Gå til innhold

Disse nissene, Blåfjell og Månetoppen...

Anbefalte innlegg

Finnes det to, tre eller enda flere serier om disse nissene med diverse farger på luene? Hos oss er det barnefaren som har sett mest BarneTV, og junior har omtrent vokst fra det, så jeg er litt i villrede. Det vrimler av billige CDer, bøker osv. rundt disse seriene, så jeg trenger en liten oppklaring før jeg evt. handler noen smågaver.

Er det sånn:

Amalies jul - bl.a. om noen rødnisser som teller ned til en fest hvor lengden på luene spiller en stor rolle, men også mye om vanlige mennesker

Jul i Blåfjell - om blånissene, en figur som snakker bakvendt, mamsen og lillegutt osv., temaer som søppelkasting og risiko for utestengelse fra fjellet

Jul på Månetoppen - om Storm og Jentungen og en utrolig langdryg historie om hvorvidt man skal bry seg om beslutningen til en viss avdød grånisse - påfallende lite om figurene fra den andre Blåfjell-serien, men mye om at personlighet er viktigere enn luefarge

Og er det sistnevnte som skal sendes i år, "Storm og Jentungen" er altså det samme som "Jul på Månetoppen"?

"Jentungen og søtgrøtdagen", er det en delhistorie fra Månetoppen, eller er det en frittstående sak for å tyne sitronen enda mer?

Beklager hvis jeg virker uærbødig, for å skape litt balanse kan jeg skryte litt av

Oslo Nyes Jul i Blåfjell-forestilling, som er veldig fin og settes opp i år også.

Og på forhånd takk for hjelpen til dere som evt. har oversikten.

Fortsetter under...

Du har helt rett. Søtgrøtdagen er fra Amalies jul, det er den eneste dagen i året at nissene har sukker på grøten sin! :o)

Takk, godt at noen har totaloversikten. Gubben har ikke hukommelse for detaljer av denne typen. (Derimot har han hodet fullt av f.eks. IP-adresser.)

* kaster seg over boktilbudene *

Annonse

Poden var så liten forrige gang den gikk at jeg ikke husker hva det gikk ut på.

Hvis du søker på "Månetoppen" her på DOL, får du opp noen underholdende tråder om serien fra tidligere år.

Den handler delvis om en ulovlig gjennomført adopsjon og de tilknytningsproblemer den har skapt, men går dessverre ikke inn på hvilke følger det får når den adopterte mot slutten får kontakt med sin biologiske familie.

Den handler også om at luefarge egentlig ikke er det viktigste i verden, selv om nettopp den er fundamentet for all dramatikken.

Det brukes også forholdsvis mye tid på å bygge opp mot et klimaks som voksne seere relativt raskt forstår kommer til å blir sløyfet.

Selv er jeg nok meget langt fra målgruppen...

Hvis du søker på "Månetoppen" her på DOL, får du opp noen underholdende tråder om serien fra tidligere år.

Den handler delvis om en ulovlig gjennomført adopsjon og de tilknytningsproblemer den har skapt, men går dessverre ikke inn på hvilke følger det får når den adopterte mot slutten får kontakt med sin biologiske familie.

Den handler også om at luefarge egentlig ikke er det viktigste i verden, selv om nettopp den er fundamentet for all dramatikken.

Det brukes også forholdsvis mye tid på å bygge opp mot et klimaks som voksne seere relativt raskt forstår kommer til å blir sløyfet.

Selv er jeg nok meget langt fra målgruppen...

...for oss adoptivforeldre?

Hmmmm... Dette må jeg sette meg inn i!

Hilsen

...for oss adoptivforeldre?

Hmmmm... Dette må jeg sette meg inn i!

Hilsen

Jeg håper du forsto at jeg ikke var helt seriøs :-)

Du kan jo lese enkelte innlegg (bl.a. mitt eget) i denne tråden her, fra forrige Månetoppen-runde:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1496166

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...