Gå til innhold

Hentereise til Kina med AF

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan fortelle litt hvordan vår tur var:Vi fløy SAS til Beijing.Vanligvis flyr man ut på en fredag og tilbringer et par dager i Beijing med utflukter (Muren, Sommepalasset, den forbudte by). Vi fløy ut på en søndag og tilbrakte bare ca 12 timer i Beijing. Vi bodde på hotel Capital, som var svært og helt ok med masse restauranter mm. Søndag eller mandag flyr man til provinsen (vi brukte China Air/South China air). Vi fikk barna samme dag som vi landet i provinsen. Provinsoppholdet er på minst 5 dager på grunn av papirarbeidet.Vi fikk ordnet alt papirarbeidet på en dag, men det var pga den litt spesielle situasjonen rundt SARS. Vi hadde litt sightseeing hver dag fra 10- etter lunsj (felles), så var det litt egen tid før felles middag på hotellet. Kvelden disponerte man selv. Det var helt greit å kutte enkelte sihtseeingturer, men de fleste var med på det meste.

Etter en uke i provinsen dro vi tilbake til Beijing der vi gjorde unna sightseeingen som de fleste gjør før de får barna, med barn. Den forbudte by er ikke barnevogntilpasset :-).De siste dagene er kun frokost og lunsj dekket. Middag ordner man selv.

Guidene/tolkene står til tjeneste døgnet rundt og vi var kjempefornøyde med våre. Turen var jo ikke akkurat ferie, men vi følte likevel at vi ble båret rundt og alt var ordnet på forhånd. Begge hotellene vi bodde på var flotte - i alle fall bedre enn de jeg vanligvis bor på når jeg reiser.

Vi var i Kina i fjor sommer. Vi reiste til Beijing på en torsdag (landet på fredagen). Vi ble møtt av gauiden vår som forøvrig fulgte oss under hele opplegget, også ut i provinsen. Bagasjen vår ble fraktet med egen buss til hotellet og levert utenfor hotellrom døren. Vi bodde på et veldig flott hotell i Beijing som var tuknyttet et stort kjøpesenter, som også inkluderte en kjempe matbutikk - praktisk hvis man ønsker f.eks å kjøpe den samme morsmelkserstatning med seg hjem (da forblir i allefall noe kjent for barnet:o)) - der kan du kjøpe mye utstyr som er vedlig mye billiger enn hjemme (f.eks neilbiter/saks, tåteflasker, bade ender, etc). Vi ble tatt med på middag og deretter fikk vi oppleve karobatikkshow med nasjonaltroppen i Kina. Lørdagen var det tur til den kinesiske mur, med stopp på en jadefabrikk på veien. Deretter felles lunsj og middag. Søndag var vi i en park (Temple of heaven),, før vi dro sammen med guiden vår med fly ut til provinsen. Der ble vi møtt av en lokal guide og transportert til et veldig flott hotell. Så spiste vi middag sammen. mandagen var det dokumentarbeid før lunsj og overrekkelse av barna. Felles middagen på hotellet den kvelden var ganske spesiell kan jeg fortelle :o) De resterende dagene var vi på utflukter, ble tatt med flott restauranter for lunsj go felles middager på hotellet om kvelden - det var veldig bra. Utfluktene var tilpasset og passet fint å ha med seg de små barna - som forøvrig aldri hadde vært ute før!!! Et tips er å ha med en babybjørn slik at du kan ha barnet på magen de første dagene med øyekontakt, for deretter å bruke en vogn der barnet kan se deg når du triller (det er en viss trygghet for barnet). (Vogner kan du kjøpe i Kina, billig, vi kjøpte i Beijing). Lørdag morgen returnerte vi til Beijing hvor vi fremdeles hadde inkludert lunsjene og en "festmiddag" i en restaurant ved siden av den himmelske fredsplass (Peking and - kjempegodt), de to andre middagene sørget vi for selv. Utfluktene var sommerpalasset, perlefabrikk, silkefabrikk, silkemarkedet og den forbudte by.

Dette var en fantasisk tur, mye pga det supre opplegget AF hadde - dere kan bare glede dere til deres livs største opplevelse!!

Et annet godt tips er å ha med seg litt apotekting, få en resept på bredspektret antibiotika/penseling og salve for evt øyekatar, termometer, febernedsettende (både til barnet og m&p), micro laxs (mini klyster) - noen får litt forståppelse pga den stressende nye situasjonen... og en god rumpesalve (det finnes en på apoteket som er med litt tjære i som er vedlig god - brukes også av de med psoriasis). Dessuten ville jeg også tatt med en fet krem (f.eks Apobase), noen er vedlig tørre i huden. Pluss baby shampo og mild "såpe" (cosmica har en super en med pumpe - kan love deg det er praktisk og enklere i bruk :o)) Lurt å ta med en engangs srøyte (uten nål altså...), hvis du trenger å gi medisin. Husk flaskekost og salo til vask av flasker og det kan være lurt å ha med en liten termos for varmt vann slik at dere kan lage melkflasker hvor som helst - det blir litt mobilt kjøkken på Kinaturen! Våt klut i pose er også supert - jeg blir helt revet med jeg nå.... skulle ønske det var vi som skulle til Kina!!!!!

Men noe av det viktigste er å ha med noe varmt å ha på inne, også på bussen, for barnet, hvis dere reiser i de varme mnd - vi tok konsekvent på datteren vår jakke og londs/evt teppe når vi oppholdt oss i aircond rom - der er det nemlig kaldt og barna har ikke opplevd slike temp forskjeller, det var derfor mange som ble forkjørlet av det. Ta med et lite teppe, det syntes vi var nyttig. Det er også v kaldt på flyet, vi hadde blitt anbefalt å ha med ullbody og fleece jakke og det var supert!!!

Bekalger hvis dette ble litt voldsomt, men jeg ble som sagt litt revet med og selv om jeg anbefaler en del apotekting, så er det heldigvis ikke så mange som er/ blir syke. Vi hadde også med luse vask og ormpiller....

God tur til midtens rike - dere kan bare glede dere. Vi har vært mye ute å reist og trives ikke med "flokke" opplegg, men dette var helt supert, dere trenger kun å tenke på barnet og dere selv, ALT annet blir ordnet for dere - jeg har ikke opplevd maken til strømlinjeformet opplegg.

Lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...