så kan dere diskutere med dem og høre hva de tenker. Det er jo ikke umulig at de går inn og veileder barnehagen dersom de ikke takler barna der. Det er jo urovekkende om de opplever barna deres slik du beskriver - og barna ikke oppfattes slik hjemme! Jeg ville nok vært enig i en kontakt med ppt dersom jeg var dere. Dere virker oppriktig innteressert i å gjøre det beste for barna deres, og jeg tror dere vil føre dere som mislykkede foreldre dersom dere ikke går inn i dette. Dette kan jammen ikke være greit for dere nei! 0 Siter
Gjest det mener nå jeg... Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Uff, denne barnehagen virker ikke så tillitsvekkende! Jeg ville ringt ppt selv om jeg var dere og bedt om en uformell prat. Så kan dere diskutere med dem og høre hva de tenker. Det er jo ikke umulig at de går inn og veileder barnehagen dersom de ikke takler barna der. Det er jo urovekkende om de opplever barna deres slik du beskriver - og barna ikke oppfattes slik hjemme! Jeg ville nok vært enig i en kontakt med ppt dersom jeg var dere. Dere virker oppriktig innteressert i å gjøre det beste for barna deres, og jeg tror dere vil føre dere som mislykkede foreldre dersom dere ikke går inn i dette. Dette kan jammen ikke være greit for dere nei! Unger kan oppføre seg/ vise seg fra en annen side i barnehagen enn hjemme. Det er ikke alltid vi foreldre ser det som andre ser, kanskje vi ikke vil se. Barnehagen skriver jo ikke dette for å være "stygge eller slemme". De har observert dette og hadde jeg vært mor her hadde jeg tatt det svært alvorlig!! 0 Siter
bb71 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Unger kan oppføre seg/ vise seg fra en annen side i barnehagen enn hjemme. Det er ikke alltid vi foreldre ser det som andre ser, kanskje vi ikke vil se. Barnehagen skriver jo ikke dette for å være "stygge eller slemme". De har observert dette og hadde jeg vært mor her hadde jeg tatt det svært alvorlig!! Jeg hadde også vært bekymret dersom jeg var foreldrene. Det er jo slik at rammene og miljøet rundt barna påvirker barns atferd. Derfor er det selvsakt at barnet oppfører seg annerledes i barnehagen enn hjemme. Men jeg vil påstå at det svært ofte er barnehagens rammer som gjør barn "umulige", ikke bare den oppdragelsen de har fått hjemme! Beklager men jeg er litt i det kverulerende hjørnet, så nå skal jeg skjerpe meg og ikke lage en anti-barnehage tråd! Det var ikke det trådstarter ba om! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Hvis barnet har så forskjellig adferd fra skole til hjemme så hadde jeg ikke gått med på at barnehagen hadde sendt inn en slik søknad. Da hadde jeg heller ringt ppt selv og gitt en bekymringsmelding der jeg hadde fortalt denne store forskjellen og om de evt kunne tatt en observasjon i barnehagen. Fungerer barnet fint sammen med besteforeldre eller andre uten at dere er tilstede? Sier barnet noe selv om hvordan det er å gå i barnehagen da? 0 Siter
Gjest det mener når jeg.... Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg hadde også vært bekymret dersom jeg var foreldrene. Det er jo slik at rammene og miljøet rundt barna påvirker barns atferd. Derfor er det selvsakt at barnet oppfører seg annerledes i barnehagen enn hjemme. Men jeg vil påstå at det svært ofte er barnehagens rammer som gjør barn "umulige", ikke bare den oppdragelsen de har fått hjemme! Beklager men jeg er litt i det kverulerende hjørnet, så nå skal jeg skjerpe meg og ikke lage en anti-barnehage tråd! Det var ikke det trådstarter ba om! Fint! 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Hei! NEI, bhg. kan ikke sende inn søknad til ppt uten deres samtykke. Er dette helt ukjent for dere, eller har dere diskutert/avtalt at det skal vurderes å skrive en søknad til ppt "senere"? Jeg reagerer veldig sterkt om dette ikke er tilfelle, og barnehagen bare presenterer en søknad "ut av det blå"! Dere SKAL ha med papirene (regner med det er en pedagogisk rapport) hjem til gjennomlesning før dere evt. skriver under på dem. Både barnehagen og HJEMMET skal kunne stå inne for det som står i rapporten!!! FORLANG å få en kopi av rapporten (FØR UNDERSKRIVELSE), og les grundig gjennom hva som er skrevet. Dersom dere reagerer på ordlyden eller tonen i rapporten, ville jeg sagt ifra om hvilke punkt som måtte endres før en eventuell innsendelse. Ikke vær redd for å si fra hva dere vil ha endret! Det kan være vanskelig å skrive slike rapporter, særlig om man er ny, eller ikke har så lett for å skrive! Da kan ting komme ut på en litt feil måte. Styreren min leser alltid gjennom rapportene jeg skriver før det går videre. Det som blir redigert vekk, er som regel ting som kan bli for kraftig kost for foreldrene. Da mener jeg negative og "stemplende" ord som aggressiv, negativ, utålmodig osv. Kanskje barnehagen kan (om)formulere seg på en måte som dere kan godkjenne, eller kanskje dere kan gå med på enkelte av punktene bhg. har presentert? (om de er veldig motstridende med deres erfaringer og observasjoner av gutten, be om DOKUMENTASJON (skriftlige observasjoner) som eksempel på atferden). Jeg skjønner godt fortvilelsen deres, men i første omgang syns jeg dere skal slappe av og se an situasjonen. Vent til ting har "lagt seg" rundt sønnen deres. Om atferden hans har vært problematisk lenge, kan det ta tid å endre på etablerte mønstre. Dere har uansett ingen grunn til å føle dere som dårlige foreldre!! Lykke til! klem fra 0 Siter
calendula Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Da min eldste sønn var 9 år tok jeg slevkontakt med PPT fordi jeg følte at skole ikke tok mine bekyminger på alvor og ikke ville koble inn PPT. Det var overhodet ikke noe problem at jeg kontaktet dem men det var tydelig at den "vanlige" kontakte kommer fra barnehage eller skole. Alle skjemaene var tilpasset henvendelse fra skoleverket. Bare ring til PPT og be om en tilmeldning. Første gang møter du/dere alen uten barnet og drøfter dine bekymringer. Senere vil de møte barnet, enten i barenhagen til oberservasjon, eller på PPT kontoret. Dette er alt helt ufarlig og jeg opplevde stor velvilje hos PPT selv om det trolig første gang forledre hadde tatt selvstendig kontakt uten å gå igjennom skolen. 0 Siter
calendula Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Da min eldste sønn var 9 år tok jeg slevkontakt med PPT fordi jeg følte at skole ikke tok mine bekyminger på alvor og ikke ville koble inn PPT. Det var overhodet ikke noe problem at jeg kontaktet dem men det var tydelig at den "vanlige" kontakte kommer fra barnehage eller skole. Alle skjemaene var tilpasset henvendelse fra skoleverket. Bare ring til PPT og be om en tilmeldning. Første gang møter du/dere alen uten barnet og drøfter dine bekymringer. Senere vil de møte barnet, enten i barenhagen til oberservasjon, eller på PPT kontoret. Dette er alt helt ufarlig og jeg opplevde stor velvilje hos PPT selv om det trolig første gang forledre hadde tatt selvstendig kontakt uten å gå igjennom skolen. . 0 Siter
bb71 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg kom på litt til: det er svært vanlig at b.hg. melder til ppt, men foreldre skal samtykke i henvisning. Så kom jeg på en teori. Den går ut på at det i familier er et system og en ballanse i dette. Den har et slags nullpunkt. Når noen lager mye uro og bråk, kompenserer andre med å være stille og snille. Når den som lager uro endrer seg, så endrer de andre seg også. Kanskje kommer den snille med noen mindre snille sider, eller andre som hittil ikke har gjort så mye av seg kommer virkelig til syne! Kan det hende at datteren nå kommer med reaksjoner på storebrors atferd? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg kom på litt til: det er svært vanlig at b.hg. melder til ppt, men foreldre skal samtykke i henvisning. Så kom jeg på en teori. Den går ut på at det i familier er et system og en ballanse i dette. Den har et slags nullpunkt. Når noen lager mye uro og bråk, kompenserer andre med å være stille og snille. Når den som lager uro endrer seg, så endrer de andre seg også. Kanskje kommer den snille med noen mindre snille sider, eller andre som hittil ikke har gjort så mye av seg kommer virkelig til syne! Kan det hende at datteren nå kommer med reaksjoner på storebrors atferd? Den teorien kan jeg skrive under på! Eldstemann hadde en laaang "trassalder" som varte fra hun var ca 16 mnd til hun var syv år gammel. Det føltes iallefall slik ;-) Lillesøster ble født da storesøster var nesten tre år gammel. Jeg venta og venta på den berømmelige "trassalderen" hos henne også, men den kom aldri... Først ifjor når storesøster virkelig fikk roa seg ned, begynte lillesøster. Da var hun fire år gammel og ellers tidlig ute med det meste annet. Hun begynte tidlig å gjøre seg ubemerket når storesøster trassa. Vi ble nesten litt bekymra en stund... Selv om hun aldri har vært så trassig som storesøster var, ser vi likevel at hun på en måte har fått tatt igjen det hun gikk glipp av ;-) 0 Siter
Gjest mamma til aspergergutt Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg ville kanskje bedt ped. leder i barnehagen om et møte, der dere sammen går gjennom søknaden til PPT. Da vår pode ble henvist til PPT, fylte barnehagen ut skjemaet, og vi la ved et brev (eller var det skjema) om hvordan vi oppfattet poden. Vår oppfatning av poden og barnehagens oppfatning av poden sprikte en del. Men saken er jo at barn gjerne oppfører seg forskjellig ut fra situasjonen de er i - og vi observerte han jo ikke i barnehagesituasjonen på samme måte som barnehagepersonalet observerte han - og vise versa. Det viktigste er å ha en god og klar dialog med barnehagen i slike situasjoner, mener 0 Siter
Gjest fortvilte foreldre Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg ville kanskje bedt ped. leder i barnehagen om et møte, der dere sammen går gjennom søknaden til PPT. Da vår pode ble henvist til PPT, fylte barnehagen ut skjemaet, og vi la ved et brev (eller var det skjema) om hvordan vi oppfattet poden. Vår oppfatning av poden og barnehagens oppfatning av poden sprikte en del. Men saken er jo at barn gjerne oppfører seg forskjellig ut fra situasjonen de er i - og vi observerte han jo ikke i barnehagesituasjonen på samme måte som barnehagepersonalet observerte han - og vise versa. Det viktigste er å ha en god og klar dialog med barnehagen i slike situasjoner, mener Hei. Det der med å legge med et eget skriv der vi skriver vårt syn på saken var smart! Regner med vi gjør det. Har en litt roligere sinnstemning idag, etter å ha sovet på det. Av en eller annen grunn er det noe ved oss som trigger denne styreren, og dette kommer igjen gjennom gjentatte foreldresamtaler, og faktisk i andre sammenhenger. Styreren nærmer seg pensjonsalder nå, og flere av foreldrene har kommet med kommentarer av sorten " h*n er for gammel til dette" i lys av å holde styr på de minste, være klar på grenser og "overleve" bråket det avogtil blir i en barnehage. Dessverre er barnehagen så liten at det kun er en styrer og en assistent som jobber der, og lite barn, kun en jente osv.. Vi vurderer å søke overflytting til en større barnehage der de kan få venninner og kompiser. 0 Siter
Gjest fortvilte foreldre Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Hei! NEI, bhg. kan ikke sende inn søknad til ppt uten deres samtykke. Er dette helt ukjent for dere, eller har dere diskutert/avtalt at det skal vurderes å skrive en søknad til ppt "senere"? Jeg reagerer veldig sterkt om dette ikke er tilfelle, og barnehagen bare presenterer en søknad "ut av det blå"! Dere SKAL ha med papirene (regner med det er en pedagogisk rapport) hjem til gjennomlesning før dere evt. skriver under på dem. Både barnehagen og HJEMMET skal kunne stå inne for det som står i rapporten!!! FORLANG å få en kopi av rapporten (FØR UNDERSKRIVELSE), og les grundig gjennom hva som er skrevet. Dersom dere reagerer på ordlyden eller tonen i rapporten, ville jeg sagt ifra om hvilke punkt som måtte endres før en eventuell innsendelse. Ikke vær redd for å si fra hva dere vil ha endret! Det kan være vanskelig å skrive slike rapporter, særlig om man er ny, eller ikke har så lett for å skrive! Da kan ting komme ut på en litt feil måte. Styreren min leser alltid gjennom rapportene jeg skriver før det går videre. Det som blir redigert vekk, er som regel ting som kan bli for kraftig kost for foreldrene. Da mener jeg negative og "stemplende" ord som aggressiv, negativ, utålmodig osv. Kanskje barnehagen kan (om)formulere seg på en måte som dere kan godkjenne, eller kanskje dere kan gå med på enkelte av punktene bhg. har presentert? (om de er veldig motstridende med deres erfaringer og observasjoner av gutten, be om DOKUMENTASJON (skriftlige observasjoner) som eksempel på atferden). Jeg skjønner godt fortvilelsen deres, men i første omgang syns jeg dere skal slappe av og se an situasjonen. Vent til ting har "lagt seg" rundt sønnen deres. Om atferden hans har vært problematisk lenge, kan det ta tid å endre på etablerte mønstre. Dere har uansett ingen grunn til å føle dere som dårlige foreldre!! Lykke til! klem fra Hei. nei denne henvisningen kom ikke ut av det blå, emnet har vært oppe til diskusjon tidligere. Men vi ble enige dengang om å la det bero litt, siden ungen skulle inn til operasjon for falskmandel. Henvisning til operasjon ble gjort på grunnlag av mye snorking og kort lunte/agressivitet/ høyt aktivitetsnivå. Det er bare en uke siden operasjonen og vi syns det er veldig kort vurderingstid hun har (3 dager i barnehagen) for å si utfallet av operasjonen. Vi merker forøvrig stor bedring på lunta her hjemme og han sover bedre og kan ikke høres på lang lei lengre. Siden bhg er VELDIG liten (40 % av ungene i bhg er våre.. 3 stk) er det kun en styrer og en assisten der. Mange ganger virker det som styreren er på jakt etter tilfeller for å lage litt pedagogisk prestisje, har hengt seg på flere foreldre tidligere pga. "språkproblemer". Foreldrene til disse barna har avvist dette. Samtidig er vi usikre på hva som er rett siden vi selvfølgelig ikke ser alt som foregår i bhg, og absolutt vil det beste for barna. 0 Siter
Gjest fortvilte foreldre Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Hvis barnet har så forskjellig adferd fra skole til hjemme så hadde jeg ikke gått med på at barnehagen hadde sendt inn en slik søknad. Da hadde jeg heller ringt ppt selv og gitt en bekymringsmelding der jeg hadde fortalt denne store forskjellen og om de evt kunne tatt en observasjon i barnehagen. Fungerer barnet fint sammen med besteforeldre eller andre uten at dere er tilstede? Sier barnet noe selv om hvordan det er å gå i barnehagen da? Hei. Ja ungene oppfører seg hjemme, hos besteforeldre og hos venner/ tidligere hos dagmamma. Besteforeldre kjenner heller ikke igjen beskrivelsene av gutten. Dette er en liten barnehage, med to ansatte (styrer + assistent), våre tre unger utgjør ca 40 % av ungene i bhg. Der er også et annet søskenpar. Så oppi alt dette sier det seg selv at det blir søskenkrangel, og interne oppgjør der bror forvarer søster osv.. 0 Siter
Gjest fortvilte foreldre Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Unger kan oppføre seg/ vise seg fra en annen side i barnehagen enn hjemme. Det er ikke alltid vi foreldre ser det som andre ser, kanskje vi ikke vil se. Barnehagen skriver jo ikke dette for å være "stygge eller slemme". De har observert dette og hadde jeg vært mor her hadde jeg tatt det svært alvorlig!! Hei. Selvfølgelig tar vi dette alvorlig, hvis ikke hadde jeg ikke brydd meg med å rådføre meg her. Og selvfølgelig skjer det ting i bhg som vi ikke ser. Det er jo en annen setting i bhg, og det er jo der de sosialiserer seg, og lærer at verden er mer enn stua hjemme. vi reagerer på at der er så stor forskjell på hjemme og i bhg (se link til tidligere tråd i trådstarter) i tillegg har vær vært vikar i bhg, og kommentert at det gikk jo flott. Da fikk jeg bare til svar at "han skjerper seg når du er her" Dette er en liten barnehage, med to ansatte (styrer + assistent), våre tre unger utgjør ca 40 % av ungene i bhg. Der er også et annet søskenpar. Så oppi alt dette sier det seg selv at det blir søskenkrangel, og interne oppgjør der bror forvarer søster osv.. De står saken.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.