Gå til innhold

Noen som er med på diabetesundersøkelse?

Anbefalte innlegg

Vi hadde helsesøster på besøk denne uken. Hun hadde med seg info om en diabetesundersøkelse som lillebror ble invitert til å være med på.

Er det noen her som har valgt å være med/ ikke være med?

Hvorfor valgte du som du gjorde?

Jeg synes det virker som veldig mye jobb hvis det viser seg at lillebror har det aktuelle genet. Dette skremmer meg litt.

Fortsetter under...

Vi fikk tilbud om å være med da lillebror var nyfødt. (Helsesøster informerte om det på hjemmebesøket) Vi sa nei fordi jeg tror vi ville stresset veldig med det hvis han hadde hatt genet. (passet på mat, symptomer, engstelse etc. etc...)

Får alle barna i barnehagen dette tilbudet, eller er det bare din gutt? Har du grunn til å tror at han kan ha/få diabetes?

Dette gjelder en nyfødt gutt, og det er en undersøkelse som skal inkludere 100 000 nyfødte.

Undersøkelsen er i regi av Folkehelseinstituttet. Det står at de har kartlagt et gen som forårsaker Diabetes 1, og nå ønsker de å se hvor mange som har dette genet, og hva som får noen med genet til å utvikle diabetes 1, og noen til ikke å gjøre det. Er det bare arv, eller også miljøfaktorer.

Vi har ingen grunn til å tro at lillebror har diabetes, eller noe gen som disponerer.

Vi tok denne genprøven av minstemann, men fikk heldigvis rask tilbakemelding om at han ikke hadde det.

Er enig om at det virker som mye arbeid om de finner det, men hva om det da kan løse litt av gåten rundt barnediabetes?

Ja, det er akkurat det jeg tenker på også. Tenk om man kan løse gåten?

Annonse

Vi fikk tilbud om å være med da lillebror var nyfødt. (Helsesøster informerte om det på hjemmebesøket) Vi sa nei fordi jeg tror vi ville stresset veldig med det hvis han hadde hatt genet. (passet på mat, symptomer, engstelse etc. etc...)

Og det tenker jeg på også. Tenk om vi får vite at han har genet, hvordan vil vi da forholde oss?

Også avføringsprøver hver måned i 3 år!!!

Gjest blomsterløk

Gutten vår på snart 4 år er med i denne gruppa.

Vi tok den såkalte børsteprøven av munnhulen før han ble 3 måneder. Tenkte at dette kunne vi jo være med på, og regnet med at det var det.

Men etter en liten stund fikk vi telefon fra helsesøster i prosjektet, som fortalte at gutten har det såkalte genet.

Nå er han snart 4 år, og vi hadde valgt å være med på nytt igjen, hvis vi hadde blitt forespurt.

Det er jo tross alt viktig forskning, samtidig som gutten blir fulgt opp når det gjelder diabetes. Han har ikke utviklet diabetes, og håper så klart han slipper det.

Litt ekstra jobb er det så klart, men ikke veldig mye. Det første leveåret tar de blodprøver hver 3. mnd. Etter det er det 1 gang i året. Avføringsprøver sendte vi inn 1 gang i måneden fram til han var 3. Og den er veldig grei å ta når du allikevel skifter bæsje-bleie.

Som sagt, vi hadde stilt opp en gang til om mulig. Ikke noe ubehageligheter for barnet heller, blodprøvene har gått veldig bra også her. Og dagboka er veldig enkel å fylle ut også.

Nå har ikke jeg noen baby, men om dette hadde vært aktuelt da jeg fikk mine to hadde jeg garantert vært med. Faren til barna har diabetes type 1, så det hadde sier seg vel selv hvor viktig vi syns diabetesforskning er. Om det ikke løser gåten vil det uansett ikke være unyttig informasjon, og det med avføringsprøver er vel ikke noe stort problem, særlig ikke på bleiebarn.

Vi deltok med lillesøster fordi vi a) ønsket å få vite det om hun hadde genet, slik at vi kunne være mer "føre var" i forhold til kosthold o.l. og B) ønsket å gi et bidrag til kanskje å løse gåten.

Svaret var positivt for vår del, hun hadde ikke genet.

Gjest aldri mer

Dette gjelder en nyfødt gutt, og det er en undersøkelse som skal inkludere 100 000 nyfødte.

Undersøkelsen er i regi av Folkehelseinstituttet. Det står at de har kartlagt et gen som forårsaker Diabetes 1, og nå ønsker de å se hvor mange som har dette genet, og hva som får noen med genet til å utvikle diabetes 1, og noen til ikke å gjøre det. Er det bare arv, eller også miljøfaktorer.

Vi har ingen grunn til å tro at lillebror har diabetes, eller noe gen som disponerer.

Vi var med i undersøkelsen og har bare negativ erfaring! Det gikk greit så lenge vi i to år fulgte alle "oppgavene" til punkt og prikke. Men vi ønsket av ulike grunner å trekke oss ut. Dette har man full rett til å gjøre uten å oppgi grunn. Da var "forskerne" ikke så forståelsesfulle lenger og jeg måtte oppgi tre grunner og fikk 6 telefoner før de gikk med på at vi sluttet. Det viser seg også at materialet som blir brukt ikke følger alle regler i forhold til forskning i følge en professor på området.

Gutten vår på snart 4 år er med i denne gruppa.

Vi tok den såkalte børsteprøven av munnhulen før han ble 3 måneder. Tenkte at dette kunne vi jo være med på, og regnet med at det var det.

Men etter en liten stund fikk vi telefon fra helsesøster i prosjektet, som fortalte at gutten har det såkalte genet.

Nå er han snart 4 år, og vi hadde valgt å være med på nytt igjen, hvis vi hadde blitt forespurt.

Det er jo tross alt viktig forskning, samtidig som gutten blir fulgt opp når det gjelder diabetes. Han har ikke utviklet diabetes, og håper så klart han slipper det.

Litt ekstra jobb er det så klart, men ikke veldig mye. Det første leveåret tar de blodprøver hver 3. mnd. Etter det er det 1 gang i året. Avføringsprøver sendte vi inn 1 gang i måneden fram til han var 3. Og den er veldig grei å ta når du allikevel skifter bæsje-bleie.

Som sagt, vi hadde stilt opp en gang til om mulig. Ikke noe ubehageligheter for barnet heller, blodprøvene har gått veldig bra også her. Og dagboka er veldig enkel å fylle ut også.

Så du synes ikke det er mye jobb altså?

JEg er helt enig i at det er veldig viktig forskning, men føler jeg har mer enn nok å gjøre med 3 barn og stort hus og en mann som jobber borte...

Annonse

Vi var med i undersøkelsen og har bare negativ erfaring! Det gikk greit så lenge vi i to år fulgte alle "oppgavene" til punkt og prikke. Men vi ønsket av ulike grunner å trekke oss ut. Dette har man full rett til å gjøre uten å oppgi grunn. Da var "forskerne" ikke så forståelsesfulle lenger og jeg måtte oppgi tre grunner og fikk 6 telefoner før de gikk med på at vi sluttet. Det viser seg også at materialet som blir brukt ikke følger alle regler i forhold til forskning i følge en professor på området.

Oj! Det står jo så fint at man kan trekke seg når som helst uten at noen stiller noen spørsmål!

Hmmm, ble plutselig mer i tvil igjen nå.

Oj! Det står jo så fint at man kan trekke seg når som helst uten at noen stiller noen spørsmål!

Jeg synes nesten alltid jeg ser nicket ditt her hvis jeg er innom på denne tida i helgene. :) Dol-frokost på deg også? ;)

Gjest blomsterløk

JEg er helt enig i at det er veldig viktig forskning, men føler jeg har mer enn nok å gjøre med 3 barn og stort hus og en mann som jobber borte...

Skjønner godt at du synes det virker som det er mye.

Men det er ikke på langt nær så ille som det høres ut. Vi syntes også at det virket som det var mye. Men det er ingenting som tar lang tid ang. dette. Bæsjeprøven er jo veldig fort gjort når du allikevel skal skifte bleie. Og notatene i dagboka er også veldig raskt gjort. Det vi gjorde var at vi fyllte den ut hver kveld når det var noe som skulle fylles ut, og det var jo stort sett kun når han var syk.

Og skjemaet som skal fylles ut en gang i året og sendes inn er veldig fort gjort, for da har du alle merknader i dagboka.

Skjønner jo godt at du er litt i tvil, for man har jo flere barn, hus og mann i tillegg. Men synes dette har gått svært lett å følge opp for vår del.

Og folkehelseinstituttet er svært flinke til å legge alt til rett for oss, så det er minst mulig tidskrevende.

Gjest blomsterløk

Og mest sannsynlig vil ikke barnet deres ha dette genet, for prosentvis er det ikke mange av barna som har dette genet.

Og skulle han ha genet, blir dere jo fulgt opp hele veien, i tilfelle han skulle utvikle diabetes. Betryggende.

Gjest blomsterløk

Jeg har kjennskap til en som trakk seg fra undersøkelsen, og hun har ingen negative erfaringer av den grunn.

Ville bare nevne det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...