Gå til innhold

Endre bårlige do vaner


Gjest Khibiny

Anbefalte innlegg

Gjest Khibiny

Hjelp meg å endre do vanene.

Jeg har i tidligere innlegg skrevet at min 10 årige datter tisser seg ut, nå har jeg tenkt å skrive litt om min 8 åring som bæsjer seg ut.

Jeg vet bare ikke mine arme råd, jeg aner ikke hvordan jeg skal hjelpe han til å slutte å bæsje seg ut. Han har helt siden han var liten gutt bæsjet på seg, bare litte granne, men nok til at det ikke skal være der, men i do.

Vi har vært på sykehuset da han var 6 år og fikk vite at det ikke var noe som feilte han, og det tror jeg ikke selv heller.

Men nå er jeg fortvilet og føler at jeg har prøvd det meste med belønningssystem, trusler om bleier, vask av eget tøy, PP- tjenesten, etc. Så nå sitter jeg atter en gang på Dr. Online.

Etter å ha lest svaret jeg fikk fra Siri Harket, forstår jeg det slik at mange sliter med dårlige do vaner. Hvordan skal jeg klare å endre dovanene til de eldste barna mine? Og ikke minst, hvordan skal jeg lære min yngste sønn gode do vaner slik at jeg slipper å ha tiss og bæsj truser i 10 år til.

Håper så inderlig på gode råd!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til Khibiny Jeg kan godt forstå at man blir fortvilet av å ha to barn som ikke klarer å holde på urin eller avføring.Den ene venter vel på videre undersøkelser på sykehus, og den andre har vært der. Det med do vaner er ikke så lett i forhold til barn. Men prøv å få til rutiner på do.Et forslag kan være at de alltid skal gå på do når de står opp. Videre minst en gang på skolen, når de kommer hjem,etter middag, og før leggetid. Sett opp en timeplan for de med faste tider. Begge barna er vel såpass store at de ikke vil oppleve at det lukter tiss eller avføring av de.Nå det gjelder sønnen din så kan det være det blir spor i trusa fordi han ikke tar seg tid på toalettet til å bli ferdig. Prøv i hvertfall en fast timeplan på de en stund.Det kan godt være det hadde vært lurt om en anne enn mor og far snakket med de om dette.Ofte tar barn det litt mer alvorlig når det er andre som tar det opp Kanskje det finnes en uroterapeut på stedet der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått begge ungene undersøkt og legene ikke kan finne noen grunn til at den ene tisser og den andre bæsjer på seg, syntes jeg du bør gjøre alvor av truslene dine og sette på dem bleie begge to. Kanskje dette vil få dem til å være mere opptatt at å tenke på å gå på do på egenhånd. Uansett må det være bedre for alle parter at de har bleie på seg enn at alt skal gå i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...