Gjest sinnamamman Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Nå er jeg skikkelig oppgitt og vil gjerne ha noen råd.... Eldstemann på 9 år er veldig uforsiktig med alt fra klær til leker. Han får f.eks hull i alle bukser etter veldig kort tid, har ødelagt flere leker gjerne fordi han skal teste ut ting. Eller han er hardhendt med ting slik at de går i stykker. vi har snakket med han "hundrevis" av ganger om det å ta vare på ting og at han må være litt mer forsiktig. Vi understreker da at det ikke betyr at han ikke skal leke, klatre og ha det gøy. Men at han noen ganger må ta litt hensyn til hva ting tåler. Dessuten må han tenke seg om før han klipper i stykker laken, lager hull i hoppeballer, sjekker om trebrett kan brettes etc.... Han blir lei seg når han skjønner at han har ødelagt noe, men det ser ikke ut til at han lærer noe av dette, og det frustrerer meg noe veldig!! På tre dager nå har han fått hull i en ny bukse, ødelagt en ny hanske og brukket en leke til en av søsknene. Jeg ble så sint på han i kveld - jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre?!? Vi har jo ikke penger til å kjøpe nye klær og ting i ett sett. Syns dere det er for strengt å la han betale litt de gangene han ødelegger pga uforsiktighet? Akkurat nå ser jeg for meg at det er det eneste som "svir" nok til at han virkelig blir litt mer forsiktig. Eller er dette bare noe jeg må leve med å godta?? ------------------------------ Huff... Det er utrolig kjipt å bli så sint rundt leggetid... Det blir sånn en dårlig avslutning på dagen, og vi får ingen hyggelig godnatt-stund overhodet... Ga hverandre ikke en gang nattaklem... Føler meg som en veldig dårlig mor nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203896-oppgitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syns jeg Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hvis han ikke har sovnet ennå så gå inn og snakk litt med ham, så han skjønner at du ikke mente å bli såååå sint. Jeg synes det kunne være en god idé at han må være med å betale litt eller evt. se at ja, da har han ikke slik lenger for den har han ødelagt. Da må han føle konsekvensen selv. Han gjør vel ikke slikt med vilje, men han burde jo lære litt etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203896-oppgitt/#findComment-1458459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RZO Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Betale litt? Regner med at han får lommepenger eller noe slikt da? Vel, da har du iallfall ett utgangspunkt vd å vise til konsekvenser når han BEVISST gjør noe slikt du nevner. Skill mellom uhell og regelrett faenskap. En konsekvens kan naturligvis være å fjerne deler av eller alle lommepengene. En annen ting er å fjerne leker han er glad i - for perioder - slik at han ser at ting skjer når han er uforsiktig. På den andre siden kan du gi han komplementer når han gjør tingene "riktig" (etter din vurdering). Overødsling av komplementer gir også negativt utslag - det skal jo tross alt være naturlig å ta vare på tingene sine. En annen ting jeg tenker på er om gutten i det hele tatt må slite litt for tingene han får hos dere? Det er en god ting at barna må jobbe seg fortjent til populære leker (eller evt. moteklær) før de får det. Da kommer automatisk følelsen av å "ta vare på". Men er det slik at lekene faller ned fra himmelen fra lite planbevisste foreldre, ja da er det automatisk bruk & kast-mentaliteten som oppstår. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203896-oppgitt/#findComment-1458732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Har en stesønn som også er slik. Han er nå 14, og det har vel vært en viss forbedring. Dvs. at han ikke lenger står på f.eks. lekebiler for å se om de fortsatt kan rulle da, og at han biter i stykker klærne sine..... bare for å nevne noe.... Men det har ført til at han ikke har noen ting på rommet. Alt er jo ødelagt. Men han har fortsatt et forbruk av sykler. De siste 8 årene har han hatt 5!!!!! sykler (husker i hvertfall ikke fler....) Og det synes jeg er helt horribelt. Og det virker ikke at han må betale deler/hele selv, eller at vi forteller at han må ta vare på dem - ellers har han ikke sykkel. Jeg har virkelig gått tom for ideer på hva som kan gjøres, så jeg håper du får noen gode tips. De du har fått fram til nå har ikke virket hos oss:-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203896-oppgitt/#findComment-1458870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.