Gå til innhold

Priser psykolog/terapeut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har slitt med sosialangst og endel andre ting i ca. 6-7 år nå, men har aldri oppsøkt hjelp. Bare lurte på hvor mye man må ut med for å få hjelp; har nemlig aldri sett pris per time (45 min) under 500-600 kr. Som student ligger dette selvfølgelig langt over mitt budsjett. Er det slik at man kan slippe unna med å betale en egenandel på x antall kr dersom man er referert fra fastlege e.l.?

Gjest svaksterk
Skrevet

Dette gjelder for privatpraktiserende uten trygdeavtale. Hvis psykologen har avtale, slipper du unna med egenandel for frikort tror jeg?

Men når man har privatpraktiserende kan man få fratrekk på skatten for høye sykdomsutgifter, noe som blir endel tusen tilbake på skatten hvert år. Så 2000 pr mnd for psykolog, blir for meg 1300/1400 kr pr mnd etter fratrekk på skatten.

mvh

Skrevet

det beste du kan gjøre er å finne en behandler med avtale (du kan enten gjøre dette selv eller få hjelp av din primærlege. Henvisning fra lege bør du uansett ha).

Hos en behandler med avtale må du ut med mellom 1500 og 1600 kroner, deretter dekker frikortet resten.

Gjest Ekstraservice: ikke bare hos Shell!
Skrevet

det beste du kan gjøre er å finne en behandler med avtale (du kan enten gjøre dette selv eller få hjelp av din primærlege. Henvisning fra lege bør du uansett ha).

Hos en behandler med avtale må du ut med mellom 1500 og 1600 kroner, deretter dekker frikortet resten.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/29/447828.html

Skrevet

Hvis psykologen har trygdeavtale og driftsavtale (begge deler) betaler du ikke mer enn ca. 200 kr pr time (husker ikke eksakt beløpet). Dette skrives opp på egenandelskortet ditt sammen med legetimer, slik at når du når grensen for frikort, så får du resten av timene gratis det året.

Skrevet

Du skriver at du er student. På mange læresteder finnes det gratis helsetjeneste der de også har psykologer.

Dette er med tanke på kortere behandlinger.

Skal man inn i en lengre behandling, er det lurt, som det er blitt skrevet, å oppsøke behandler med fylkeskommunal avtale.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...