kizmiaz Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Nå har jeg observert dette i en del år, samt pratet med mange andre om det. Noen dokumentasjon har jeg ikke. Men går utifra at man må kunne stole på det man ser. Har også pratet med min bestemors generasjon om dette fordi jeg har reagert på hvor lenge man bruker bleier. Det var i følge henne tidigere avvenning før. Så dersom alt man sier her inne, som andre ikke er enig i, skal dokumenteres vitenskapelig, blir det ikke mange innlegg. Dette er et JEG SYNSER type innlegg. Jeg ser det jeg ser og undrer meg. At jeg nevner hjemmeværende spesielt er at det er de som forbauser mest. De har tiden til å gjøre en ekstra innsats. Faktisk, når du først reiser spørsmålet, min mor har alltid undret seg over hvorfor man ikke starter med bleieavvenning tidligere, "nå til dags". Iflg henne startet hun med bleieavvenningen og pottetrening allerede da vi barna var 9-10 mnd gamle, da vi kunne sitte selv og dermed sitte på potte... Jeg synes jo dette hørtes vel tidlig ut, men det var sikkert nødvendig på den tiden (50-60 tallet), da det bare var tøybleier som man måtte koke. Slik sett sparte jo de hjemmeværenmde husmødrene seg for mye arbeid dess tidligere bleiene forsvant. Senere bleieavvenning er nok et resultat av papirbleiene og at de stadig blir bedre. samt at anbefalinger går ut på å ikke starte før barnet selv viser interesse/er moden for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1460946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg syns at når barna er fylt tre år bør de være uten bleie. De er store nok til å kunne klare dette. De kan jo så mye annet i den alderen, så dersom det ikke er spesielle grunner til det, kan ikke jeg forstå annet. Det må da være bedre for alle parter å kunne kvitte seg med bleiene? Jeg må bare spørre: Har du unger sjøl!? Hvor mange, i tilfelle!? Er bare nysgjerrig, altså! Ikke alle 3-åringer er modne for å slutte dagen etter de fyller 3 år, det er veldig individuelt! Hos oss var eldstemann tidligst ute, han slutta da han var 2,5 år. Jenta har slutta med dagbleie (fylte 3 i midten av mars), men tviholder på nattbleia! Unger er ikke like, tvinging gjør vondt verre, - og ærlig talt; Om man er hjemmeværende eller ikke spiller vel sant og si ingen rolle!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1460961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg tror nok det har med å gjøre at mødrene i gamle dager måtte vaske bleier og dermed var det mye viktigere å få ungene rene. Tanta mi forteller at fetteren min var ren da han var litt over ett år, jeg var ikke så tidlig ute, jeg var ett og et halvt. Jeg har satt ungene mine på potte tidlig, det var aldri tvang. I barnehagen satte de ungene på potte på rad og rekke og leste for dem og håpet at det ga resultat. Så to av mine sluttet med bleie sommeren de fylte to, eldstemann var ble sluttet sommeren han fyllte tre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Eh... nå blir jeg litt forvirra her - sier du at morra di starta pottetrening med ungene når de var 9-10 mnd??? Oppriktig talt... barn skal ikke bare være fysisk stor nok til å kunne sitte på potte, de skal være mentalt klare til å forstå hva det innebærer også!! HVor lang tid brukte mor di på avvenning da mener du? 1/2 år? For det ville jeg isåfal tippe, og da er det ingen grunn til å begynne pottetrening så tidlig, da kunne man like gjerne begynt da ungen var 15 mnd.og det KANSKJE var en reell sjangse for at ungen skulle forstå - med sin lille rasjonelle forstand - at han/hun kunne tisse i potta veg egen kontroll. Min sønn er 20 mnd.og det er over hodet absolutt ingenting som tilsier at han kan kontrollere blæra si! Jeg iser ikke dermed at ingen yngre barn kan kontrollere tissing, jeg har en niese som var 18 mnd.da hun blei tørrlagt, men dette er IKKE det som er det aller mest normale. Så jeg reagerer litt på innlegget ditt, da det virker ganske usannsynlig at det skal være noen reell sjangse for å avvenne en baby med bleier!... M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Faktisk, når du først reiser spørsmålet, min mor har alltid undret seg over hvorfor man ikke starter med bleieavvenning tidligere, "nå til dags". Iflg henne startet hun med bleieavvenningen og pottetrening allerede da vi barna var 9-10 mnd gamle, da vi kunne sitte selv og dermed sitte på potte... Jeg synes jo dette hørtes vel tidlig ut, men det var sikkert nødvendig på den tiden (50-60 tallet), da det bare var tøybleier som man måtte koke. Slik sett sparte jo de hjemmeværenmde husmødrene seg for mye arbeid dess tidligere bleiene forsvant. Senere bleieavvenning er nok et resultat av papirbleiene og at de stadig blir bedre. samt at anbefalinger går ut på å ikke starte før barnet selv viser interesse/er moden for det. Eh... nå blir jeg litt forvirra her - sier du at morra di starta pottetrening med ungene når de var 9-10 mnd??? Oppriktig talt... barn skal ikke bare være fysisk stor nok til å kunne sitte på potte, de skal være mentalt klare til å forstå hva det innebærer også!! HVor lang tid brukte mor di på avvenning da mener du? 1/2 år? For det ville jeg isåfal tippe, og da er det ingen grunn til å begynne pottetrening så tidlig, da kunne man like gjerne begynt da ungen var 15 mnd.og det KANSKJE var en reell sjangse for at ungen skulle forstå - med sin lille rasjonelle forstand - at han/hun kunne tisse i potta veg egen kontroll. Min sønn er 20 mnd.og det er over hodet absolutt ingenting som tilsier at han kan kontrollere blæra si! Jeg iser ikke dermed at ingen yngre barn kan kontrollere tissing, jeg har en niese som var 18 mnd.da hun blei tørrlagt, men dette er IKKE det som er det aller mest normale. Så jeg reagerer litt på innlegget ditt, da det virker ganske usannsynlig at det skal være noen reell sjangse for å avvenne en baby med bleier!... M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Eh... nå blir jeg litt forvirra her - sier du at morra di starta pottetrening med ungene når de var 9-10 mnd??? Oppriktig talt... barn skal ikke bare være fysisk stor nok til å kunne sitte på potte, de skal være mentalt klare til å forstå hva det innebærer også!! HVor lang tid brukte mor di på avvenning da mener du? 1/2 år? For det ville jeg isåfal tippe, og da er det ingen grunn til å begynne pottetrening så tidlig, da kunne man like gjerne begynt da ungen var 15 mnd.og det KANSKJE var en reell sjangse for at ungen skulle forstå - med sin lille rasjonelle forstand - at han/hun kunne tisse i potta veg egen kontroll. Min sønn er 20 mnd.og det er over hodet absolutt ingenting som tilsier at han kan kontrollere blæra si! Jeg iser ikke dermed at ingen yngre barn kan kontrollere tissing, jeg har en niese som var 18 mnd.da hun blei tørrlagt, men dette er IKKE det som er det aller mest normale. Så jeg reagerer litt på innlegget ditt, da det virker ganske usannsynlig at det skal være noen reell sjangse for å avvenne en baby med bleier!... M.v.h. Vel... det innlegget der skulle være et svar til kizmiaz... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Faktisk, når du først reiser spørsmålet, min mor har alltid undret seg over hvorfor man ikke starter med bleieavvenning tidligere, "nå til dags". Iflg henne startet hun med bleieavvenningen og pottetrening allerede da vi barna var 9-10 mnd gamle, da vi kunne sitte selv og dermed sitte på potte... Jeg synes jo dette hørtes vel tidlig ut, men det var sikkert nødvendig på den tiden (50-60 tallet), da det bare var tøybleier som man måtte koke. Slik sett sparte jo de hjemmeværenmde husmødrene seg for mye arbeid dess tidligere bleiene forsvant. Senere bleieavvenning er nok et resultat av papirbleiene og at de stadig blir bedre. samt at anbefalinger går ut på å ikke starte før barnet selv viser interesse/er moden for det. Jeg har aldri forstått poenget med tilvenning til potte fra barnet kan sitte selv. Tørr trening har å gjøre med fysisk kontroll av muskulatur og nerver i kroppen, noe som hos mennesker ikke er ferdig utviklet før rundt 15 månders alder. Før denne tiden handler do trening kun om å trene å sitte på potte, mer enn at barnet skal bli tørt. Bortkastet tid syns jeg da et barn ikke trenger å lære å sitte på potte. Barn ble ikke tørre så mye tidligere i gamle dager. Forskjellen er bare at man tok av de bleiene mye før. det var mye jobb med å vaske og tørke bleier, og man aksepterte derfor langt flere uhell enn man gjør i dag, nettopp fordi det var like lett å vaske klær som å vaske bleier. Dessuten var det mye mer prestisje forbundet med bleieslutt, siden mødrene var hjemmeværende ble det forventet at de skulle klare å pottetrene ungene tidlig. Klarte de ikke dette, gjorde de ikke jobben sin som husmødre. Dermed tok man altså av ungene bleien selv om de ikke var tørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Eh... nå blir jeg litt forvirra her - sier du at morra di starta pottetrening med ungene når de var 9-10 mnd??? Oppriktig talt... barn skal ikke bare være fysisk stor nok til å kunne sitte på potte, de skal være mentalt klare til å forstå hva det innebærer også!! HVor lang tid brukte mor di på avvenning da mener du? 1/2 år? For det ville jeg isåfal tippe, og da er det ingen grunn til å begynne pottetrening så tidlig, da kunne man like gjerne begynt da ungen var 15 mnd.og det KANSKJE var en reell sjangse for at ungen skulle forstå - med sin lille rasjonelle forstand - at han/hun kunne tisse i potta veg egen kontroll. Min sønn er 20 mnd.og det er over hodet absolutt ingenting som tilsier at han kan kontrollere blæra si! Jeg iser ikke dermed at ingen yngre barn kan kontrollere tissing, jeg har en niese som var 18 mnd.da hun blei tørrlagt, men dette er IKKE det som er det aller mest normale. Så jeg reagerer litt på innlegget ditt, da det virker ganske usannsynlig at det skal være noen reell sjangse for å avvenne en baby med bleier!... M.v.h. Vel, det er det hun hårdnakket hevder, da. Og jeg er ikke i tvil om at hun satte ungene på potta etter måltidene straks de kunne sitte selv. Hvor lang tid selve avvenningen tok vet jeg ikke, det er selvsagt interessant å høre, men jeg har ærlig talt aldri giddet å høre på henne om dette, for jeg har selvsagt en helt annen holdning til pottetrening, bleieavvenning (og amming og mye annet vedr barnestell) enn det hun var lært opp til. De gikk på husmorskole på den tiden og barnestell var en egen disiplin, samt at de lærte av sine mødre og "kvinnelige nettverk" i mye større grad enn det vi gjør idag. Barneoppdragelsen var mye mer preget av disiplin,faste rutiner, regler og orden, liksom, enn hvordan vi ser barna idag, hvor vi lar barnas behov og naturlige utvikling komme i første rekke. Vi som har mødre fra den gamle skole er ofte i opposisjon til hvordan de gjorde ting med barna, sånn er jeg også. Mye av det hun sier og hevder vil jeg avvise og irritere meg over, men det er nå likevel interessant å høre hvordan ting ble gjort før i tiden. Det kan gi grunnlag for refleksjon, om ikke annet.Feks synes hun det er kjemperart at ikke barna våre får banangrøt fra de er 3 mnd gamle, for ikke å snakke om grøt! Det at spebarn nå ikke skal drikke kumelk før de er rundt året synes hun også er rart, fordi hun kokte jo melkeblandingen selv på kumelk da hun hadde spebarn. Osv osv. Man er barn av sin tid, sier jeg bare:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Lite å gjøre, eller har du bare litt forkvaklede holdninger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idéfix Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Lite å gjøre, eller har du bare litt forkvaklede holdninger? Jeg klarer ikke forstå de aggresive svarene enkelte av dere gir i dette innlegget. Hvordan kan dette spørsmålet eller innlegg til en debatt vise at jeg er forkvaklet? Ser på meg selv som en person som er ualminnelig glad i å jobbe med barn og har all respekt for dem. Jeg har også to stykker selv som sluttet med bleie når de var rundt to år. Jeg hadde ingen problemer med dette. Det betyr ikke at jeg har forståelse for at det kan være vanskelig. Men at det kan være så vanskelig som jeg får inntrykk av ved å se på alle de treåringene som fortsatt bruker bleie - DET tror jeg ikke. Jeg mener det er altfor enkelt og behagelig både for ungene og foreldrene med bleien vi har idag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg klarer ikke forstå de aggresive svarene enkelte av dere gir i dette innlegget. Hvordan kan dette spørsmålet eller innlegg til en debatt vise at jeg er forkvaklet? Ser på meg selv som en person som er ualminnelig glad i å jobbe med barn og har all respekt for dem. Jeg har også to stykker selv som sluttet med bleie når de var rundt to år. Jeg hadde ingen problemer med dette. Det betyr ikke at jeg har forståelse for at det kan være vanskelig. Men at det kan være så vanskelig som jeg får inntrykk av ved å se på alle de treåringene som fortsatt bruker bleie - DET tror jeg ikke. Jeg mener det er altfor enkelt og behagelig både for ungene og foreldrene med bleien vi har idag. Jeg gidder ikke bruke tid på slike innlegg. Beklager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idéfix Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg gidder ikke bruke tid på slike innlegg. Beklager. Da forstår jeg ikke hvorfor du svarer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt eldre Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Generasjonen av idag er altfor bedagelig. Da jeg var yngre brukte ikke barn bleie til de var så store. Kan de gjøre seg forstått med andre ting kan de sannelig klare å fortelle at de må på toalettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Er virkelig antall _hjemmeværende_ mødre som har barna i barnehagen, stort nok til at det blir en gruppe man kan sammenlikne seriøst fra år til år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idéfix Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Er virkelig antall _hjemmeværende_ mødre som har barna i barnehagen, stort nok til at det blir en gruppe man kan sammenlikne seriøst fra år til år? Faktisk ja! Ny trend? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1461919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Da forstår jeg ikke hvorfor du svarer? Den korte tiden jeg bruker på å markere min forakt for sånne innlegg stjeler ikke stort av min tid. God bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1462286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Du kan ikke lage deg statistikk ut i fra det du ser i din bhg over 5 år. Det blir altfor store feilkilder. Jeg er helt sikker på at det ikke har vært noen dramatisk utvikling i bleiebrukerbefolkningen over en så kort periode. Dersom du ser det an over en lengre periode (40-50 år kanskje???) tror jeg nok at snittalderen for bleiebrukere har økt. Det har helt sikkert sammenheng med kvaliteten på bleiene, samt at man tidligere sparte seg mye arbeid på å ha "tørre" barn. I dag tror jeg ikke tidlig bleieslutt betyr like mye som før. Jeg tror vi heller vektlegger andre områder ved barnas utvikling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1462306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idéfix Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Den korte tiden jeg bruker på å markere min forakt for sånne innlegg stjeler ikke stort av min tid. God bedring. Hehehe...Stakkars! Klarer ikke ligge unna. Litt moro da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204025-avvenning-med-bleier/page/2/#findComment-1462947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.