Gå til innhold

Slanking meg her og slanking meg der

Anbefalte innlegg

Er enig jeg og.

Må kanskje være slitsomt for dem med vektproblemer også, de må vel føle seg forfulgte eller noe etterhvert.

Det som irriterer mest er alikavel den idiotiske som kommer i postkassa...

"Nå er endelig løsningen på ditt vektproblem her"

Klø meg i rævva liksom...jeg trenger da for fanken ikke å slanke meg!

:)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

10

• Goliath

10

• egilsdatter

8

• pip

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest kalendria

Åh, jeg er så enig! Og jeg er livredd for hva alt dette fokuset gjør med ungene våre!

Dessuten - det er ingen som vet hvordan man løser problemet sterk overvekt foreløpig. Løsningen må den enkelte selv finne frem til, og slankeklubber gjør vondt verre for de fleste som har alvorlig overvekt. De (vi) klarer ikke leve opp til kravene likevel, i lendgen, fordi det ofte er hodet som må "fikses" først - og ingen slankeklubber jeg har vært borte i, tar hensyn til det.

Jeg har jobbet meg ned fra farlig overvekt til kosmetisk overvekt selv, og det har jeg gjort gjennom terapi og livsstilsendring, uten vekt og fastlagte menyer jeg uansett ikke ville klart å holde. Men enkle løsninger finnes ikke på alvorlig overvekt, og jeg mener at all "propagandaen" vi utsettes for tiden for det første ikke når de som virkelig har behov for det (fordi de har helt feil fokus) og for det andre er livsfarlig for ungene våre.

Jeg er enig. Tror egentlig fokuset bør snus fra "overvekt" til "helse" - det vil si: fremme et normalt, sunt kosthold og gevinsten av å bevege seg litt. Ikke nødvendigvis hardtrene, men like gjerne å ta en spasertur (gjerne litt rask) i løpet av dagen. - og så jobbe ut fra det.

Tror det overdrevne "slank og lykkelig" fokuset som er nå, kan virke MOT sin hensikt for dem som har sykelig/helseskadelig fedme. Det er så langt å komme seg ned til idealet, at jeg tror det er lett å gi opp. Hvis man derimot fokuserte på de helsemessige gevinstene av å spise sunt og bevege seg litt mer, ville det kanskje være lettere å bli motivert? Kanskje?

Det tror jeg du har rett i.

Og jeg tror også at de fleste med litt overvekt (men ikke så mye at den er ikke helsefarlig) hadde vært vesentlig lykkeligere om de ikke hele tiden hadde blitt møtt med denne "bli slank og lykkelig" reklamen som du ser hvor enn du snur deg.

Det blir veldig galt og veldig A4 når man lager et så snevert "ideal" som så alt for mange produsenter/leverandører av produkter og tjenester gjør.

Men jeg tror det er svært vanskelig å gjøre noe med det - desverre.

Det forandrer ikke det faktum at overvekt ikke er noe pent...

Ikke i dine øyne, nei, tydeligvis. Det gjør det til et faktum for DEG. jeg synes det er litt merkelig/trist at du setter likhetstegn mellom "overvektig" og "ikke pen", inplisitt at "slank" = "Pen" - sånn ser ikke jeg på det.

Jeg kjenner tynne mennesker som jeg slett ikke regner som skjønnheter - og noen som virkelig er vakre. OG jeg kjenner overvektige som er nydelige - og andre som ikke er fullt så nydelige. Dersom vekta KUN er det som definerer skjønnhet i dine øyne, synes jeg du er rimelig snever.

Men det er OK.

(Selv føler jeg meg faktisk ganske pen - og mannen min synes jeg er vakker - og det er egentlig det som betyr noe for meg:-)

Åh, jeg er så enig! Og jeg er livredd for hva alt dette fokuset gjør med ungene våre!

Dessuten - det er ingen som vet hvordan man løser problemet sterk overvekt foreløpig. Løsningen må den enkelte selv finne frem til, og slankeklubber gjør vondt verre for de fleste som har alvorlig overvekt. De (vi) klarer ikke leve opp til kravene likevel, i lendgen, fordi det ofte er hodet som må "fikses" først - og ingen slankeklubber jeg har vært borte i, tar hensyn til det.

Jeg har jobbet meg ned fra farlig overvekt til kosmetisk overvekt selv, og det har jeg gjort gjennom terapi og livsstilsendring, uten vekt og fastlagte menyer jeg uansett ikke ville klart å holde. Men enkle løsninger finnes ikke på alvorlig overvekt, og jeg mener at all "propagandaen" vi utsettes for tiden for det første ikke når de som virkelig har behov for det (fordi de har helt feil fokus) og for det andre er livsfarlig for ungene våre.

Du skriver mye svært fornuftig her, og spesielt bet jeg meg merke i dette:

"Men enkle løsninger finnes ikke på alvorlig overvekt, og jeg mener at all "propagandaen" vi utsettes for tiden for det første ikke når de som virkelig har behov for det (fordi de har helt feil fokus) og for det andre er livsfarlig for ungene våre."

Jeg er HELT enig med deg.

"Selvsagt får man ikke noe perfekt samfunn av det, men man får i allefall vakre og sunne/friske mennesker, og de er som regel også lykkeligere."

Er man ikke vakker av ett par kg for mye? Kommer ikke det an på øyet som ser?

Hva med alle de som har spiseforstyrrelser? Er de lykkelige? De utvikler jo ofte dette pga ett stort press etter og være slank og vakker som du sier at vi alle må være.

Vakker går ikke bare på utseende. Utstråling har mye og si.

Er ingenting galt i og leve sunt. Men jeg synes du er ganske standhaftig når du mener at at alle skal være slanke, da blir de mest sannsynlig lykkelige også.

Er det ikke opp til hver enkelt om hva som gjør de lykkelige?

Vi er ikke alle like. La folk være ulike, og la de velge selv om de vil være sylslanke, eller ha ett par kg for mye.

Jeg må da kunne mene at slanke mennesker er idealet?

De som har spisevegring har jo en sykdom og er jo derfor ikke lykkelige, dette kommer nok ikk bare av slankepress, men generelt svak psykeog arv.

Annonse

Ikke i dine øyne, nei, tydeligvis. Det gjør det til et faktum for DEG. jeg synes det er litt merkelig/trist at du setter likhetstegn mellom "overvektig" og "ikke pen", inplisitt at "slank" = "Pen" - sånn ser ikke jeg på det.

Jeg kjenner tynne mennesker som jeg slett ikke regner som skjønnheter - og noen som virkelig er vakre. OG jeg kjenner overvektige som er nydelige - og andre som ikke er fullt så nydelige. Dersom vekta KUN er det som definerer skjønnhet i dine øyne, synes jeg du er rimelig snever.

Men det er OK.

(Selv føler jeg meg faktisk ganske pen - og mannen min synes jeg er vakker - og det er egentlig det som betyr noe for meg:-)

Godt sagt!

:-)

Det å ta vare på kroppen, har da veldig lite med å se pen ut å gjøre. Det er faktisk stor enighet om at det er bedre å være sunn og overvektig enn usunn og slank. Og det er en del folk i den siste kategorien, også.

Jeg nekter å la min verdi som menneske bli styrt av hvor mange kilo jeg veier. Hvis du bedømmer folk etter sånne verdier, så er du uansett et menneske jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Og jeg nekter i alle fall å akseptere at min datters selvbilde skal knyttes til hvilken buksestørrelse hun har!

Men sunne er vi, hele hurven!

Man er per def ikke sunn om man er feit.

Men det er OK.

Har ikke sagt at man automatisk er pen om man er slank, men dvaske feite folk kan jo ikke bli vakre.

De aller fleste ser sitt beste ut om de er slanke.

Det forandrer ikke det faktum at overvekt ikke er noe pent...

hei, det kommer ann på øynene som ser. Jeg personlig synes det er "penere" med en person som for eks.har 5kg for mye i forholdsvis god form med godt humør og helse, enn en med undervekt i dårlig form, som kansje er deprimert pga. dårlig og mangelfull kosthold.

Dette er satt på spissen. Gråsonene er mange , dette er ikke sort-hvitt. Det er ikke et enkelt svar som erriktig her.

Man er vel neppe sunn om man er lubben...

Neivel? Hva baserer du det på, da? I følge forskning er det ingenting helsemessig galt med å være overvektig, men fedme, derimot, kan være helseskadelig.

Man kan godt være både trent og sunn, men likevel lubben.

Annonse

hei, det kommer ann på øynene som ser. Jeg personlig synes det er "penere" med en person som for eks.har 5kg for mye i forholdsvis god form med godt humør og helse, enn en med undervekt i dårlig form, som kansje er deprimert pga. dårlig og mangelfull kosthold.

Dette er satt på spissen. Gråsonene er mange , dette er ikke sort-hvitt. Det er ikke et enkelt svar som erriktig her.

Hvorfor sammenlikner du en frisk person med en syk?

En tynn syk person vil jo ikke se så bra ut som en frisk tynn person heller. Usaklig.

Neivel? Hva baserer du det på, da? I følge forskning er det ingenting helsemessig galt med å være overvektig, men fedme, derimot, kan være helseskadelig.

Man kan godt være både trent og sunn, men likevel lubben.

Hvis man er sunn så blir man neppe lubben da. Det er basic da.

Man er vel neppe sunn om man er lubben...

Hei, det kommer ann på hva din definisjon for lubben er.

Etter min definisjon kan man være sunn om man har 5kg for mye, og spiser relativt sunnt,trives og beveger seg regelmessig. Forbrenningen kan forandre seg også gjennom livet.F.eks. pga. stoffskiftet og andre faktorer som påvirker.

Hei

jeg fikk spisevegring da jeg var 11år pga en mor og far og andre slektninger som snakket om mye slanking . Mamma slanket seg støtt, da hun hadde 4kg for mye. Jeg er heldigvis frisk idag.

Hei, det kommer ann på hva din definisjon for lubben er.

Etter min definisjon kan man være sunn om man har 5kg for mye, og spiser relativt sunnt,trives og beveger seg regelmessig. Forbrenningen kan forandre seg også gjennom livet.F.eks. pga. stoffskiftet og andre faktorer som påvirker.

Lubben er man jo om man er litt for rund, altså overvektig. Kategorien normalvektig strekker seg over endel kilo, så man kan gå litt opp og ned før man faller ut av den. Men man er ikke lubben OG normalvektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...