Gå til innhold

Slanking meg her og slanking meg der

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

10

• Goliath

10

• egilsdatter

8

• pip

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Takk. Du er ikke alene om å reagere på fokuset mat/helse/kropp/TYNGDE.

Det er flere undervektige enn overvektige jenter i ungdomsåra. Nå behandler de jenter med "helsenevroser" å sykehsune"! Ja, samfunnet vårt har et sykt forhold til kropp -men det er ikke "de tunge" som er problemet her, de er en del av et mye større bilde.

Men det er merkelig. Menneskene ser ut til å alltid måtte ha noen "syndere" å ta, noe som alle kan fordømme, og være enige om er galt, noe man kan peke på å si "fy skam", noe man kan gi foreldrene skylda for, enten det er dårlg oppførsel, arvesynd, umoral, psykiske problemer, eller som nå -vekt.

Jeg er ganske så enig med deg, og forstår ikke hvorfor man ikke kan nøye seg å fokusere på problemet med helsefarlig overvekt, i stedet for det slankehysteriet man overfokuserer på - der det eneste som ser ut til å være riktig og akseptert er idealvekten +/- 1/2 kg....

Men når det er sagt så er helseskadelig overvekt etterhvert blitt et stort problem, som det burde fokuseres på - bare man hadde klart å legge vekt på det skadelige, og ikke den helt akseptable "lubbenheten".

Ja, sykelig fedme øker. Men oppmerksomheten dette gis i offentlige fora samsvarer ikke med økningen av dette som et helseproblem, det er helt ute av sine proposjoner. Hvorfor få rnettopp dette så mye oppmerksomhet, og ikke andre sykdommer som øker minst like mye?

Fordi det er noe i dette temaet som "kiler i øret" -det er min teori.

Åh, jeg er så enig! Og jeg er livredd for hva alt dette fokuset gjør med ungene våre!

Dessuten - det er ingen som vet hvordan man løser problemet sterk overvekt foreløpig. Løsningen må den enkelte selv finne frem til, og slankeklubber gjør vondt verre for de fleste som har alvorlig overvekt. De (vi) klarer ikke leve opp til kravene likevel, i lendgen, fordi det ofte er hodet som må "fikses" først - og ingen slankeklubber jeg har vært borte i, tar hensyn til det.

Jeg har jobbet meg ned fra farlig overvekt til kosmetisk overvekt selv, og det har jeg gjort gjennom terapi og livsstilsendring, uten vekt og fastlagte menyer jeg uansett ikke ville klart å holde. Men enkle løsninger finnes ikke på alvorlig overvekt, og jeg mener at all "propagandaen" vi utsettes for tiden for det første ikke når de som virkelig har behov for det (fordi de har helt feil fokus) og for det andre er livsfarlig for ungene våre.

Dette var et godt og viktig innlegg, synes jeg.

Ja, sykelig fedme øker. Men oppmerksomheten dette gis i offentlige fora samsvarer ikke med økningen av dette som et helseproblem, det er helt ute av sine proposjoner. Hvorfor få rnettopp dette så mye oppmerksomhet, og ikke andre sykdommer som øker minst like mye?

Fordi det er noe i dette temaet som "kiler i øret" -det er min teori.

Det er nok knyttet mye opp mot den oppmerksomheten som slankehysteriet allerede har. Og derfor trekkes problemstillingen med helseskadelig overvekt med i "dragsuget" - og gis større medie dekning enn hva det ellers ville gjort.

Vekt/overvekt/undervekt selger desverre så alt for godt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...