Gå til innhold

Hvor lenge smitter vannkopper?

Anbefalte innlegg

Gjest Vannkopper

Sønnen min fikk vannkopper på søndag ettermiddag/kveld, altså for 4 dager siden. Hvordan vet vi hvor lenge han er smittefri?

Vi tenkte å ha besøk på lørdag f.k. av en mor med en baby på 8 mndr. Det vil da være 6 dager siden han fikk vannkopper.

Er det noen som kan fortelle meg hvor lang tid det tar før man er smittefri etter vannkopper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203876-hvor-lenge-smitter-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vannkopper er smittsomt fra 2 dager før utslettet bryter ut, men jeg mener bestemt at det ikke er smittsomt lengre 4-5 dager etter utbrudd (kan hende jeg husker feil..). Inkubasjonstiden er ihvertfall 12 til 20 dager. Etter at man har vært syk og blitt frisk igjen blir viruset liggende i dvale i nerveknuter i kroppen og kan vekkes til live senere i livet og gi helvetesild.

Hvis ikke alle andre i familien har hatt

vannkopper vil de antakelig være smittet allerede og kan være smittefarlige for babyen selv om ikke utslettet har brutt ut.

Men vannkopper er ikke farlig annet enn for nyfødte og de med svekket immunforsvar. Små babyer får også gjerne sykdommen lett, spesielt dersom de ammes og mor har hatt vannkopper.

Fortell om vannkoppene, du, og la gjestene bestemme selv om de ønsker å komme på besøk og evt. utsette seg selv og babyen for smitte.

Ser du har fått svar på hvor lenge vannkoppene smitter.

Jeg ville ringt til de besøkende og latt dem velge selv om de ville utsette babyen for smitte. Mange ønsker at barnet faktisk skal få vannkopper som liten pga at små barn gjerne ikke blir så syke. Min yngste datter fikk vannkopper fire mnd gammel og det gikk veldig greit.

Annonse

Gjest Vannkopper

Ser du har fått svar på hvor lenge vannkoppene smitter.

Jeg ville ringt til de besøkende og latt dem velge selv om de ville utsette babyen for smitte. Mange ønsker at barnet faktisk skal få vannkopper som liten pga at små barn gjerne ikke blir så syke. Min yngste datter fikk vannkopper fire mnd gammel og det gikk veldig greit.

Ååååh, sier du det, stakkars liten! Jeg gruer meg for at min minste på 2,5 skal få det, jeg tenker på det med kløen, at h*n ikke skjønner at h*n ikke må klø.

En baby på 4 mndr. har jo ingen mulighet til å greie å klø seg, men gråter kanskje desto mer?

Ååååh, sier du det, stakkars liten! Jeg gruer meg for at min minste på 2,5 skal få det, jeg tenker på det med kløen, at h*n ikke skjønner at h*n ikke må klø.

En baby på 4 mndr. har jo ingen mulighet til å greie å klø seg, men gråter kanskje desto mer?

Vi smurte på hvitvask på alle vannkoppene. Hun hadde spesielt mye oppi hodebunnen, men med hvitvask klødde det faktisk ikke. Egentlig merket vi ingenting til vannkoppene annet enn at hun så litt rar ut med alle prikkene ;-)

Jeg vet at noen er verre plaget enn det mine barn ble, men selv var jeg positivt overrasket over hvor greit det gikk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...